Nekromanti Kan folk tagga ner lite nu

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Arfert;n142362 said:
Jag oroar mig att man skrämmer bort varannan rollspelare eller fler genom de ständiga politiska diskussionerna. Det ger bara en onödigt aggressiv stämning. Marco skrev når klokt om det i en annan tråd, men hittar inte det just nu.
Jag är orolig över att "de ständiga politika diskussionerna" egentligen är ett fåtal jämfört med en massa andra saker som diskuteras. Det känns för mig som att de förstoras över sin egentliga tyngd och då infinner sig känslan att inget aldrig annat än det diskuteras ... när det puttrar på med rollspelssnack och annat.

Fast folk gillar ju drama, antar jag.

NilsK

Ligist
Litet instick: Medhåll till det Magnus säger om Facebook. Vi i Ligan har ibland undrat om det var så himla smart att skaffa ett eget forum. Men grejen nu är att Facebook står för säkert 90% av vår interaktion med fans (ok överdriver lite nu kanske). Extremt viktig kanal för oss. Sen tror jag fortfarande att forum och bloggar har en roll för att agera arkiv på ett sätt FB inte kan.

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
NilsK;n142373 said:
Litet instick: Medhåll till det Magnus säger om Facebook. Vi i Ligan har ibland undrat om det var så himla smart att skaffa ett eget forum. Men grejen nu är att Facebook står för säkert 90% av vår interaktion med fans (ok överdriver lite nu kanske). Extremt viktig kanal för oss. Sen tror jag fortfarande att forum och bloggar har en roll för att agera arkiv på ett sätt FB inte kan.
Tack för insticket.

Vill understryka två saker:

1. Facebook är asbra som kanal.
2. Det är slitsamt att driva ett forum.

/M

Lupus Maximus

Tekniker
NilsK;n142373 said:
Sen tror jag fortfarande att forum och bloggar har en roll för att agera arkiv på ett sätt FB inte kan.
Samt nå de som inte använder Facebook av en eller annan anledning.

Ett dedikerat forum har, utöver underhållsbehoven, problem att de kan bli för inaktiva och inte upprätthålla kritisk massa. Forumet för Noir har t.ex. inte haft många inlägg under senaste åren.

Varje alternativ har för och nackdelar.

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
cogitare;n142344 said:
Det är sällan diskussioner OM spel urartar i flame wars som man såg om D&D utgåvor (3.x vs. 4 t.ex.). Så jag vet inte om det är skild fanbas som utgör problemet om jag skall vara ärlig. Det är ju helt andra trådar (oftast) helt orelaterat spel, eller möjligen perifert kopplat till roll spelande, som urartar. På senaste tiden av guds nåde kan tilläggas...

Cog.
Det jag sett som rollspel.nu alltid haft som problem är när någon eller några få bestämmer sig för att ett spel är supersämst. Och sedan ägnar sjukt mycket tid på det forumet och hela tiden klagar. D&D-forumet råkade ut för det, Riots Drakar-forum, Eon också. Det är sådana "anti-fans" som kan ställa till det väldigt mycket.

EDIT: Och de brukar inte hänga på dedikerade forum, tänker jag.

På senare tid har jag inte sett det i lika stor utsträckning, det kan du ha rätt i.

NilsK

Ligist
Förstår verkligen det. Vårt forum är som en lugn insjö i jämförelse (men det är såklart mycket mindre och mer homogent). Även om det verkar vara poppis att förbanna WRNU just nu (och jag har själv en del issues med forumet ibland i ärlighetens namn) så måste jag ändå säga att det är en kulturgärning av rang att det ens finns. Jag har lurkat här sedan 2001 och tillbringat tusentals timmar på att läsa trådar här. Rätt coolt ändå.

NilsK

Ligist
Magnus Seter;n142389 said:
Det jag sett som rollspel.nu alltid haft som problem är när någon eller några få bestämmer sig för att ett spel är supersämst. Och sedan ägnar sjukt mycket tid på det forumet och hela tiden klagar. D&D-forumet råkade ut för det, Riots Drakar-forum, Eon också. Det är sådana "anti-fans" som kan ställa till det väldigt mycket.

