Nekromanti Kampanj i StarWars?

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
8,029
Location
Nordnordost
Tjo! Det har varit mycket StarWars för mig de senaste dagarna, först en massa CloneWars (den datortecknade tv-serien om Anakin Skywalker som utspelar sig mellan episod II och III) och nu igår var det Family Guy-spoofen på TV. Jag börjar bli sugen på att spela StarWars.

Det finns ju massor med färdiga StarWars-spel, WEG SW, Olika varianter av d20 SW, StarORE. Och sedan kan man ju alltid tänka sig att färga om något annat spel, PTA? Solar System? Mutant? Jag vet inte riktigt vilket jag tror mest på.

Vad gäller spelvärld har jag funderat lite, och min gamla ide på en ny Rebellion Era där Vader faktiskt dödade Luke och Leia innan de föddes, och eventuellt att något fler Jedi lyckades fly undan utrensningen. Mörkt, pew-pew, huvudsakligen människor, inga tossiga rymdvarelser, kampanj över fem-tio spelmöten och teknobabbel på minimal nivå. Ev två rollpersoner var för de spelare som är intresserade, så man kan täcka in lite större utrymme, alternativt flitigt användande av "spelare spelar SLP:er".

Om du skulle spela StarWars:

Vilka regler skulle du använda?

Vilken miljö?

Vad hade du tryckt på på?
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,012
Location
Rissne
Jag hade nog moddat d6 för att minimera mängden addition alt hållit kraftnivån låg för att slippa rulla 12t6 och addera.

Jag hade nog kört kampanjen nånstans mellan trilogierna, tror jag. Gärna ignorera Luke och Leia; göra världen lite hopplösare och jobbigare.

Jag hade nog fokuserat en hel del på orättfärdigheten hos både rebeller och imperie, samt spelat på bådas positiva sidor. Jag kan absolut inte utesluta att jag haft med en hel del jedis och sith, men isf skulle jag låtit plotten snurra kring jedi/sithrollpersoner som kommer i kontakt med grey jedis eller så.

OT:
Den enda längre Starwarskampanj jag varit med i var helt awesome. Började som stormtroopers, blev sithar, och sedan var det fullt ös och kaos hela vägen, med intriger och ändra historien och slakta ewoker. Jag saknar fortfarande min rollperson, som ofta ställde sig mot resten av gruppens omoraliskheter och hade starka Grey Jedi-drag. Han var också ganska gnällig, på ett charmerande Starscreamvis
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
8,029
Location
Nordnordost
Hmm, en icke svart/vit-SW kampanj? Hur långt kan man driva det utan att tappa SW-känslan?

Jag tror definitivt att man kan spela intressanta "goda" rollpersoner på imperiesidan om man vill det. I Tie Fighter gav man ju ordning och fred till galaxen, och slogs mot elaka pirater och rebeller (terrorister).
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,012
Location
Rissne
wilper said:
Hmm, en icke svart/vit-SW kampanj? Hur långt kan man driva det utan att tappa SW-känslan?
Vad menar man med "SW-känslan"? jag har aldrig varit så förtjust i de gamla filmerna, framför allt just den delen. Originaltrilogin är skitig och mustig, det finns gott om opportunister och pirater och så vidare - det är just bara den där fjantiga svartvita moralen med de självrättfärdigande jedis på ena sidan och de kacklande sitharna på den andra som "stör" en annars ganska skön SF-värld för mig.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,012
Location
Rissne
wilper said:
Jag tror definitivt att man kan spela intressanta "goda" rollpersoner på imperiesidan om man vill det. I Tie Fighter gav man ju ordning och fred till galaxen, och slogs mot elaka pirater och rebeller (terrorister).
En rolig del av kampanjen var att spela ganska vanliga, normalbegåvade svenssons som rekryterats eller valt att gå med som Stormtroopers för att komma bort från gården därhemma eller "se galaxen" och bringa ordning.

Just den delen av kampanjen hade stark smak av Cops, så att säga. Ruskigt kul. Jag tror inte poliserna i Cops är "onda", de är bara fördomsfulla hicks som fått bricka och batong. i deras ögon är vad de gör fullt rimligt...
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
8,029
Location
Nordnordost
Det är det där med att StarWars är fantasy, egentligen, och inte SciFi, tror jag.

Annars föredrar jag just de gamla filmerna (Ep IV-VI), för att de inte är så glättiga.
 

