Nekromanti Kampanj i StarWars?

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,361
Location
Örebro
Läser du inte vad jag skriver? Jag skrev det rätt tydligt direkt i mitt svar just för att du inte skulle behöva ställa den frågan. :gremwink:

Då jag utgår från stämningen så är det alltid från det som är kanon, så alla sex filmerna plus lite till. Det förhindrar dock inte att man tar med andra källor som tilltalar ens smak mer. Det är absolut inget fel.

Det som jag menade var att din kritik kändes lite märklig eftersom du ville ha någonting som för mig inte kändes alls som Star Wars. Det är just svart mot vitt/ont mot gott i en bombastisk episk rymdsåpa - rätt så långt bort från det jag tänkte du var ute efter. Då känns det som enklare att leta efter en annan värld eller ta Firefly istället, då deras världar är betydligt närmare den känslan.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,012
Location
Rissne
Endyamon said:
Det som jag menade var att din kritik kändes lite märklig eftersom du ville ha någonting som för mig inte kändes alls som Star Wars.
Fast min "kritik" var ju inte menad som huvudnumret, utan bara som förklaring till varför jag inte tycker att det är självklart att utgå just från filmerna.

Att utgå från "kanon", och då antar jag din tolkning av kanon (som antagligen är annorlunda än min och för all del Lucas' egen tolkning), tycker jag känns lite larvigt med tanke på hur jäkla mycket Star Wars kan vara.

Det här:

svart mot vitt/ont mot gott i en bombastisk episk rymdsåpa
är ju bara filmerna. Och Firefly är inte samma sak, nej. Jag gillar, specifikt, designen och känslan i miljöer etc i Star Wars - jag tycker bara illa om just de berättelser George lät utspela sig där. Hans tolkning är på intet sätt mer giltig än min, och jag skiter väl i om miljöerna ursprungligen skapades mest som bakgrund för trist skit. Det är miljöerna som är huvudsaken för mig, och jag har sett betydligt mer intressanta berättelser utspela sig i de miljöerna än Georges.

Och jo, det är klart Star Wars är större än "kanon".
 

Korpa

Umenörd
Joined
7 Nov 2010
Messages
950
Location
Umeå
Systemet jag skulle använda mig är utan tvekan D6-systemet, det är jag bekväm med och tycker mycket om.

Miljö kan vara lite vadsomhelst, jag tycker om variation. Att spelgruppen äger ett skepp är alltid roligt, då kan man hamna lite varsomhelst och kan dessutom lägga ner tid på att göra skeppet till ett riktigt hem.

Vad jag hade tryckt på: Den enda kampanj jag spellett hittills är en oavslutad Sith-kampanj, men jag tycker att det är coolt och häftigt med att karaktärerna kan påverka sin omgivning så konsekvenser av handlingar är alltid viktigt. Att få till ett ordentligt spel inom gruppen ser jag dock som viktigast, spelarna måste kunna roa sig själva när de bara har sig själva som sällskap under en hyperrymdsresa.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,012
Location
Rissne
Korpa said:
Att få till ett ordentligt spel inom gruppen ser jag dock som viktigast
JA!

Tack för att du skriver det, för det där har jag glömt bort att tänka på de senaste typ, åren. Det är naturligtvis oerhört viktigt.

Nu måste jag börja fundera på hur man bygger spel och kampanjer som bejakar denna aspekt (som alltså inte är samma sak som att rollpersonerna kan "påverka plotten" eller så; att rollpersonerna kan interagera och bråka och argumentera etc är inte avhängigt av grad av rälsning).
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
8,029
Location
Nordnordost
Musik till Star Wars.

Vakna min tråd. Ja stig ur din vila!
--

Om man nu skall köra igång med StarWars. Rebellion Era, mer mörker, typ börja i nivå med EpV och låta det gå utför från det. Alternativt historieflöde.

Vilken musik skall man ha? Jag vill inte ha orginalmusiken, möjligen undantaget Imperial March för eventuella inhopp av lord Vader.

Kort sagt, finns det musik som låter som StarWars utan att vara från filmerna?
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
8,000
Location
Port Kad, The Rim
Re: Musik till Star Wars.

wilper said:
Vakna min tråd. Ja stig ur din vila!
--

Om man nu skall köra igång med StarWars. Rebellion Era, mer mörker, typ börja i nivå med EpV och låta det gå utför från det. Alternativt historieflöde.

