Re: Intressant
När jag startade tråden så var jag mest ute efter specifika detaljer som ger såpass underliga resultat att alla, även de som gillar d20, reagerar. Magnus nämnde någonting om att om man överlever att hoppa från 15m höjd, varför ser man inte folk som hoppar då och då. Du nämner Attack of Opportunity. Någon har för länge sedan nämnt någon avståndsvapenregel som lät helt uppåt väggarna. Sådana saker var bland de svar som jag förväntade mig skulle dyka upp. Det blev förhållandevis få sådana, vilket naturligtvis inte innebär att de inte finns.
//Glow
När jag startade tråden så var jag mest ute efter specifika detaljer som ger såpass underliga resultat att alla, även de som gillar d20, reagerar. Magnus nämnde någonting om att om man överlever att hoppa från 15m höjd, varför ser man inte folk som hoppar då och då. Du nämner Attack of Opportunity. Någon har för länge sedan nämnt någon avståndsvapenregel som lät helt uppåt väggarna. Sådana saker var bland de svar som jag förväntade mig skulle dyka upp. Det blev förhållandevis få sådana, vilket naturligtvis inte innebär att de inte finns.
Spela någonting annat?Men vi andra, som faktiskt tycker om regler, och dessutom inte har lust att spela enligt d20-reglernas premisser på hur rollspel ska spelas? Och oss som givet det försöker modifiera systemet så att det passar, vad ska vi göra?
Du läser absolut in för mycket i det jag skriver. Jag avfärdar inte någon och alla har rätt till sin åsikt. Det som slår mig är att så många som inte spelar D&D har så starka åsikter om det.Måhända att jag läser in lite för mycket i vad du skriver, men det känns som att du försöker avfärda d20-kritikerna som ointressanta kverulanter som borde skita i reglerna eller lära sig spela som folk, istället för att försöka förstå problemet och göra något åt det.
Slutligen en fråga (och snälla, formulera det milt annars får vi moderatorerna på oss), hur anser du att d20 är tänkt att spelas?Spelar man d20 som d20 är tänkt att spelas, eller struntar i regler, så är d20-reglerna förstås inte några problem.
//Glow