Nekromanti Kingmaker

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Flodkungarnas krig - Spelmöte #5

Hade ett suveränt (och helt galet) spelmöte igår, och ska bara i korthet berätta vad som hände.

Storuggla och Arfert var borta, vilket medförde att gruppen varken hade en fighter eller cleric, så förutsättningarna var väl inte de bästa för en attack mot Kung Irovettis slott.

Spelmötet började med att vi väntade två timmar på Dante, för han var bakfull. Men det var lugnt, vi körde kingdom building i stället, där vår ranger Phelan och häxan Dhala löpte amok och bestämde sig för att bygga en kunglig sjöstridsakademi i Hjorthamn. Staden vetter ju mot en insjö, så självklart måste det utbildas sjöofficerare!

När kung Farran till slut anlände så blev kungens arbetsrum stormat av en vit drake som helt sonika kom flygandes och tog sig in via balkongen. Vild strid, och kungen höll på att råka riktigt illa ut, innan man lyckades få död på draken. Man förhörde liket (jag älskar D&D) utan att få ur någon vettig information, men alla misstänkte givetvis Kung Irovetti - karln verkar ju vara helt desperat vid det här laget!

Farran, Dhala och Phelan fick reda på att Irovetti lyckats muta en stam jättar till att ansluta sig till Pitax arméer, så man tog sig till jättarnas läger och teleporterade sig in i hövdingens tält. Det tog 18 sekunder och en magisk urladdning som hette duga innan hövdingen med följe låg döda på marken. Exotiskt nog hade hövdingen en fyraarmad gorilla som kompanjon, men även den bet i gräset.

Styrkta av sina framgångar beslutade de tre sig för att genomföra ett spaningsuppdrag till Irovettis palats, och man teleporterade sig till kungens sovrum. Den här gången var dock Irovetti trött på teleporterande antagonister och man stötte omedelbart på en vaktpatrull utrustade med en wand of dimensional anchor. Patrullen leddes av en otäck gargoyl, men inte hjälpte det när Phelan gick lös med pilbågen på allt som rörde sig. Pang bom och död vaktpatrull - och nu är det istället våra äventyrare som har wanden.

Man smög runt i palatset, och dräpte ett par vaktposter innan man till slut gläntade på en hemlig dörr och kikade in i tronrummet.

På tronen satt en härjad kung Irovetti, med mörka påsar under ögonen. Framför honom stod general Avinash Jurrg, den otäcka ogre-magen, den vidrige barden Grigori och en kattliknande kvinna med elak blick. En stor samling vakter och ett par bepansrade troll utgjorde kungens närskydd.

Våra hjältar insåg att det var en fight de inte kunde vinna, men ville ändå lämna ett visitkort innan de drog. För att hämnas på upprorsmakaren Grigori kastade Dante trollformeln feeblemind på barden, som med all sannolikhet kommer att spendera resten av sina dagar inspärrad på institution. Farran passade dessutom på att skicka en rejäl eldboll på sällskapet, vilket fick till effekt att Irovettis contingency-effekt kickade in, och han teleporterades iväg till en okänd plats. Okänd? Nja, Farran hade redan innan striden började kastat trollformeln locate person så han visste direkt att den galne kungen befann sig i sitt sovrum.

Dhala kastade flesh to stone på den kattliknande kvinnan, som numera är en staty.

Avinash Jurrg gick till anfall understödd av de otäcka trollen, och kastade även en paralyseringstrollformel på stackars Phelan. Farran tog tag i sina vänner och teleporterade sig till kung Irovettis sovrum, där han dessutom frammanade en vattenelementar och gick i strid med kungen. Dhalaas imp försökte kasta dimensional anchor på Irovettis, men misslyckades, och kungen flydde således tillbaka till tronrummet igen. Våra rollpersoner följde efter och vild strid utbröt när vakter tillströmmade och Avinsh Jurrg började ösa på med mer magi.

Nog fick vara nog, och hellre fly än illa fäkta, tänkte våra hjältar och teleporterade sig hem till Hjorthamn igen, nöjda med sitt värv.