Vilken musik skall man ha? Jag vill inte ha orginalmusiken, möjligen undantaget Imperial March för eventuella inhopp av lord Vader.

Kort sagt, finns det musik som låter som StarWars utan att vara från filmerna?
Lyssna på delar av Holsts Planeterna, främst då avsnitten Mars, Uranus och Merkurius. Sök på Youtube.

Vidare rekommenderar jag Sibelius' verk, till exempel Finlandia. Richard Strauss' Alpsymfoni, särskilt slutet, är pampigt plus.
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
8,029
Location
Nordnordost
Re: Musik till Star Wars.

Skall kolla in Holst.

Sibelius lyssnade jag sönder i tonåren tyvärr. Men det hade nog funkat för de tilltänkta spelarna. :)
 

Telash

Swordsman
Joined
10 Aug 2010
Messages
555
Re: Musik till Star Wars.

Förutom ovan nämda så har ju Williams gjort musik till så där en biljon filmer, all hans musik är i stort sett lika (enligt mig) så det fyller därmed båda kriterierna. Låter som star wars, men är det inte.

Sen är Wagner urfadern till all typ av filmmusik. Så det mesta med Wagner kan fungera.

Även Smetana kan vara värt att kolla in. Låter inte helt som Star Wars, men nog så pampigt om man vill ha det.

Dvorak kan säker fungera till lite dystare scener.

Prokofiev till lite tyngre krigsscener kanske?
 

Mr.Walker

Warrior
Joined
13 Nov 2005
Messages
207
Re: Musik till Star Wars.

Har inte jag skrivit i denna tråd?

För mig är det en självklarhet att star wars ska utspela sig i gamla filmerna då den världen är mycket häftigare och intressantare än från nya filmerna. Dels så gillar jag mer den lite förfallna och "använda" looken, vapen och skepp har snyggare design och det finns mer mystik kring kraften och världens förflutna.
Det är helt enkelt bättre filmer och en bättre inspirationskälla.

Jag gillar när kampanjen utspelar sig mellan andra och tredje filmen. Dödsstjärnan är sprängd, imperiet starkare än någonsin och rebellerna är mer eller mindre tillintetgjorda och försvunna i rymden. Det är ett utmärkt tillfälle för att skapa nya historier som inte krockar med filmerna.

Jag hade en kampanj där rpna flytt till en planet tillsammans med andra alien flyktingar undan imperiet, för att starta ett nytt liv. En planet som visar sig bära på många hemligheter. Lite SG Atlantis inspirerat.

Om jag skulle skapa en Star Wars kampanj nu så skulle den ha temat "ödets barn". Den börjar med att rpna är i sitt skepp och kastas ut ur hyperrymden. En ensam escape pod ute i ingenstans flyter omkring och innehåller livstecken. Det är en bäbis och det finns inget spår vart den kan komma ifrån. Ni kanske förstår vart jag vill komma. Detta barn visar sig vara ett väsen skapat av kraften och kommer i framtiden avgöra världens öde. Rpna måste skydda barnet från imperiet, och kanske hitta en säker plats där den kan växa upp.
Kanske helst på en planet där kraften inte fungerar.
Vem barnet blir i framtiden avgörs av hur det uppfostras osv. En öppen kampanj utan riktigt bestämt slut. Lite som en ny anakin som inget hörde talas om.
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
8,029
Location
Nordnordost
Re: Musik till Star Wars.

Jag är lite fast i alternativ-historia-tänket.

Kanske dödade Vader Padme och de ofödda.

Kanske sköts flyktkapseln med R2D2 och C3PO sönder, och Luke började på flygakademin och blev rekryterad till imperiet.

Kanske...
 

Blasphemy

Swashbuckler
Joined
4 Jul 2000
Messages
2,369
Location
Göteborg
Jag spelleder faktiskt en Star Wars "kampanj" just nu. Den utspelar sig i samma "universum" som mina tidigare kampanjer och löper på kronologiskt. Jag spelar under Old Republic eran men tycker även att den officella Legacy Era är rätt så bra.

