jag drar till med samma lika
Jag finner det något märkligt att så fort man säger något dåligt om d20 systemet så kommer folk dragandes med en massa andra system och pekar på dem hela handen och utbrister: "Då måste du även hata dessa". Ett märkligt sätt att argumentera. Gäller det omvända också? Att alla som gillar d20 även gillar GURPS? Jag ser inte likhetstecknet.
Det må vara märkligt, men än märkligare är det att brister som påtalas mot d20, inte är brister när man talar om liknande system.
Det är också märkligt att kritik mot d20 som bemöts med en önskan om att etablera en konsekvent bild av de upplevda bristerna, ofta hellre avfärdas som "fanboyism" istället för att granska sin argumentation och fördjupa och förstärka kritiken.
GURPS och d6 är lika mycket standarder för GURPS-produkter och d6-produkter, som d20 är för d20. Om man, som ofta är fallet, använder tex GURPS som regelsystem till en värld, vilken som helst, så borde man i konsekvensens namn, enligt ditt resonemang löpa stor riska att inte uppnå den perfekta världen.
Som exempel, det är FLER existerande rollspel som konverterats till GURPS, än till d20. Det torde falla inom samma resonemang som det du anför i ditt inlägg.
Det är konsekvensen av det du säger, men nu har du förtydligat att det bara gäller d20, vilket i mina ögon försvagar ditt argument betydligt, i alla fall om man ska försöka se det som ett sakligt argument. Vilket jag trodde var meningen med majoriteten av ditt inlägg.
Bättre att sikta högt än att begränsa sig från början.
Det kan vara en större konst att skapa något bra med begränsningar och fasta ramar, än att hitta på nått helt eget. Man kan också resonera så att de existerande ramarna istället fungerar som en plattform, som låter en skapar nå högre än vad han eller hon kunnat om man börjar skapa från noll.
Vi kan kasta klyschor på varandra i all evighet utan att ditt resonemang blir mer konsekven för det.
Och så var det den ramsan igen....
Det är ett dåligt argument för att förklara den uppenbara diskrepansen mellan ditt inställning för resultatets kvalitet om man skapar något för det generella systemet d20, till skillnad om man till exempel skapar något för det generella systemet GURPS, som är det standardsystem man följer för GURPS-produkter.
Snacket om att d20 är en "standard" och "det är inte de andra" håller inte. Det är fortfarande definierade regelsystem, där du får en massa saker på köpet och i bagaget om du väljer att använda dem. Skillnaden är i stort sett bara att du måste betala för att få sätta "Powered by GURPS" eller "d6 system" på din produkt.
Återigen, vad är skillnaden?
Om du inte klargör den, är det tyvärr du som muttrar på en gammal ramsa. Igen.
M.