Och Irovettis nattsömn lär inte bli bättre från och med nu.

chrull

Stockholm Kartell
Re: Flodkungarnas krig - Spelmöte #5

Akademin utbildar faktiskt två sorters... eh. "Hamnarbetare" också...

chrull

Stockholm Kartell
Flodkungarnas krig - Spelmöte #6

Kort sammanfattning:

PUNGEN AV PITAX ÄR DÖD!

Storuggla

Champion
Re: Flodkungarnas krig - Spelmöte #6

"Kort sammanfattning:

PUNGEN AV PITAX ÄR DÖD!"

Och vi gjorde en matta av honom.

chrull

Stockholm Kartell
Re: Flodkungarnas krig - Spelmöte #6

FUUUUUUU

Jag skulle ju ha druckit hans blod. Jag hade ju spell förberedd och allting. Samma sak med Ogräset.

chrull

Stockholm Kartell
Spelmöte X: The rise and fall of the Dragonslayer

Mer adrenalin än såhär var det länge sedan man fick på ett spelmöte.

En kort sammanfattning:
De hjältemodiga hjältarna och regenterna begav sig av till den första världen. Vi åker dit för att spöa på en ond fé-drottning.

Efter att ha slaktat lite onda träd, lite onda rötter så träffar vi på en Gargantuan Greater Wyrm Black Dragon.
Vi flyr.
När det verkar som att alla utom den för tillfället osynliga Häxan Dalla har kommit undan försöker den ondeskefulla wyrmen hitta häxan med hjälp av Detect Thoughts. Tyvärr är häxan för smart för detta, och den store besten får ont i hjärnan en runda.
Häxan kastar Suffocation.

Draken dör.

Spelledaren blir arg.

Häxan dör första rundan på nästa encounter.

:gremlaugh: :gremlaugh: :gremlaugh: :gremlaugh:

Vitulv

Re: Spelmöte X: The rise and fall of the Dragonslayer

chrull said:
Mer adrenalin än såhär var det länge sedan man fick på ett spelmöte.

En kort sammanfattning:
De hjältemodiga hjältarna och regenterna begav sig av till den första världen. Vi åker dit för att spöa på en ond fé-drottning.

Efter att ha slaktat lite onda träd, lite onda rötter så träffar vi på en Gargantuan Greater Wyrm Black Dragon.
Vi flyr.
När det verkar som att alla utom den för tillfället osynliga Häxan Dalla har kommit undan försöker den ondeskefulla wyrmen hitta häxan med hjälp av Detect Thoughts. Tyvärr är häxan för smart för detta, och den store besten får ont i hjärnan en runda.
Häxan kastar Suffocation.

Draken dör.

Spelledaren blir arg.

Häxan dör första rundan på nästa encounter.

:gremlaugh: :gremlaugh: :gremlaugh: :gremlaugh:
Det var brutalt. En enda level 13-rollperson klarar på egen hand av en CR18 encounter. Med en enda spell. Och en serie helt osannolika tärningsslag.

Jag älskar tärningar.

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Farran, Rogue 3/Wizard 3/Arcane Trickster 8

Kung Farran den försiktige har nu överlevt länge nog för att bli level 14. Länge leve kungen!

(Även om jag misstänker att God45 har synpunkter på mitt suboptimala multiklassande.)

Attachments

chrull

Stockholm Kartell

Men vad faaaaaan ska jag spela nu...

Storuggla

Champion

"Men vad faaaaaan ska jag spela nu..."

GNOM

Storuggla, needs no eggs

Storuggla

Champion

"Och en serie helt osannolika tärningsslag."

Vetenskapliga?

Storuggla, då blir de ännu osannolikare

Vitulv

Storuggla said:

Vetenskapliga?

Vad annars?

chrull

Stockholm Kartell

Vitulv said:
Storuggla said:

Vetenskapliga?

Vad annars?
Jag röstar för uteslutning ur spelgruppen enbart för att han postade det där... Vem tror han att vi är? Dante?

