Spelet kanske är ett verktyg för att ge ut kampanjer man gillar?
Någonstans kring
AD&D 2E och kanske även tidigare är det ju flera spel som snarare handlar om att "låsa in" folk i ett "officiellt" sätt att spela. Spela den officiella kampanjen med den officiella metaplot:en användandes de officiella reglerna. Spelen är sina kampanjer av närmast kommersiella skäl.
Star Wars d6 är ju så otroligt tydlig här, som ett spel som känns som det vilar precis i den här brytpunkten. För jämte skitbra regler och grundstruktur får du tips om fudging, olika sätt att hålla dig till ståryn som SL, och även förslaget att köpa officiellt kampanjmaterial. Det går liksom att se (om en accepterar den här premissen) hur spelet har en fot i spelandet och den andra foten i försäljningen av WEGs framtida äventyr och såsböcker.
Jag är själv samlare av rollspel och har varit så länge jag haft en fast inkomst. Så jag är inte
mot den kommersiella sidan i grund och botten. Nästan tvärtom. Men jag tror absolut den här andan av att vad som helst kan hända och vi själva tolkar tärningarna överhand byts ut av publicerade kampanjer och äventyr som "bättre" eller "mer korrekta" än det vi spelar hemma. Kort och gott så påverkas spelen vi spelar av att de också måste sälja böcker, kanske framförallt under tiden WEG, GDW, WW, etc (varför alla dessa W?!) var aktiva. Idag spelar vi spel som ofta skrivits av skribenter som växte upp med och tog med sig mycket från de spelen.
Det är ju stor skillnad på den som vill spela ett fartfyllt rollspel som
känns som
Star Wars och den som vill grotta ned sig i kanoniserad lore eller plugga på hur snabbt en X-Wing flyger. Rollspel verkar efter kanske mitten-slutet på 80-talet ha blivit mer det senare. Om jag bara anekdotiskt utgår från de spel jag läst senaste åren.
Med det inte sagt att de som skriver dem inte gillar det de gör dock!