Rickard

Urverk speldesign
Joined
15 Oct 2000
Messages
18,119
Location
Helsingborg
Vilka regler skulle du använda?
Sjukt tråkigt svar, men:

Feng Shui
Jag hade nog kört reglerna rakt av och bara döpt om vissa företeelser on the fly. Spelarna hade fått välja bland originalarketyperna men själva få döpa om dem till något mer "Star Warsigt".

Star Wars d6
Använt reglerna rakt av, om än slagit ihop vissa färdigheter.

eller

Matine
Jag vet en spelgrupp där ute som använder Matine till Star Wars. Jag har fått ta del av konverteringsregler (som mestadels består av omdöpte data).

Vilken miljö?
Coruscant. Fast mer på marknivå än i luften. Försöka implementera några av mina tankar till Chronopia i staden.

Vad hade du tryckt på på?
Jag hade i första speltillfällena försökt trycka på att plantera den typiska rebellkänslan. Sedan hade jag försökt gå ifrån den och visa att rebellerna inte alls är vad den utger sig från att vara. Gärna blanda in vibbar från terrorismen idag. Antagligen hade jag låtit rollpersorna leta efter en person som de ska ta fast men som visar sig vara en jedi på flykt. Spelarna blir insugna i rebellerna som visar sig mer vara terrorister än heroiska. Gärna med någon romantisk historia (=insats) mellan en SLP och en rollperson, där spelaren senare ställs inför valet mellan kärlek och godhet.

Jag hade försökt hitta på scener som vore awesome att slåss på (som den Feng Shui-spelledare jag är). Utöver det skulle jag uppmuntra galen action, våghalsiga manövrar (=inga negativa modifikationer) samt hets kring spelbordet vid action.

Jag hade använt en annan beskrivningsteknik så fort imperiesoldater är med i scenen. Försöka trycka på mörker, en mer tryckt stämning, en stämning av dominans och förtryck, en känsla av hopplöshet. Bara plantera olika sorters stämningar via mina beskrivningar.

/Han[/] som nog är bättre på att modifiera andras påhitt än att hitta på egna
 

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
4,217
Location
Umeå
Stjärnornas krig var alltid som bäst i Marvels och Månadens äventyrs tappning, där sken det om berättelserna som utav ren magi. Speciellt under de episodiska nummer där man fick följa Luke, Leia, Chewbacka mfl i sitt sökande på Han Solo och vart denne kunde ha gömts undan av Jabba. Speciellt de avsnitten som behandlade Dani och dennes relation till Kiro och allt där omkring...

Så, en lämplig grej vore att spela rebeller eller prisjägare anlitade av rebellerna för att finna Han Solo eller något som kan peka på vart denne hålls gömd. Som system skulle jag antagligen använda Primetime Adventures just för dess episodiska struktur, totalt fokus på vad karaktärerna faktiskt handlar om. Men, jag kan också se hur man väldigt smidigt skulle kunna använda The Pool och kanske hacka in ett stöd för svart tärningar för den svarta sidan, istället för SL-tärningar kanske det alltid ligger tre svarta tärningar på bordet som man alltid kan greppa om man vill... Hmm. Det finns även ett embryo till ett Mouse Guard-hack på BWHQs forum, det finns några grymma lifepaths på deras wiki för den som vill spela Burning Wheel och göra det sjukt gritty och desperat (hell, kanske skulle det bli BW om man skulle spela detta...) och det ryktas även om att Luke Crane skulle kunna vara den person som lyckats klämma åt sig licensen för nästa Stjärnornas krig-rollspel...

Men, jag skulle helt klart ta avstamp i Marvel/Månadens äventyr, för det är där magin finns enligt mig. Och The Pool, PTA eller Burning Wheel skulle det nog få lov att bli....
 

EvilSpook

Tämligen dålig överlag.
Joined
15 Oct 2008
Messages
2,017
Location
Off grid
Jag har egentligen två spår jag skulle tänka mig köra:

1) Under Episod III, spelarna är Jedis eller något annat mäktigt. Hade kört WEGs system. Mörk domedagsstämning men med flashiga äventyr (Spränga Stardestroyers och fäktas mot horder av kloner).

2) Under Episod V. Spelarna är nån typ av smugglargrupp eller liknande som dras in i kampen mot imperiet vare sig de vill eller inte. Mer fokus på intriger, karaktärer, utveckling. Skulle köra SpaceMaster och gruppens rymdskepp skulle vara en central punkt.