Storuggla

Champion

chrull said:
Vitulv said:
Storuggla said:

Vetenskapliga?

Vad annars?
Jag utesluter inte att Dante i ett kritiskt läge plötsligt slänger in sina fultärningar i mixen med ett "Äh, vetenskap är bara blaj, nu rullar vi de här ursäkta nu ska jag gå och ta lite homeopatisk diarrémedicin här borta."

Storuggla, och då är allt förlorat
Jag röstar för uteslutning ur spelgruppen enbart för att han postade det där... Vem tror han att vi är? Dante?

Vitulv

Det är ganska exakt två år sedan jag skrev startinlägget i den här tråden. I kväll avslutades kampanjen Kingmaker. Det har varit en väldigt spännande och rolig resa från grisodling till episka strider mot utomvärdsliga superondingar. Jag kommer med all sannolikhet försöka mig på att skriva en utförlig recension om Kingmaker, men det får vänta lite.

Just nu vill jag bara dela med mig av känslan att som spelledare ha tagit sig an ett jättelikt projekt och slutfört det.

Jag har spelat mycket rollspel i mitt liv, men faktum är att Kingmaker är den andra kampanj jag någonsin slutfört. Innan dess hade jag bara spellett Snösaga från början till slut, och det tog ungefär ett år. Att spelleda en kampanj i två hela år är med andra ord något väldigt unikt och ganska omvälvande. Mitt liv har förändrats under tiden. Jag har avslutat ett förhållande, påbörjat ett nytt, och avslutat även det. Jag har sagt upp mig från en karriär, studerat ett år, och påbörjat en ny. Jag har flyttat tre gånger. Under hela den resan har Kingmaker följt med mig, och Kung Farrans äventyr har varit en fast punkt i tillvaron.

Jag vill tacka min spelgrupp för denna fantastiska resa. Dante, Chrull, Storuggla, Pärsson, Arfert och Mackan har varit fina följeslagare i under en ganska underbar resa i en rik och färgstark sagovärld.

Med andra ord; tack min spelgrupp och Paizo för att ni förgyllt mitt liv även under dystra stunder.

Vitulv

Re: Intro/solospel med Phelan

Vitulv said:
Idag skapade min brorsa Markus sin rollperson Phelan, en Half-elf ranger, level 1. Vi passade på att köra ett litet introäventyr utan XP-belöning för att fräscha upp reglerna lite.

Halvalven Phelan bodde i sin lilla stuga utanför den Brevoyska byn Bryggarbron, inte långt från Svärdsherrarnas stad Restov. Till vardags var han skogsvaktare och ägnade dagarna till att leta upp bortsprungna djur (och människor), hålla vargar borta och skjuta en och annan hjort för att få middag på bordet. Phelan trivdes ganska bra i byn, och byborna behandlade honom väl, även om hans alviska påbrå hindrade att riktig vänskap kunde uppstå med människorna.

Phelan

En dag när Phelan kom hem till sin stuga efter en jakt så väntade bonden Ottar på honom. Ottar berättade att två av hans getter hade försvunnit från gården och undrade om inte Phelan kunde göra ett försök att leta upp dem. Ottar berättade också att änkan i svängen hade förlorat sin enda get.

Ottar

Phelan svarade att nog kunde han leta upp ett par getter, varpå Ottar tackade, lämnade en brödlimpa till utbygdsjägaren och sedan drog sig hemåt.

Först gick Phelan till änkan i svängen och undersökte hennes djurhägnad. Något hade förstört staketet och tagit sig in i hägnet, men Phelan hade svårt att hitta några spår att följa. Han bestämde sig då för att gå hem till Ottar och undersöka bondens djurhägn. På vägen till Ottars gård hörde Phelan plötsligt rop på hjälp, och när han kom upp på en kulle såg han Ottar komma springande med en gris i famnen. Hack i häl på Ottar rusade två fruktansvärda orcer, drägglandes och med lystna ögon. Phelan lät sig inte skrämmas, utan spände sin båge och fällde först den ena, därefter den andra orcen. Ottar var såklart väldigt tacksam och sprang till byn för att varna borgmästaren att det fanns orcer i faggorna. Phelan rotade igenom orcernas tillhörigheter och fann där en säck med guldpengar. Han högg sedan huvudet av den ena orcen och spetsade huvudet på ett spjut som han sedan drev ner i marken bredvid vägen - nästa orc som visar sig i Bryggarbron kommer säkert på andra tankar!

