Nekromanti Kan folk tagga ner lite nu

cogitare

Swashbuckler
Jag räknar mig till de "borgerliga" på forumet (och jag har hängt här läääänge, även om jag inte postar med frekvens alltid) och jag har nog lärt mig att hålla mina åsikter för mig själv för de är inte välkomna och de som har åsiktsföreträda här på sajten har gjort det klart och tydligt vad man får och inte får tycka och skriva. Och ja, det är ganska snävt för jag är inte alls särskilt långt ut på högerkanten på något sätt (även om vissa här säkert skulle tycka det) utan snarare en jävligt vanlig svensson som inte diggar S, MP, V utan lutar åt det andra blocket. Så nu var det sagt bara så folk vet och ja, jag skiter i att blanda mig i 99,99% av alla trådar som snuddar vid 'verkliga livet' politik för det finns en rådande ordning på forumet vad som är rätt och fel saker att skriva och jag vill inte råka ut för att fackas in i 'de som skriver fel saker' för det färgar så uppenbart hur man bemöts i andra trådar.

Jag har inte på något sätt en avsikt att ha det här forumet som någon sorts politisk plattform eller för att prångla ut mina åsikter om politik. Jag är här för att snacka rollspel, mitt främsta intresse är spelsystem av olika slag. Tyvärr har det blivit mindre av den varan senaste tiden och mer av att sitta och sucka lite framför datorn i takt med att man läser inlägg.

Och nej, jag pratar inte om SD-grejor eller sådant. Faktum är att jag tycker att integration och invandring nog är ämnen precis som jämlikhet/jämställdhet/feminism hör hemma i 'Off topic' (eller kanske än hellre på andra forum, flashback söker fler användare har jag hört...) just för att de inte kan föras i möblerade rum (som Dante brukar säga).

Cog.

Ram

Skev
Jag tänkte dela mina åsikter också...

Jag tycker det finns anledning till att forumet mår dåligt som sticker ut väldigt långt utanför de andra och det är diskussionerna om jämstäldhet/feminism/sexism.

Saken är den att feminism är som en religion. Man kan vara motståndare, agnostisk eller troende. Här på wrnu så kan jag inte se en enda motståndare. Vi har ett fåtal agnostiker men den absolut största gruppen är troende. Så gott som alla är för jämstäldhet.

Men som i alla religiösa grupperingar så finns det fanatiker. Folk som är så hårt troende att de ser "gud" och brott mot "guds regler" i allt. Som det yttrar sig på detta forum så är det folk som kräks i munnen, som hittar vidrig sexism och frånstötande patriakalism (?) i väldig många saker.

När dessa fanatiker finner det gott att fara ut mot andra troende med sin övertygelse att deras tro inte är tillräcklig så skapar det enorma spänningar. Fokus flyttas från rollspel, system och andra kul saker till något som ofta är lösryckta fragment ur ett block som vi pratade om. Fokus flyttas från de 98% som var bra i vad det nu var som diskuterades till de 2% som inte var bra nog.

Sedan har vi nästa lager, de höga prästerna, moderatorerna. Jag förstår att det är en omöjlig uppgift att moderera detta forum och jag tycker att den moderatorkår som vi har nu är den bästa någonsin. Icke desto mindre så hamnar ni i detta fall i en ohållbar sits. Ni är alla starkt övertygade jämstäldhetsivrare och feminister och därför måste det vara jättesvårt att moderera dem som har ännu starkare åsikter i den frågan. Valet mellan att ge svängrum för de som aggressivt argumenterar för den viktiga saken i motsats till att hålla en god ton på forumet är säkert hopplöst.

Jag tycker att det är en knapp handfull personer som dödar det här forumet. Ett fåtal fanatiker som har så låg tollerans för de som de finner som sexistiskt, kvinnoföraktande och ojämlikt att de stormar in i väldigt många trådar och förstör dem och som startar trådar som de i all välmening vill skall förändra samhället till det bättre men som undantagslöst går sönder. Jag tror inte en enda tjej har kännt sig mer välkommen av dessa diskussioner och jag vet att många killar känner sig ovälkomna.

Precis som alla andra grupperingar av den här typen så måste även wrnu förhålla sig till sina extremister. Jag är väldigt övertygad "troende". Jag har arbetat med jämstäldhet på min arbetsplats i fyra år, jag är stenhårt för lika värde. Fuck it, jag är förbannat bra på det här! Lika så förbannat så är jag säkert ett sexistiskt cis-man-svin i vissas ögon. Jag ser också en del sexism i vissa trådar, ett antal fall som går över gränsen på hur jag vill ha det. Men allt som allt så upplever jag wrnu som unikt vad gäller synen på jämställdhet. Skall dessa få personer i "sakens namn" på egen hand få förstöra det som under 15 år har varit sveriges trevligaste forum?