På senare tid har jag inte sett det i lika stor utsträckning, det kan du ha rätt i.
Medhåll. En stor fördel med att ha egenhostat forum är att man slipper antifans. Finns en poäng att man söker kontakt som gillar samma grej och inte vill höra hur värdelöst det är. Det blir trevligare.

Arfert

Facit
Facebook är ett komplement, inte ett alternativ. Just att det saknar en "arkivfunktion", för det behövs ett forum.

Inkognito

Swordsman
Trådarna märks mkt eftersom alla plockar fram sitt sämsta beteende, slår sina lägsta tärningar i att sätta sig in i andras perspektiv (är det inte en del av grunden i att spela rollspel?), trådarna löpar 10-15 sidor och hälften av de mest aktiva forumskribenterna blir bannade.

Jag hoppas själv på att de senaste dagarnas explosion kan leda till positiv förändring.

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Förändringsledning

Minimoni

Homelander
För mig är de poltisika diskussionerna ok, men jag orkar inte mer och vet att jag gör en suicide by cop nu, men mitt största problem är att Krank kommer undan med typ allt för att han är en slipad ordsmed OCH har moderatorerna på sin sida samtidigt som tex Harry S blir bannad för skitlite.

Jag ska säga det Krank brukar säga men med ord som tyvärr gör att jag står ut på radarn som ett bombplan från 50-talet. Krank du är ett as med en härskarteknik och en förmåga att få andra att må dåligt som jag inte sett förr. Du MÅSTE alltid ha rätt och du skiter fullständigt i hur mottagaren upplever det som du säger.

Bara för att vi andra inte uppnått din grad och riktning när det gäller känsliga frågor så använder du dina "fina" ord att förminska folk gång på gång. Det är ännu mer tydligt av denna tråd att folk med minsta avikande åsikter men med samma mål som de som härskar forumet inte är särskillt välkomna, det märks ännu mer med Arferts inlägg.

Jag ser mig själv som feminist men ser att de tolkningar jag gjort bara angrips av Krank på det sätt jag beskrev här uppe. Krank, dra åt helvete och hoppas att du en dag inser att dina metoder ofta har motsatt effekt på folk än de du avsåg.

Ha en bra fortsättning forumet och jag saknar än en gång då det faktiskt inte var ok att skriva så som jag just gjorde, oavsett hur fint man lindade in orden.

Minimoni

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Minimoni;n142399 said:
och vet att jag gör en suicide by cop nu
Ja, det gjorde du. Vad synd att du valde att göra det i en tråd som hade som ambition att få oss att tagga ner.

Jag moddar i vanliga fall väldigt, väldigt sparsamt, men eftersom jag sitter uppe nu och läser ditt inlägg så känner jag att jag inte kan vänta med att göra en åtgärd.

Du stängs av 48 timmar.

Inkognito

Swordsman
Dante;n142325 said:
Om vi tappar folk för att de tycker att vi pratar för mycket om hur man kan göra forumet mer välkomnande för t.ex. kvinnor så måste jag erkänna att jag inte kommer att sakna dem särskilt mycket.

Är det så du upplever att det ligger till? (Eller är du bara less?)
Jag har uppfattat det som att idén välkomnades när det väl kom till kritan, efter att man tagit sig igenom förslaget som presenterades på ett för målgruppen felaktigt sätt. Sen famlade man runt och begick en hel del kränkningar åt alla håll, både med uppsåt och av misstag.
Arfert startade en ny tråd med gott uppsåt, som tyvärr gick åt h-vete med ännu fler kränktes åt höger och vänster.

