Re: Det finns bara tre filmer, Ep IV-VI.
Var kommer stormtrupperna ifrån?
Själv gillar jag tanken att de är kloner. Känns lite i imperiets anda att ha stora mängder soldater som är en förbrukningsvara. Sedan kan man även göra äventyr som rör sig just kring kloningen. Rollpersonerna skall spränga en kloningsfabrik men det blir kanske moraliska frågeställningar när det visar sig att den är fylld av barn som håller på att tränas.
Angående det så rekommenderar jag att du kollar in
Red letter medias recension av Revenge of the Sith. Del ett, cirka 30 minuter in diskuterar just kloner eller inte kloner och hur detta skulle ha förändrat känslan i de tidiga episoderna.
Hur funkar kommunikation?
Jupp... enligt gamla rollspelsböcker från WEG så har Imperiet kontroll över holonätet. Det tycker jag är fullt rimligt då det är ett så oerhört kraftfullt verktyg att kunna ringa upp vem som helst, var som helst för att säga något eller varna någon "Dödsstjärnan är på väg."
Att det användes så flitigt i Ep I-III ser jag mest som en plotlösning utan någon egentlig eftertanke. Där behöver man inte ens vara på sitt skepp i särskilda kommunikationskammare utan kan ha små handhållna enheter.
Star Wars är för mig en feodal värld och där skall kommunikation över stora avstånd vara i stil med Magi. Alltså något som är mycket svårt att göra eller kunskap som bara få besitter. Så för att sända ett meddelande behöver du sändningsutrustning, en stor reaktor som driver den samt hacka dig in på det imperiska holonätet.
Om det nu sedan går att kommunicera via holonätet så skulle det ju kunna vara så att det endast kan ta upp ytterst lite information över stora avstånd. Det vill säga en sprakig hologrambild. Så att sända över de fullständiga ritningarna på dödsstjärnan är som att tanka över alla avsnitt av
Days of our lives i Blue Ray upplösning via ett 28.K modem.
Hur lång tid tar hyperrymdshoppen?
Mekanurg har helt rätt att det tar så lång tid som nöden kräver i filmerna. Fast detta sticker i mina ögon... I Ep IV-VI får man ändå en känsla att det tar tid. Resan från Tatooine till Alderaan kräver beräkningar och de verkar ha tid att träna Luke, småprata och lära känna varandra på skeppet. I Episode VI så samlar sig rebellflottan vid Sullust (var det nu ligger) och man får se att de far iväg en god tid innan (filmmässigt)de kommer fram vid Endor.
I Ep II får man också en känsla att resan tar tid. Padme och Anakin hinner umgås på ett fraktskepp mot Naboo. Men så I Ep III så verkar de resa utan några som helst tidskrav. Ta bara planeten Mustafar som ligger i de yttre regionerna - således långt från Coruscant kan man tänka - och ändå så hoppar Padme dit på ett ögonblick, och än värre att när Anakin blivit sönderhuggen och uppeldad känner kejsaren det på sig och svänger dit med sin skyttel på ett ögonblick.
Jag tycker att hyperrymdsresor skall ta tid. Lika väl som att jag inte tycker att man skall kunna ringa upp vem som helst, var som helst i galaxen tycker jag inte att man skall kunna fara var som helst på ett ögonblick för att kolla läget och sedan fara hem igen. Varför skall Imperiet ha sin flotta utspridd på jakten efter rebellerna om de bara kan sända ut spaningsskepp och sedan ploppa dit med hela flottan när de väl stöter på en rebellbas. Nej... det blir lite som teleportation då och i sådana fall så behövs inte rymdskepp alls.
Så... jag skulle föreslå att man antingen kan resa lugnt och säkert - men det tar tid. Eller så kan man försöka beräkna ut en snabbare men mer riskabel rutt... men då krävs det slag gentemot astrogation.
Nåväl... nu har jag snackat nog...
Må kraften vara med er.