//EvilSpook
 
Joined
15 Nov 2004
Messages
3,646
Location
Maastricht
KNights of the Old Republic är klart den bästa utav erona i mitt tycke.

Där kan man spela Jedis, vara ball och göra stora feta saker för det får plats i historien.
Man kan skapa känslan av att man gör en skillnad för galaxen, det är svårare att uppnå under filmernas era tycker jag själv.
Klart man kan klämma in något som pågår bakom kulisserna, men är det Star Wars?'

Star Wars är den fetaste klassiska sagan flyttad ut i rymden och den känslan tycker jag man ska försöka återskapa om man spelar tycker jag personligen.

Det skulle vara lite som att spela Matrix utan ett Matrix.

System? Noir, helt klart!
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Vilka regler skulle du använda?
Jag har ju Star Wars Saga här i hyllan. Jag har aldrig spelat det men jag minns att när jag läste det så gillade jag det. Tja, jag gillar ju D20 i sin grund. Det jag inte gillar med D&D är ju allt krångligt skit som staplats ovanpå grundsystemet.

Så, jag skulle kunna tänka mig att spela Star Wars Saga med väldigt plain regelbasis.

Annars skulle jag kunna tänka mig att lägga det på BRP - för att jag är van det, eller på Storytelling - för att det är enkelt med bra, enligt mig.

Eller, så skulle jag själv bygga upp det nödvändigaste och köra något "friformigt" simpelt. Möjligen med konfliktresolution eftersom Star Wars är jävligt episkt och målmedvetet. Att spela det med handlingsresolution klingar av någon anledning illa i mina öron. Mja, det är ju trots allt ett spel där man ofta "vet vad man vill".

Vilken miljö?
Öhm, hur menar du?
Funderar du kring vilken era är helt enkelt vart inom Star Wars ramar man skulle vilja lägga sin kampanj?

Tja... Jag gillar Star Wars som fan men tyvärr är jag ingen dundernörd på det, vilket därmed betyder att jag inte har koll på galaxen rent geografiskt. Jag kan inte heller något om erorna som utspelar sig före och efter filmerna.

Alternativt hade jag skapat en egen era långt tillbaka innan det ens fanns någon republik. Jag hade liksom förlagt det hela i en "laglös" tid, på tröskeln till republikens födelse.

Eller så hade jag gått långt efter filmerna och skapat någon egen sorts era med imperiets comeback. =)

... Fast helst av allt skulle jag vilja lägga det hela innan Episod ett och bara lira lös lite skönt på en massa skumma ogästvänliga planeter. Tatooine är en klar favorit.

Vad hade du tryckt på på?
Aristokrati, släktfedjer, lönnmord och sådant, eller smuggleri. Smuggleri är alltid ett ämne som bjuder till spännande äventyr.
Eller sökande efter nya naturråvaror å republikens vägnar. Däri kan man ju iof få in allt annat. Men det kan också väcka nya spännande planeter till liv.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,012
Location
Rissne
Draugen said:
Det skulle vara lite som att spela Matrix utan ett Matrix
Snarare som att spela Matrix utan att ha med Neo och de andra huvudpersonerna, eller spela en bit innan händcelserna i filmen. och att ingen i spelgruppen är The One.

Jag skulle tycka att det var en riktigt schysst kampanj. Antingen spela program som gör uppror och måste gömma sig, eller spela människor som försöker ta sig ur, ta ställning, etc.
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
8,029
Location
Nordnordost
krank said:
Draugen said:
Det skulle vara lite som att spela Matrix utan ett Matrix
Snarare som att spela Matrix utan att ha med Neo och de andra huvudpersonerna, eller spela en bit innan händcelserna i filmen. och att ingen i spelgruppen är The One.

Jag skulle tycka att det var en riktigt schysst kampanj. Antingen spela program som gör uppror och måste gömma sig, eller spela människor som försöker ta sig ur, ta ställning, etc.
Antioch var just det, det funkade toppen som rollspelsmiljö. Det var väl Snigels skötebarn egentligen, men när jag hoppade in och spelade hade han dragit sig tillbaka.
 
Joined
15 Nov 2004
Messages
3,646
Location
Maastricht
krank said:
Snarare som att spela Matrix utan att ha med Neo och de andra huvudpersonerna, eller spela en bit innan händcelserna i filmen. och att ingen i spelgruppen är The One.
Du missade nog hela min poäng.
Med att spela Matrix utan Matrix är som att spela Star Wars utan det mustiga som är Star Wars.