Sapient

Swashbuckler
Inkognito;n142398 said:
Trådarna märks mkt eftersom alla plockar fram sitt sämsta beteende, slår sina lägsta tärningar i att sätta sig in i andras perspektiv (är det inte en del av grunden i att spela rollspel?), trådarna löpar 10-15 sidor och hälften av de mest aktiva forumskribenterna blir bannade.
Ja vars, det tycks vara lite illa ställt med självkontrollen ibland. Det är ganska många av wrnu:s användare som jag iaf _nån gång_ svurit över, kallat idiot - men inte *på* forumet. (Det har nog bara hänt en gång, då stannade jag borta betydligt längre än jag blev bannad...)

Det är ju så mycket bättre att göra det med rösten. Den där som låter lite men _inte_ blir ett inlägg, som en sen går och blir bannad för. Det lättar lite. SEN kan en skriva något kanske lite konstruktivt, eller iaf inte riktigt lika grälsjukt, efter att en svurit sig svart om tungan.

Men riktigt så illa är det sällan, att "hälften av de mest aktiva" blir bannade. Några blir det. Ibland kanske någon för mycket, ibland kanske någon för lite. Det är väldigt många av de som skriver mycket och ofta, som aldrig eller väldigt sällan blir bannade - helt enkelt för att de väljer sina diskussioner, eller iaf har självkontroll när det hettar till.

Inkognito

Swordsman
Sapient;n142416 said:
Men riktigt så illa är det sällan, att "hälften av de mest aktiva" blir bannade. Några blir det. Ibland kanske någon för mycket, ibland kanske någon för lite. Det är väldigt många av de som skriver mycket och ofta, som aldrig eller väldigt sällan blir bannade - helt enkelt för att de väljer sina diskussioner, eller iaf har självkontroll när det hettar till.
Nu är vi där om subjektiva verkligheter! :) För mig som mest hänger på Western-forumet är det så illa! Precis innan spelsläpp efter 9 års ihärdig väntan dessutom!

Jag misstänker en konspiration.

Max Raven

T12-kultist
Det var då tusan vad folk aldrig lär sig. Jag lade av med genus-trådarna redan på gamla WRNU. Visst, de är aktiva. De är också gift för forumklimatet. De är det av delvis samma anledning som att jag tycker Facebook är kasst* - ilska sprider sig, polariserar. Intolerans när denna ilska:

Edit: Detta innebär att ja, moderering är inte bara en bra sak. Det är måste för att folk på internet ska uppföra sig som folk mot varandra.

*Facebook tillåter egenmoderering och sätter i princip aldrig ner foten i ett sunkigt inte-forum-format och är antagligen det värsta som hänt internet tillsammans med kommentarsystem, men jag glider från ämnet.

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Jag fattar inte snacket om åsiktskorridor. Det enda laddade ämnet som diskuteras är väl jämställdhet? Är det en politisk skiljelinje?

Jag vill egentligen bara få det här förklarat för mig, inte starta ännu en diskussion. Om någon känner att hen kan sätta ord på det så skicka gärna ett pm.

Kalil

Swordsman
Björn Wärmedal;n142552 said:
Jag fattar inte snacket om åsiktskorridor. Det enda laddade ämnet som diskuteras är väl jämställdhet? Är det en politisk skiljelinje?

Jag vill egentligen bara få det här förklarat för mig, inte starta ännu en diskussion. Om någon känner att hen kan sätta ord på det så skicka gärna ett pm.
Det är mest en judean peoples front vs peoples front of judea situation tror jag. Alla vill inkludera, osämjan uppstår i frågan "hur?"

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Minimoni;n142399 said:
För mig är de poltisika diskussionerna ok, men jag orkar inte mer och vet att jag gör en suicide by cop nu, men mitt största problem är att Krank kommer undan med typ allt för att han är en slipad ordsmed OCH har moderatorerna på sin sida samtidigt som tex Harry S blir bannad för skitlite.
Först och främst är det såklart trevligt att bli betraktad som en slipad ordsmed. Tack!