Jag tycker inte det. Jag tycker extremisterna är de som skall bort, inte den stora troende massan.

Anarchclown

Swashbuckler
krank;n142070 said:
Alltså, finns det nån som inte funderar på att dra?
Nej. Jag har erfarenhet av andra forum ifrån förr. Jag är inte så säker på att ni bortklemade stackare ens förstår hur bra ni har det ibland. :) Jag har aldrig funderat på att dra.

Mogger

Hipsteranka
Bara så att vi inte tror att det här är något nytt så välte Noir nästan hela forumet, med sina efterföljande genus-trådar. Idag kan vi utan problem prata om Noir, utan att bli kallade gubbsjuka.

Exempelvis. Det gäller även andra ämnen. Vi lär oss. Inte så snabbt, men vi lär oss. Ha lite tålamod. Snart kommer vi att snacka om tvåhandssvärd på ryggen igen.

Sapient

Swashbuckler
Eksem;n142601 said:
Inte för att gräla, men det här med att folk som röstar höger känner sig angripna, det är väl ändå bara en enda användare här som faktiskt talat om "borgliga" i den senaste vändan öht? Jag tror det säkert finns en viss vänsterlutning i användarbasen och att det märks i någon grad, men det är ju extremt ovanligt att diskussioner längs högervänsteraxeln förs här sedan Off Topic blev osynligare; och det är knappast någon dominerande (om ens existerande) del av några andra samtal?

Med risk att uttrycka mig lite förringande om någon upplevelse, men jag undrar om det inte är mest "confirmation bias" och "actor-observer bias" som ligger bakom?

Alltså att de som _söker_ tecken på att det finns en bias i moderator-kåren, eller kring vissa ämnen, kommer att finna det.

Men jag som läser samma trådar, samma inlägg osv. och är så partipolitiskt engagerad på den borgerliga kanten som det bara går, typ, ser inte samma sak.

Jag upplevde precis samma sak när jag satt i RFSL:s förbundsstyrelse. Det fanns en massa borgerligt (generella sympatisörer eller partipolitiskt engagerade) som upplevde att de beslut styrelsen tog, var "väldigt vänster". Fast det var ofta beslut jag varit med och fattat, tillsammans med de centerpartister, moderater, andra liberaler mm som också satt i styrelsen. Och vi var nästan alltid helt överens. (Iaf i de frågorna kritiken rörde...)

När det upplevs som att moderatorskåren inte gör vad den ska, eller iaf inte tillräckligt snabbt, så tolkas detta som ett utslag av ett medvetet beslut. Inte att ingen moderator läste tråden just då, eller var upptagen av att slå person A på fingrarna först, för att sen slå B på fingrarna...

Vad vet jag?

Jag tycker iaf att krank ska ha en eloge för att i rättvisans namn anmäla sitt eget inlägg (och dra på sig 48 timmar i utvisningsbåset) när han upplevde att han särbehandlades, oavsett om det var med avsikt eller ej. :)

Arfert

Facit
Med risk att uttrycka mig lite förringande om någon upplevelse, men jag undrar om det inte är mest "confirmation bias" och "actor-observer bias" som ligger bakom?
Ja, det finns det en uppenbar risk för att det kan upplevas som förringande.

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Sapient;n142963 said:
Alltså att de som _söker_ tecken på att det finns en bias i moderator-kåren, eller kring vissa ämnen, kommer att finna det.
Det har väl förekommit typ ett eller två exempel som det har funnits ganska starka indikationer på det. Det var framförallt i vrållådan på gamla forumet som jag kommer ihåg det. Och när jag säger "framför allt" så menar jag just ett eller två exempel, och inte helt entydiga heller.

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Arfert;n142362 said:
Jag oroar mig att man skrämmer bort varannan rollspelare eller fler genom de ständiga politiska diskussionerna. Det ger bara en onödigt aggressiv stämning. Marco skrev når klokt om det i en annan tråd, men hittar inte det just nu.
Jag skulle önska några konkreta exempel i stället för svepande hänvisningar till »de ständiga politiska diskussionerna« – för vi har uppenbarligen skilda åsikter om vad som räknas som politiska diskussioner.