När man spelar Star Wars så vill man vara hjälten. Du kanske vill sitta och köra djup immersion i en rökig bar på tatooine, men det är väl knappast vad Star Wars handlar om när man ser till storyn.
Det behöver iof inte betyda att man inte kan spela sådana kampanjer, men det är inte Star Wars. Det blir något helt annat.

Jag ska ta ett tydligare exempel för att tydliggöra vad jag menade.

Prova att göra en mastig köttfärslimpa utan kött. Det blir inte särskilt bra, eller hur?
Och finns köttet där så blir det en köttfärslimpa, men då följer du receptet, och det smakar som det ska. Samma grej med Star Wars. Är du med?

/Draugen som inte är pårökt.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,012
Location
Rissne
Draugen said:
Du missade nog hela min poäng.
Med att spela Matrix utan Matrix är som att spela Star Wars utan det mustiga som är Star Wars.
Min poäng är att den tramsiga epiken och den svartvita naivt larviga moralen inte "är star wars" för mig. Det är bara vad som var dåligt med filmerna. Rimligtvis är allt som var med i filmerna Star Wars, från ljussablar till utomjordingar på barer.

Jag håller helt enkelt inte med dig om var det positiva med Star Wars ligger, och vänder dig emot att du verkar tycka att du har tolkningsrätt och säga vad som "är star wars". Jag gillar SW-universat, men tycker att George Lucas suger hästballe som manusförfattare och är tämligen ointressant som regissör. hans berättelser är banala, naiva och ganska fåniga. Han misslyckas kapitalt, i mina ögon, med att realisera potentialen i en förhållandevis skitig scifimiljö.

Jag förstår hur du menar, jag tycker bara att du snackar strunt.
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Vilka regler skulle du använda?
Plättlätt, jag skulle använda d6-systemet. Just för att det är så dösimpelt att använda & man slipper tänka så mycket på systemet.

Vilken miljö?
Ptjaaa, eftersom jag nu gillar de gammla filmerna så för miljön hamna där också.

Vad hade du tryckt på på?
In media res, action & att trycka lite på de olika rollerna som är med.
 
Joined
15 Nov 2004
Messages
3,646
Location
Maastricht
Jag har absolut ingen tolkningsrätt om vad som är Star Wars, öht inte, och har aldrig påstått mig ha det. Jag har precis som du själv utgått ifrån vad jag tycker Star Wars är och vad jag tycker man skall försöka lyfta fram när man spelar rollspel i Star Wars settingen, Punkt.

Nu har jag rantat klart om denna lite OT utsvävning.

Men jag tänkte än en gång rekomendera The Old Republic som en superb era att placera sin kampanj i, det finns möjligheter att göra vad man vill och tycker man att Luke o Co är ett hinder för sin historia så är de inte ens födda vid denna tidpunkt.

May the force be with you!
 

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,361
Location
Örebro
krank said:
Han misslyckas kapitalt, i mina ögon, med att realisera potentialen i en förhållandevis skitig scifimiljö.
Fast det har aldrig, i min mening, varit poängen med Star Wars. Klart du blir besviken då. Det är som om killen som älskar slasher-filmer går och ser en romantisk komedi och efteråt säger "men det var ju inga häftiga mord i filmen". Nähä? Kanske var det att filmen inte riktigt var tänkt till dig. Om du ville ha något annat är det din rätt, men då kanske du skulle sett något annat? Bara en tanke.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,012
Location
Rissne
Endyamon said:
Fast det har aldrig, i min mening, varit poängen med Star Wars.
Poängen enligt vem?

Sedan: Jag accepterar att filmerna inte är min kopp té. Det ter sig dock för mig som ganska knepigt, givet den enorma kulturproduktion som skett i alla möjliga former, att begränsa vad som är "poängen" med Star Wars till enbart till exempel de första tre filmerna. Jag gillar inte filmerna, men en Starwarskampanj har ett mycket rikare material än bara filmerna att välja på.

Är Dark Forces inte Star Wars? TIE Fighter?

Star Wars är ett komplext multifacetterat kulturfenomen, so kan avnjutas som noir, fantastik, episk fantasy, eller nästan vad som helst. Jag tycker om andra delar än vad du tycker om. jag hävdar fortfarande att "jag gillar Star Wars". Även om jag tycker att filmerna är tråkiga.
 
Top