Vid Ottars gård hittade Phelan spår efter något som liknade en djärv, men mycket större - spåren var lika stora som björntassar! Efter en natt på höskullen begav sig Phelan ut i skogen, i spårens riktning. Först träffade han en sur varg i en glänta. Phelan försökte lugna ned vargen men misslyckades och fick vänta på att den tröttnade och gick hem. I gläntan hittade Phelan rester av en get, men han var ganska säker på att det inte kunde varit vargen som tagit geten.

Phelan fortsatte att följa spåren i skogen och på eftermiddagen kom han till en plats som han själv döpt till "stenskogen" eftersom marken där är täckt av vassa stenblock och är allmänt bökig att ta sig fram över. Han smög försiktigt fram och hittade till slut fler getkadaver, med svärmande moln av flugor runt. Efter ytterligare lite snokande hittade Phelan en liten grotta, från vilken han kunde höra ett ljudligt smaskande och slafsande. Han bestämde sig för att gömma sig och vänta ut grottans innevånare.

Efter ett par timmars väntande gick solen ned och ut ur grottan kom en enorm järv med lysande röda ögon. Phelan blev såklart rädd men insåg att han var tvungen att ta hand om situationen. Han sköt järven som blev rasande och gick till attack. Tre pilar han Phelan avlossa innan besten var över honom och han fick ta emot ett våldsamt slag från monsterdjärven. Trots skadan lyckades Phelan ta sig bort från vilddjuret och avlossa ett sista, dödande skott.

Besten!

Phelan undersökte djärvens lya, och märkte till sin fasa att där fanns kadaver från inte bara djur, utan även från människor. Bland offrens tillhörigheter hittade han lite guldmynt och två magiska pilar - vilken skatt!

När Phelan kom åter till byn fick han hjälp av prästen att hela sin otäcka skada och sedan blev han firad på byatorget. Borgmästaren gav Phelan en mästertillverkad långbåge och många klappar på ryggen. Borgmästaren gav också Phelan ett brev som precis hade anlänt. I brevet stod det att Phelan, på upppdrag av Restovs svärdsherrar och med Kungen på Drakfjälltronens godkännande, skulle utforska en landremsa söder om Brevoy vid namn Grönbältet. Phelan skulle enligt brevet möta upp tre andra upptäcktsresande på Olegs Handelsstation för att sedan påbörja sitt uppdrag. I uppdraget ingick även att slå hårt mot den ökade banditverksamheten i Grönbältet.

Utan några egentliga band till byn tyckte Phelan att det verkade vara en utmärkt möjlighet att få tillskansa sig ära och berömmelse (och kanske en säck guld) och satte därför ut i världen.

Så jävla coolt att den här pajsaren överlevde hela kampanjen. Att gå från level 1 skitgubbe till en av kontinentens mest legendariska utbygdsjägare måste ha varit fantastiskt. Aragorn kan slänga sig i väggen.

Storuggla

Champion
Re: Intro/solospel med Phelan

"Så jävla coolt att den här pajsaren överlevde hela kampanjen. Att gå från level 1 skitgubbe till en av kontinentens mest legendariska utbygdsjägare måste ha varit fantastiskt. Aragorn kan slänga sig i väggen."

Phelan vilse dödade slutbossen med sitt irrationella hat. Win.

Storuggla, kalleankaraseri

Storuggla

Champion
Tack själv. Jag har haft skitkul, även om jag dog två gånger. Vad fan ska göra nu varannan söndag?

Storuggla, rip Iacobia