Jag har en grej som har legat och pyrt i bakhuvudet på mig rätt länge nu, och jag behöver få det ur mig, så here goes:
Det handlar om konflikter. Alla rollspel jag har läst baserar sig på ett eller annat sätt på konflikter. Vi har en massa olika metoder för att få till intressanta konflikter och för att förlösa dem. Vi har konfliktresolution/situationsresolution kontra handlingsresolution. En eller bägge av dessa används i alla rollspel jag spelat, för konflikter måste ju lösas; det är grundstommen i de berättelser vi väver.
Och det är på detta sätt vi väver berättelserna. Spel blir till stor del ett navigerande mellan olika konflikter. "Ingen scen utan konflikt" har jag hört sägas, och många av de rollspel som bygger på sceninramning tillåter inte ens att man skapar scener utan konflikter. Och det funkar för de historier vi vill skapa, men det begränsar också de historier vi kan skapa. Actionrulle, fantasybok, skräckhistoria: de är generellt drivna av konflikter, och det är även den sortens historier vi spelar. Men det finns ju andra typer av historier där konflikter inte är de bästa ... jag tänker kalla dem "landmärken" efter en tråd jag läste på Story Games (tror jag) för länge sedan. Konflikter är de viktigaste landmärkena i fantasyberättelser, men det finns ju en hel del historier som inte är konfliktbaserade.
Det här är nog för övrigt precis vad Rising har jiddrat om ett flertal gånger, men han har alltid hänvisat till obskyra serietidningar som jag inte har läst, så jag fattade nog aldrig grejen. Hade han pekat på The Royal Tenenbaums eller vilken romantisk komedi som helst istället, så hade jag hängt med.
I vilket fall som helst så har jag bakomliggande idéer på hur man kan spela historier där konflikter inte är de främsta landmärkena, men de är inte utvecklade och kanske inte funkar alls, och jag vill låta dem gro ett tag till (och kanske slutföra Under Månens vakande öga, också). Dock är jag intresserad av att diskutera det, för att få se fler idéer, och framförallt så är jag intresserad av detta:
Vilka olika typer av landmärken finns det, förutom konflikter?
Förstår ni vad jag menar med "landmärken"? Hållpunkter i berättelsen, liksom. Platser där man kan stanna upp och få en känsla för var man befinner sig kontra kartan man har i handen. Jag varken vill eller kan ge en entydig definition, men jag hoppas att ni fattar ungefär vad jag menar. Jag har ett par egna idéer, men jag vill inte leda in er på mitt tankespår.
Så kräk ur er. Om ni har en idé men inte är säkra på om det är ett sådant landmärke som jag är ute efter, så släng fram det ändå. Jag är inte själv helt säker på vad jag är ute efter, så brainstorma fritt. Och om ni har andra kommentarer och tankar som gäller ämnet, så kör på med dem också.
Det handlar om konflikter. Alla rollspel jag har läst baserar sig på ett eller annat sätt på konflikter. Vi har en massa olika metoder för att få till intressanta konflikter och för att förlösa dem. Vi har konfliktresolution/situationsresolution kontra handlingsresolution. En eller bägge av dessa används i alla rollspel jag spelat, för konflikter måste ju lösas; det är grundstommen i de berättelser vi väver.
Och det är på detta sätt vi väver berättelserna. Spel blir till stor del ett navigerande mellan olika konflikter. "Ingen scen utan konflikt" har jag hört sägas, och många av de rollspel som bygger på sceninramning tillåter inte ens att man skapar scener utan konflikter. Och det funkar för de historier vi vill skapa, men det begränsar också de historier vi kan skapa. Actionrulle, fantasybok, skräckhistoria: de är generellt drivna av konflikter, och det är även den sortens historier vi spelar. Men det finns ju andra typer av historier där konflikter inte är de bästa ... jag tänker kalla dem "landmärken" efter en tråd jag läste på Story Games (tror jag) för länge sedan. Konflikter är de viktigaste landmärkena i fantasyberättelser, men det finns ju en hel del historier som inte är konfliktbaserade.
Det här är nog för övrigt precis vad Rising har jiddrat om ett flertal gånger, men han har alltid hänvisat till obskyra serietidningar som jag inte har läst, så jag fattade nog aldrig grejen. Hade han pekat på The Royal Tenenbaums eller vilken romantisk komedi som helst istället, så hade jag hängt med.
I vilket fall som helst så har jag bakomliggande idéer på hur man kan spela historier där konflikter inte är de främsta landmärkena, men de är inte utvecklade och kanske inte funkar alls, och jag vill låta dem gro ett tag till (och kanske slutföra Under Månens vakande öga, också). Dock är jag intresserad av att diskutera det, för att få se fler idéer, och framförallt så är jag intresserad av detta:
Vilka olika typer av landmärken finns det, förutom konflikter?
Förstår ni vad jag menar med "landmärken"? Hållpunkter i berättelsen, liksom. Platser där man kan stanna upp och få en känsla för var man befinner sig kontra kartan man har i handen. Jag varken vill eller kan ge en entydig definition, men jag hoppas att ni fattar ungefär vad jag menar. Jag har ett par egna idéer, men jag vill inte leda in er på mitt tankespår.
Så kräk ur er. Om ni har en idé men inte är säkra på om det är ett sådant landmärke som jag är ute efter, så släng fram det ändå. Jag är inte själv helt säker på vad jag är ute efter, så brainstorma fritt. Och om ni har andra kommentarer och tankar som gäller ämnet, så kör på med dem också.