I Kampanjen spelar alla Padawans (även om en faktiskt blivit en Jedi nu). Den är lite Harry Potter/Pendragon-inspirerad och det går minst ett år mellan varje äventyr.


Regelsystem: Jag har spelett star wars D6, star wars D20 och star wars D20 saga. Faktiskt så är jag en av de få (tydligen) som uppskattar D20 systemet mer - men bara upp till en viss nivå. När Rollpersonerna får för hög level blir det för mycket att hålla reda på. Varför jag inte är så fäst vid star wars D6? Vet inte riktigt, för mig är det lite som kartong, grått och tråkigt.

Till senaste kampanjen har jag tagit fram ett regelsystem som har basen lånad från Noir. Det är gjort för att vara ett system anpassat för over-the-top-action. Vanliga motståndare har inte mycket till en chans gentemot en Padawan och det finns även särskilda duellregler som gör att striderna mot "bossar" blir än mer over-the-top (det vill säga att man byter miljöer, använder många olika färdigheter och så vidare).

Även om systemet kanske inte är felfritt så är jag mycket nöjd med det och tror inte att jag kommer gå tillbaka till vare sig D6 eller D20.

Så. Välj regelsystemet efter kampanjen skulle jag säga. Skall det vara action var ju Feng Shui ett jättebra alternativ. Vill du ha supergritty misär välj något som passar för det: "Jag drar min blaster, nej... jag fumlade... oj jag sköt mig i ansiktet. Fan. Jag dog."


Miljö: Star Wars är ju en väldig galax med miljoner världar - risken är dock att en sådan blir rätt så opersonlig. Jag tycker att det är viktigt att rollpersonerna återkommer till miljöer de besökt tidigare likasom att det är viktigt med återkommande SLP:er Sedan är det ju trevligt om varje miljö kan få en distinkt känsla så att varje ökenplanet inte är en ny "ökenplanet" utan det är något speciellt med den.


Tryckt på: För mig blir Star Wars alltid mörkare och allvarligare än filmerna. Det är mer gråskala och mindre supergodhet/superondska. Det blir väldigt lite stolliga barn och slapstickkaraktärer (även om jag placerat in en slapstickkaraktär i den senaste kampanjen - Kocken Gukko).

Fördelen med Star Wars-universumet som Krank påpekar nedan är att det är så brett och så öppet att man kan spela massor av kampanjer i det. Allt ifrån dystopisk noir till gladaction. Hur coolt vore det inte att spela runt ett Swoop-gäng på Tatooine (tänk lite Sons of Anarchy), Vakter på ett högsäkerhetsfängelse med diverse moraliska beslut, Clone troopers under klonkrigen, Skumma typer i Coruscants undre värld, Superrika ädlingar som spelar bort planetsystem vid Sabaccbordet men är fångande i en värld av intriger och påtvingade giftermål. Möjligheterna är oändliga. Fördelen med Star Wars är att det är en värld som alla kan referera till men man kan spela på så många olika nivåer.

Men det jag skulle trycka på är:

Återkommande karaktärer - personer som rollpersonerna träffar på upprepade gånger och skapar en relation till.

Val som har konsekvenser - Ju mer episk kampanj, desto viktigare val och större konsekvenser som sedan rollpersonerna känner av i resten av kampanjen - fast då måste ju den vara såpass öppen att du kan modifiera/planera kampanjen utefter dem.

Musik - För närvarande använder jag ingen som helst Star Warsmusik när jag spelar Star Wars och det funkar riktigt bra. Testa det.
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
8,029
Location
Nordnordost
Blasphemy said:
Musik - För närvarande använder jag ingen som helst Star Warsmusik när jag spelar Star Wars och det funkar riktigt bra. Testa det.
Jo, det var ju min plan. Vad kör ni för musik?
 

shotgun_ramadan

Fåntratt
Joined
2 Feb 2010
Messages
152
Location
Wroclaw, Polen
Re: Musik till Star Wars.

Jag har använt mig av soundtracket från de gamla RoboCop-filmerna, och jag måste säga att det oftast passar riktigt bra. Musiken är ju stundtals pampig, men ändock väldigt mörk och dyster. Dessutom går man och nynnar på themet i flera dagar efteråt. Naaah-nah-nah-naaah naaah, nah-naah-nah-naaaaah... :gremwink: Rekommenderas.