Du säger att de är ständiga, jag tycker att de är få (men tyvärr ofta urballade).

Sapient

Swashbuckler
Arfert;n142972 said:
Ja, det finns det en uppenbar risk för att det kan upplevas som förringande.
Jo, och ifall det uppfattas så, så är det inte min avsikt.

Däremot tycker jag, om det låter sig göras utan att riva i öppna sår, göra jämföra intrycken. Jag upplever ju som sagt inte alls att det är så. Och jag är väldigt borgerlig.

Förvisso kan det vara så att jag missat de exempel det handlar om. Jag läser ju alls icke _alla_ trådar.

Om mina intryck och dina intryck inte alls stämmer överens, så hoppas jag att det går att diskutera det. Men ja, det kan ju vara jobbigt och känsligt och risk för att det innebär både nedlåtande och psykologiserande.

Lupus Maximus

Tekniker
Måns;n142922 said:
Bara så att vi inte tror att det här är något nytt så välte Noir nästan hela forumet, med sina efterföljande genus-trådar. Idag kan vi utan problem prata om Noir, utan att bli kallade gubbsjuka.
Kan vi? Det har funnits saker jag funderat på att bolla upp, men inte gjort det här för att det känns som om varje mening i frågeställningen skulle kräva tre stycken av disclaimers (och jag har bollat upp det på Noirs egna forum, just för att det är för dött och jag inte kommer ihåg lösenordet. Samt på Elliquiy, där jag är säker på att frågeställningarna skulle hanteras okej, har det inte blivit av då Noir finns inte på engelska).

Mogger

Hipsteranka
Lupus Maximus;n143063 said:
Kan vi? Det har funnits saker jag funderat på att bolla upp, men inte gjort det här för att det känns som om varje mening i frågeställningen skulle kräva tre stycken av disclaimers (och jag har bollat upp det på Noirs egna forum, just för att det är för dött och jag inte kommer ihåg lösenordet. Samt på Elliquiy, där jag är säker på att frågeställningarna skulle hanteras okej, har det inte blivit av då Noir finns inte på engelska).
Det tror jag. Jag har åtminstone pratat om Noir flera gånger de senaste åren utan att någon ens har nämnt nakna bröst och grabbiga illustrationer.

Men det är ju min subjektiva uppfattning.

Lupus Maximus

Tekniker
Måns;n143072 said:
Det tror jag. Jag har åtminstone pratat om Noir flera gånger de senaste åren utan att någon ens har nämnt nakna bröst och grabbiga illustrationer.

Men det är ju min subjektiva uppfattning.
Jag har också fört en del diskussioner, där jag i en har nuddat vid ämnen jag skulle vilja diskutera närmre (tråd om hur sexismen i ev. settingen slår mot män). Att diskutera t.ex. byråkratin ser jag inte som något problem (fick mycket inspiration under julledigheten, då jag fick se lite Colombiansk byråkrati från första parkett).

Men då det gäller settingens sexism, rasism eller homofobi känner jag att det antingen skulle spåra av folk som inte kan skilja på ingame åsikter och personers verkliga åsikter, eller av personer som vill föra över diskussionen med jämställdhetsdebatt för verkligheten (och då inte som paralleller och exempel till diskussionen), eller både och. Jag har tyvärr noll förtroende att de diskussionerna kan föras här, och det bara skulle leda till en massa onödigt merarbete för moderatörerna utan att jag får ut något av det.

Arfert

Facit
Noir fick kritik, och delvis rättvis. Men folk vill prata om nya saker. Det kommer aktuellare saker att uppröras över. Om ett par år kanske de till exempel tröttnat på att ta upp ett visst omslag med shorts, som inte säljs längre.

Vimes

Sillkung
Jag har hört att det under 2016 kommer ett omslag med både blottade könsdelar och nakna bröst.

anth

Vetefan
cogitare;n142335 said:
Personligen upplever jag forumet MINDRE välkomnande efter trådarna med mål att göra dem mer dito. 'The road to hell is paved with good intentions' och allt sånt.

Cog.
Jag tycker att det cogitare säger är JÄTTE JÄTTE-viktigt, för det sätter fingret på en sak som de flesta av oss verkar ha missat: "Don't feed the trolls."

