Har läst dessa exempel i några poster. och jag kan börja med att säga att jag inte håller med något av dem
Speciellt inte exempel 2. jag älskar kvinnor. genom världshistoriens gång har det ju bevisats att män attraheras av ondskan
Skämt åsido. Även om jag tycker dessa påståenden är fel och rent ut idiotiska. Bör de tystas ner? Eller ska de inte tillåtas?
Har vi rätt att tysta ner någon som säger sådana här saker?
Vi har ju faktiskt yttrande frihet och åsikts frihet i Sverige. och det innebär ju på både gott och ont att alla har rätt att uttrycka sina åsikter även om åsikterna är idiotiska. även om vi själva blir upprörda och förbannade över att någon kan vräka ur sig sådan smörja.
yttrande frihet innebär ju inte bara att man har rätt att uttrycka saker överlag gillas eller en accepteras
Det finns ju vissa gränser. hets mot folkgrupp. man får inte göra för grova personliga påhopp och sådant. Ja de flesta vet väl ungefär var gränsen går.
men för att återgå till dessa 2 exempel. Även om de är idiotiska så är det ju inte påhopp mot någon folkgrupp eller mot kvinnor. exempel ett är en vansinnig åsikt tycker jag men det är inte hets mot någon grupp. det är inte ett personligt påhopp. det är helt enkelt bara en personlig åsikt som får mig att känna mig obehaglig till mods
Exempel 2. Vi måste ju ha rätt att tycka om, eller hata vad vi vill även om det är ren idioti. så länge man inte går längre än att säga det. En kvinna som säger "Jag hatar män" Ja det stör mig eftersom det är dum åsikt och ett otroligt generaliserande. där alla män döms enbart på grund av att de är män.
Men hur obekväm denna åsikt är så måste ju denna kvinna eller man som i exemplet ovan få uttrycka sina åsikter. Det går ju inte börja förbjuda folk för att uttrycka sina åsikter på grund av att de är obekväma eller idiotiska
Börja personen i detta fall gå längre. personliga påhopp. eller uppmana folk att vidtaga åtgärder för att få bukt med kvinnorna. "sätta dem på plats" eller liknande. Ja då blir det en annan sak då ÄR det hets mot en folkgrup
Jag menar om vi har yttrade frihet. Vilket är OTROLIGT viktigt. då måste man ju även acceptera att det finns de som har väldigt obekväma åsikter med. skulle det förbjudas eller börja motarbetas och försökas tysta ner. då skulle vi inte längre ha yttrande frihet.
Det behövs INGEN lag. eller rättighet för att uttrycka åsikter som är allmänt omtyckta. Det är ju faktiskt de åsikter som väcker känslor och ibland till och med obehag vi har yttrandefriheten för. Och det innebär att vi inte kan välja och vraka och bestämma vad som är ok att säga utan vi måste acceptera att folk uttrycker idiotiska och vad man kan tolka som rent sjuka åsikter. Så länge de inte bryter mot lagen måste de få säga vad de vill hur obekvämt det än må vara. Annars skulle vi inte längre ha yttrande frihet