<object width="425" height="350"> <param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/kQQHeK4RN-k"></param> <param name="wmode" value="transparent"></param> <embed src="http://www.youtube.com/v/kQQHeK4RN-k" type="application/x-shockwave-flash" wmode="transparent" width="425" height="350"> </embed></object>
<object width="425" height="350"> <param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/fXbP2YFtJ0s&feature=related"></param> <param name="wmode" value="transparent"></param> <embed src="http://www.youtube.com/v/fXbP2YFtJ0s&feature=related" type="application/x-shockwave-flash" wmode="transparent" width="425" height="350"> </embed></object>
<object width="425" height="350"> <param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/mfKDHbTuQzA"></param> <param name="wmode" value="transparent"></param> <embed src="http://www.youtube.com/v/mfKDHbTuQzA" type="application/x-shockwave-flash" wmode="transparent" width="425" height="350"> </embed></object>
 

Blasphemy

Swashbuckler
Joined
4 Jul 2000
Messages
2,369
Location
Göteborg
Det är blandat musik men indelad i olika mappar beroende på situation och i vissa fall även plats.

Sithimperiet- När rollpersonerna möter dem blir det oftast strid och då används den pampiga musiken från God of War.

Republiken - Här är det en blandning av musiken från Mass Effect och soundtracket från filmer såsom Inception.

Republiken strid - Även här är det blandat. En del ösiga låtar från Mass Effect men fann även att musiken från Transformers hade många bra partier. Pampigt och episkt.

Allmän rymdmusik - Har hittat ett soundtrack från Eve Online som har många mysiga bakgrundslåtar med en viss rymdkänsla.

Mörka Sidan - När det gäller den mörka sidan och andra obehagliga platser är det alltid Lustmord som gäller.

Ljusa Sidan - Musiken från det gamla dataspelet The Dig från Lucasarts.

Barndom & Jeditempel Soundtracket från Låt den rätte komma in är mycket stämningsfullt.

Exotisk musikFör lite mer exotisk ambient musk så är det musiken Farscape som får träda in där. Nej det är inte sci fi serien utan musik av Lisa Gerrard och Klaus Schulze.

Anyway... det är lite smakprov...
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
8,000
Location
Port Kad, The Rim
Så här ska SW-musik låta!

<object width="425" height="350"> <param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/6yIKu3LSwcE&feature=related"></param> <param name="wmode" value="transparent"></param> <embed src="http://www.youtube.com/v/6yIKu3LSwcE&feature=related" type="application/x-shockwave-flash" wmode="transparent" width="425" height="350"> </embed></object>
 

Blasphemy

Swashbuckler
Joined
4 Jul 2000
Messages
2,369
Location
Göteborg
Holst är trevlig och Williams har ju skapat så pass många karaktäristiska låtar som känns Star Wars. Dock har jag svårt för när musik är för varierande och pampig (förutom under strid då den skall vara eldig och pampig).

Då både Holst och Williams är en bergochdalbana när det gäller detta så kan jag endast använda dem om jag själv får sitta och redigera i spåren... Men alltid annars har det varit SW musik...
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
8,029
Location
Nordnordost
Tack för uppräkningen! Transformers-musiken var verkligen spot on för mig. Får ta ytterligare någon genomlyssning på det andra materialet.

Men att ha specifika låtar för olika situationer är definitivt rätt väg att gå (jfrt med att ha en brokig ljudmatta som ligger på konstant genom spelmötet).
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
8,029
Location
Nordnordost
Mmm, jo, det var bitar av det där som passade mig rätt bra. Problemet är att det var spridda bitar, som dessutom hade olika ton sinsemellan.

Det borde passa jättebra för de som lägger en ljudmatta i bakgrunden och sedan spelar.

Själv sitter jag gärna aktivt och byter musik beroende på scen och stämning, då passar musik där "hela låter likadant" mycket bättre.

Det borde iofs att gå och klippa och klistra i den där musiken om man fastnar rejält för något stycke och vill ha ett lite längre sammanhängande block. Jag tyckte mig höra ett utmärkt "Vader kliver genom den uppsvetsade dörren"-stycke nånstans mot slutet i den där.
 
Top