Sedan kan jag egentligen inte säga emot här. Eller ja, jag upplever ju att folk på "den andra sidan" kommer undan med en hel del innan de bannas också, men vid ett par tillfällen då andra bannats men inte jag har jag stått frågande. Jag vet dock inte om det beror på att andra får sina inlägg anmälda oftare? Senast anmälde jag ju mitt eget inlägg efter att andra, som jag tyckte egentligen inte alls gjort värre saker än jag gjort, korttidsbannades. Varpå jag fick en 48-timmars ban.

Tyvärr finns det inget sätt för mig att avgöra hur ofta mina inlägg anmäls, men jag uppmuntrar gärna alla att anmäla de inlägg jag gör och som bidrar mot någon av forumreglerna. Observera att "don't be a dick" är en av reglerna...

Och ja, jag vet att anmälningsfunktionen ger ifrån sig ett felmeddelande. Det är inget att bry sig om, anmälningarna kommer fram ändå.

Minimoni;n142399 said:
Jag ska säga det Krank brukar säga men med ord som tyvärr gör att jag står ut på radarn som ett bombplan från 50-talet. Krank du är ett as med en härskarteknik och en förmåga att få andra att må dåligt som jag inte sett förr. Du MÅSTE alltid ha rätt och du skiter fullständigt i hur mottagaren upplever det som du säger.
Jag kan inte ta ifrån dig din upplevelse, men jag kan meddela att jag inte alls skiter i hur mottagaren upplever det jag skriver. Tvärtom försöker jag vara så tydlig jag kan och försöker vara mån om att det jag skriver inte missförstås. Ofta misslyckas jag, vilket bevisar att jag nog trots allt inte är någon speciellt slipad ordsmed... Och ibland skriver jag i affekt, precis som många andra gör ibland.

Däremot är jag av åsikten att vissa saker behöver sägas även om de riskerar att upplevas som stötande. Ibland behöver en mobbare får höra att hen mobbar. Mottagarens känslor är inte alltid min högsta prioritet.

Minimoni;n142399 said:
Bara för att vi andra inte uppnått din grad och riktning när det gäller känsliga frågor så använder du dina "fina" ord att förminska folk gång på gång. Det är ännu mer tydligt av denna tråd att folk med minsta avikande åsikter men med samma mål som de som härskar forumet inte är särskillt välkomna, det märks ännu mer med Arferts inlägg.
Jag är inte så säker på att vi har samma mål, eller snarare tror jag att vi tolkar målet - som jag antar är jämställdhet i det här fallet - olika.

Mitt mål med att använda "fina ord" är inte att förminska utan att argumentera, att bemöta det som skrivs, att förklara min åsikt. Jag beklagar om det upplevs förminskande; i mina ögon är det snarare så att jag använder just de orden eftersom jag vill utgå från att alla är mina gelikar. Det är ett misstag jag ofta gör, att tro att alla är lika bekväma i samma terminologi som jag är bekväm i.

Minimoni;n142399 said:
Krank, dra åt helvete och hoppas att du en dag inser att dina metoder ofta har motsatt effekt på folk än de du avsåg.
Jag hoppas att du får det bra och att du når alla de mål som är det minsta kompatibla med mina =)

Eksem

Champion
Inte för att gräla, men det här med att folk som röstar höger känner sig angripna, det är väl ändå bara en enda användare här som faktiskt talat om "borgliga" i den senaste vändan öht? Jag tror det säkert finns en viss vänsterlutning i användarbasen och att det märks i någon grad, men det är ju extremt ovanligt att diskussioner längs högervänsteraxeln förs här sedan Off Topic blev osynligare; och det är knappast någon dominerande (om ens existerande) del av några andra samtal?

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Eksem;n142601 said:
Inte för att gräla, men det här med att folk som röstar höger känner sig angripna, det är väl ändå bara en enda användare här som faktiskt talat om "borgliga" i den senaste vändan öht? Jag tror det säkert finns en viss vänsterlutning i användarbasen och att det märks i någon grad, men det är ju extremt ovanligt att diskussioner längs högervänsteraxeln förs här sedan Off Topic blev osynligare; och det är knappast någon dominerande (om ens existerande) del av några andra samtal?
Som högerspöke tycker jag att du har rätt.