VIKTIGT! Ovanstående är en liknelse, vilket många missar. I trådar som handlar om komplicerade ämnen som religion, politik och kvinnosaksfrågor så måste man förstå att ens motståndare står extremt långt ifrån en själv rent åsiktsmässigt. Rent subjektivt kan man tycka att motståndaren är en komplett idiot och rent ut sagt ett troll - men det är fel tänkt! För det man missar är att motståndaren antagligen tycker precis samma sak om en själv. Genom att anklaga en meningsmotståndare för att vara idiot är man precis lika mycket idiot själv.

För att en argumentation ska vara fruktbar krävs att tesen och antitesen går samman och bildar en syntes. Det kan ALDRIG inträffa om man går in i en diskution med åsikten att meningsmotståndaren är en idiot.
Jag förstår de som ställt sig på barrikaderna i de senaste dagarnas trådar, för jag har själv gjort så (och gör även fortfarande så ibland) - men den sortens beteende har ALDRIG fungerat NÅGON GÅNG i historien.

Minimoni blev bannad för vad denne sade om krank. Jag tycker att det var fel sätt att uttrycka sig - men i praktiken har Minimoni rätt.
Jag tycker jättemycket om krank och tycker att han har jättebra åsikter. Men det krank och andra som han måste förstå är att sättet man framför dessa jättebra åsikter på skadar forumet mer än det hjälper.

Jag önskar att jag kunde komma med lite konstruktiv kritik här, men det kan jag inte för det här är inte mitt expertisområde. Jag kan bara konstatera följande två saker:
1. Vissa personer skapar problem här på forumet genom sin oförmåga att förstå feminism.
2. Andra personer eskalerar detta problem genom sin oförmåga att kunna bemöta sina meningsmotståndare på ett konstruktivt sätt.
Resultatet blir en fruktansvärt otrevlig stämning på forumet.

Glöm aldrig att för att ett gräl ens ska kunna uppstå krävs alltid TVÅ parter.

Inkognito

Swordsman
Först, jag håller med dig fullt ut i hela ditt inlägg, men med en liten kommentar som jag tycker är viktig:

anth;n143162 said:
I trådar som handlar om komplicerade ämnen som religion, politik och kvinnosaksfrågor så måste man förstå att ens motståndare står extremt långt ifrån en själv rent åsiktsmässigt.
Det existerar såklart tillfällen där det är riktigt som du skriver, men jag menar att det i regel uppstår riktigt heta konflikter när motståndarna endast har olika åsikter om detaljer. Det räcker att det är ämnen som berör dem.
Sedan är det ju ett faktum att många upplever detta som att man ligger extremt långt ifrån varandra åsiktsmässigt! Vilket i tillsammans med bristande kommunikation skapar en massa problem..
Jag menar hur ofta är det inte folk som känner att de får sina egna åsikter förklarade för sig och inte alls känner igen sig? :)

Magnamund

Warrior
NilsK;n142390 said:
Förstår verkligen det. Vårt forum är som en lugn insjö i jämförelse (men det är såklart mycket mindre och mer homogent). Även om det verkar vara poppis att förbanna WRNU just nu (och jag har själv en del issues med forumet ibland i ärlighetens namn) så måste jag ändå säga att det är en kulturgärning av rang att det ens finns. Jag har lurkat här sedan 2001 och tillbringat tusentals timmar på att läsa trådar här. Rätt coolt ändå.
Ja det är verkligen en enorm skillnad. Jag trivsutomordetligt bra i ert forum. Inget tjafs, inget bråk och enbart rollspelsrelaterade diskussioner som faktist tillför något till era spel. De diskussioner som förs i det allmänna forumet är betydligt lugnare och fridfullare än diskussionerna som förs här som alldeles för ofta utmynnar i flamewars, personangrepp och en massa osämja.

Tonen här är tyvärr extremt elitistisk.

Tony.Meijer

Ärketeknomantiker
Dante;n142987 said:
Jag skulle önska några konkreta exempel i stället för svepande hänvisningar till »de ständiga politiska diskussionerna« – för vi har uppenbarligen skilda åsikter om vad som räknas som politiska diskussioner.

Du säger att de är ständiga, jag tycker att de är få (men tyvärr ofta urballade).
Jag sökte på feminism och fick 144 träffar sedan 21 februari 2014 (673 dagar sedan, eller ett inlägg var femte dag).

I jämförelse kan sägas att en sökning på Krilles kriminellt eftersatta spel "Blå Himmel" har 71 träffar sedan samma dag (ett inlägg var tionde dag), mitt eget Masque har 31 (ett var tjugo andra dag ungefär) och "Fantasy!" (med utropstecken) har 500 (eller tre var fjärde dag).