Helt sant. Nu råkar det hända sig så att jag inte är så förtjust i den typen av spel där man går ut och hackar ned 8 gobliner med ett slag, 2 drakar av valfri färg med sin andra roliga förmåga och magiska spjut och sen går hem till värdshuset och raggar på servitrisen. Så därav att jag inte gillar ett system som i sig uppmuntrar att man kan kombinera ihop förmågor till något, i mina ögon, obalanserat mäktigt.Jadu, som jag sade i en tidigare tråd, då är det nog inte reglerna, snarare spelarna som är problemet. Väljer de att spela powerplaying/munchkin/optning deluxe så är det ju det de VILL göra, så varför inte låta dem?
Kanske inte allt men väldigt mycket....plus att den typen av spel går i så gott som ALLA rollspel. Kombination av discipliner i WoD eller val av vissa yrken i kombination med färdigheter i DoD. Det går att opta allt - det går att regelspela allt.
Och generellt sett, i varje fall i de flesta kampanjer jag har spelat, så skall det väl vara så. Spelarna är ju speciella på något sätt och det är därför de har blivit äventyrare(eller Vampyrer eller något annat beroende på spel).Med "stora delar av världen" menade jag rent demografiskt. De flesta PC blir ganska snart rejält mäktigare än en slumpvis utvald vanlig person.
Vad är det som kritiker av d20 vänder sig emot?
För att använda en term från D20-systemet: Det är en synergieffekt. Flera av dessa trådar startas antagligen på grund av att trådstartaren nyss läst en annan tråd kring samma ämne. Dessutom, om forumiterna redan tidigare har debatterat sig blå om D20 så tar man med sig lite av den färgen till nästa diskussion.Jag är mer fascinerad av den senaste häxjakten. Det känns suspekt när det dyker upp tre trådar inom kort med samma innebörd: "motivera varför du ogillar d20" i diverse olika formuleringar.