Tsianphiel said:
1. Vilket kön har dina rollpersoner när du själv får välja?
Det är blandat - det blir oftast, men långt ifrån alltd, cis-män.
2. Varför väljer du det könet? Finns det någon anledning?
Ja, det är jätteviktigt. Jag gör inte det valet utan att det saknar betydelse, och jag skulle vilja påstå att det aldrig sker på slentrian - det ligger inte för mig.
3. Tycker du att könet på din rollperson är viktigt?
Återigen: Ja. Det är viktigt hur min rollperson positionerar sig jämte hegemonisk manlighet respektive kvinnlighet. Jag har spelat rollpersoner som legat mycket nära ett rådande manlighetsideal, och njutit av att spela mot de orimliga krav som ställs på dessa individer. Belöningen positionen medför ska så att säga vägas mot det offer som krävs - det gillade jag att utforska.
I andra fall spelar jag rollpersoner som inte varit i kapacitet att kunna uppfylla något manlighetsideal, ofta befinner sig dessa rollpersoner tvärtom långt ifrån dem, men som trots detta anstränger sig till att agera i överensstämmelse med dem. Det finns en tragisk ton här också, eftersom ideal är satta för att vara ouppnåeliga.
Det är sällan, eller aldrig, som jag spelar rollpersoner som ligger i opposition med samhällets könsföreställningar. Förmodligen för att detta är positioner jag uppsöker och utforskar mycket utanför mitt rollspelande, och som jag därför är mindre intresserad av att dra in i spel. Den gång det har hänt så har det handlat om en kvinnlig rollperson, som, vilket jag knappast är ensam om, tvingat till sig en manlig position i samhället.
Övriga kvinnliga rollpersoner har i regel, liksom många av männen, befunnit sig nära idealen, men också varit slitna, ofta lidande och vindsdrivna, individer med komplicerat känsloliv.
4. Om du skulle bli ombedd att spela motsatt kön på din rollperson, hur skulle du reagera då?
Det beror helt på omständigheterna. Det går vanligtivis inte till så när vi i våran rollspelskrets planerar för en kampanj, eftersom vi i de samanhangen värderar konsensus högt. Det rör sig möjligtvis om ett förslag rörande kön, och inte en order, om man säger så.
I ett konventsscenario med förberedda rollpersoner har jag inga som helst problem med att bli tilldelad ett kön. Inte heller i oneshots eller i spel där settingen förutsätter ett kön (Space Marines eller Panty Explosion, till exempel) - då hade spelet inte ens kommit på tal om vi inte köpt en sådan premiss, liksom.
5. Har du spelat en rollperson som du inte vanligtvis spelar, och hur gick det då?
Det brukar gå bra. Jag försöker komma på ett exempel på när det inte funkat så bra, men nej, det är inget som dyker upp.