Reddokk Fheg
Hero
Ja jag vet. men det beror nog på hur långt man går. Säga att man hatar en viss grupp är som jag förstått det jag läst inte hets mot folkgrupp.Rymdhamster;n151093 said:"Enligt 16 kap 8 § brottsbalken:
Den som i uttalande eller i annat meddelande som sprids
hotar eller uttrycker missaktning för folkgrupp eller annan
sådan grupp av personer med anspelning på ras, hudfärg,
nationellt eller etniskt ursprung, trosbekännelse eller sexuell
läggning, döms för hets mot folkgrupp till fängelse i högst två
år eller om brottet är ringa, till böter."
(Observera att det står "hotar ELLER uttrycker missaktning", inte "och")
"Jag hatar judar" kan mycket väl fall in som hets mot folkgrupp. Jag läste någonstans att könsidentitet skulle börja räknas till en av kategorierna, men så verkar inte ha gjorts på riksdagens hemsida i vart fall så det kanske mest var önsketänkande.
inte om det inte spårar ut. börjar du göra plakat och sätta upp. videor på youtube där sprider detta budskap det är ju en helt annan sak.
samma sak om man är hotfull och sådant
Men om en person bara uttrycker att de hatar Judar eller någon annan grupp utan att göra hot eller gå längre än. inte försöker sprida detta budskap utan bara berättar sin personliga åsikt. så räknas det inte som hets mot folkgrupp.
Och det är ju faktiskt för sådana saker som är obekväma och till och med tangerar gränsen för vad som är lagligt. yttrandefriheten finns till.
Som sagt att ha yttrande frihet enbart för åsikter som är allmänt accepterade och omtyckta. åsikter som är etiskt och politiskt korrekta är både vansinnigt och ett fruktansvärt hyckleri. för det behövs inga lagar, riktlinjer eller något som man kallar yttrande frihet.
Det är när det börjar bli obekvämt och till och med lite stötande som Yttrande friheten behövs. det är vad den är till för. inte för att låta folk säga saker som inte stöter sig med någon
För skulle man börja förhindra folk att uttrycka obekväma och dumma saker. stoppa folk från att säga sina åsikter för att de flesta finner det idiotiskt eller stötande. då har man dödat yttrandefriheten
Sedan är gränsen mellan vad som faller under yttrande friheten och vad som är olagligt ganska fin och nästan omöjlig att definiera exakt. men det är en av de saker som man får ta om man ska ha yttrande frihet