Boll
Veteran
Jag har nämnt förut här på forumet att jag håller på med ett rollspel i fornnordiskt stuk. Nu har jag dock kört fast lite; jag har inte riktigt kommit under fund med vad konflikten som skall skapa intresse i mitt spel skall handla om.
Jag tror att ett spel som inte har konflikter snabbt blir tråkigt att spela, eftersom man till slut inte kommer på vad man skall göra. Ett spel som bara presenterar en intressant värld och trevliga regler har egentligen inte så mycket att komma med när man väl börjat spela. Även om man tragglat sig igenom introduktionsäventyret (förutsatt att ett sådant finns), så faller det nog ganska platt när man frågar sig vad det finns att göra i en värld utan konflikter.
Jag kan redan nu säga att jag inte är förtjust i den klassiska onda guden som skickar sina horder av monster ner till jorden för att bli slaktade av rollpersonerna - vi har ju redan 'Dungeons & Dragons' till det.
Jag tror även att små konflikter inte riktigt räcker till för att skapa stort intresse - ett exempel skulle ju vara att en ras i spelet inte tycker om en annan ras, men då har vi ändå inte något som kan väcka intresse i själva spelet. Jag är alltså intresserad av en storskalig konflikt, som kan skapa intriger och som man kan basera oändliga äventyr - kanske t.o.m kampanjer - på, utan att den blir uttjatad.
Det sagt så har jag kommit fram till en sak som kanske skulle fungera; en religiös konflikt.
Som sagt så är det ett fornnordiskt spel vi snackar om, där jag först tänkt att man skulle dyrka en gud liknande Oden - nämligen skaparguden och Urfadern Urat. Nu funderar jag dock på att dela upp världen i två läger; de som tror, och de som inte tror.
Denna konflikt kan man likna vid den som vikingarna fick gå igenom när Kristendomen bredde ut sig, i.o.m. att man då försökte pracka på vikingarna en helt ny lära, som motsade deras Asatro. I mitt spel blir det dock så att den 'troende' sidan anser att den 'icke troende' sidan är kättare. Man vill alltså pracka på dessa kättare en tro som de vägrar att acceptera. Kättarna tror att det inte alls finns någon skapargud och att människan kommit till av sig själv (alternativt en primitiv uppfattning av evolutionen).
Denna konflikt skulle kunna vara stor nog att användas som bas till många äventyr, samt att man kan få så otroligt stor variation i vad äventyren handlar om (intriger, dungeon crawling, hack 'n' slash, fältslag etc.) fastän man fortfarande jobbar mot samma mål. Tanken är att rollpersonerna skall vara på kättarnas sida, vilka för övrigt skall vara en minoritet. De 'troende' skall framstå som riktiga översittare och kräk, medan de i sin tur ser kättarna som låga, understående varelser som inte vet hyfs. En konflikt som inte är baserad på GOTT vs. ONT, utan helt enkelt handlar om olika åsikter.
Tja, ser ni något uppenbart fel i denna konflikt? Skulle den kanske bli för tråkig? Jag tar GÄRNA emot kritik från alla håll!
Jag tror att ett spel som inte har konflikter snabbt blir tråkigt att spela, eftersom man till slut inte kommer på vad man skall göra. Ett spel som bara presenterar en intressant värld och trevliga regler har egentligen inte så mycket att komma med när man väl börjat spela. Även om man tragglat sig igenom introduktionsäventyret (förutsatt att ett sådant finns), så faller det nog ganska platt när man frågar sig vad det finns att göra i en värld utan konflikter.
Jag kan redan nu säga att jag inte är förtjust i den klassiska onda guden som skickar sina horder av monster ner till jorden för att bli slaktade av rollpersonerna - vi har ju redan 'Dungeons & Dragons' till det.
Jag tror även att små konflikter inte riktigt räcker till för att skapa stort intresse - ett exempel skulle ju vara att en ras i spelet inte tycker om en annan ras, men då har vi ändå inte något som kan väcka intresse i själva spelet. Jag är alltså intresserad av en storskalig konflikt, som kan skapa intriger och som man kan basera oändliga äventyr - kanske t.o.m kampanjer - på, utan att den blir uttjatad.
Det sagt så har jag kommit fram till en sak som kanske skulle fungera; en religiös konflikt.
Som sagt så är det ett fornnordiskt spel vi snackar om, där jag först tänkt att man skulle dyrka en gud liknande Oden - nämligen skaparguden och Urfadern Urat. Nu funderar jag dock på att dela upp världen i två läger; de som tror, och de som inte tror.
Denna konflikt kan man likna vid den som vikingarna fick gå igenom när Kristendomen bredde ut sig, i.o.m. att man då försökte pracka på vikingarna en helt ny lära, som motsade deras Asatro. I mitt spel blir det dock så att den 'troende' sidan anser att den 'icke troende' sidan är kättare. Man vill alltså pracka på dessa kättare en tro som de vägrar att acceptera. Kättarna tror att det inte alls finns någon skapargud och att människan kommit till av sig själv (alternativt en primitiv uppfattning av evolutionen).
Denna konflikt skulle kunna vara stor nog att användas som bas till många äventyr, samt att man kan få så otroligt stor variation i vad äventyren handlar om (intriger, dungeon crawling, hack 'n' slash, fältslag etc.) fastän man fortfarande jobbar mot samma mål. Tanken är att rollpersonerna skall vara på kättarnas sida, vilka för övrigt skall vara en minoritet. De 'troende' skall framstå som riktiga översittare och kräk, medan de i sin tur ser kättarna som låga, understående varelser som inte vet hyfs. En konflikt som inte är baserad på GOTT vs. ONT, utan helt enkelt handlar om olika åsikter.
Tja, ser ni något uppenbart fel i denna konflikt? Skulle den kanske bli för tråkig? Jag tar GÄRNA emot kritik från alla håll!