Den viktiga inre bilden
Usch, efter att ha läst på wrnu-forumet är jag rädd att den här posten kommer vara på tok för OT...
Men jag har funderat mycket och länge på både den fråga som ställs här och i andra trådar (ni vet, P Lex tråd på makarforumet tex).
Jag blir lite bedrövad av att det finns så många negativa känslor
överhuvudtaget när det gäller rollspel. Någon klok skrev att man borde 'live and let live'- men ändå känns det bra naivt att tor att vi skulle kunna låta bli att racka ned på varandras spelstil eller regelsystem
Alltså; jag tror egentligen inte att det handlar så mycket om d20-systemet. I grund och botten är ju det bara regler, måhända svåra att modda, men ändå.
Det som provocerar med d20, är nog snarare att det är så vida spritt. Det är så stort att man omöjligen kan låta bli att leta efter brister hos systemet. Ett annat problem är att d20 trots allt inbjuder till en traditionell syn på rollspel, vilket suger näring ur andra typer av rollspel. Alltså finns det en konflikt mellan nyskrivna rollspel med en revolutionerande syn på hur man spelar rollspel och på d20, som oftast förknippas med levlande, samla skatter och mer rollSPEL än ROLLspel tex.
Den där konflikten är inte så lätt att diskutera, utan man tar istället till de medel som står till buds, varpå det blir ett nagelfarande av regler in absurdum. Det är liksom lättare att kritisera en regel (hit points tex) än att kritisera en persons smak ( 'jag gillar att levla'). Alltså finns det bränsle kvar i debatten om d20; för eller emot. Och det kommer finnas för en lång framtid.
Jag tror att innan vi sätter oss vid bordet där vi ska spela rollspel, så har vi olika preferenser. Vi har redan innan första tärningen har rullats, bestämt oss för, hur det ska gå till när vi spelar rollspel (kanske outtalat?!). Om man sedan möter andras syn på rollspel och denna syn inte stämmer med ens egen, tja då går det ju inte att spela ihop, eller hur? Och det är ur den där problematiken som grundkonflikten (Varför vill du spela på det där sättet- det är ju helt fel enligt mitt sätt att tänka!) hämtar näring.
Det är därför vi kommer fortsätta hacka på varandras spelstil och val av regler. För att de inre bilderna inte 'stämmer överens'. Tror jag.
Jag hoppas verkligen att jag gör mig förstådd, men vad jag försöker säga är att det
finns en konflikt latent, mellan d20 och andra spel, just beroende på hur vi relaterar till de standardbilder respektive spel genererar!
Så svaret på din fråga;
Vad är det som kritiker av d20 vänder sig emot?
handlar i större grad om
hur man ska spela rollspel överhuvudtaget, snarare än om detaljer i d20-systemet.
Jag är noga med att inte ta parti för någon part i denna diskussion. Jag är nöjd med de spel jag spelar och vet att om jag skulle få spela med rätt folk, skulle jag uppskatta vilket spel som helst!
/Basenanji