Nekromanti Konvertera till Islam?

Troberg

Sinister eater
Den onda snöhäxan? Jag som tycker mig vara både brunbränd och glad efter en lång het sommar!
Du kommer från norrland, du brukar skryta om onda planer och jag hade ett vitgnistrande tempel att plåta. Ibland får man jobba med vad man har när man fabricerar sanningar.

Välkommen tillbaka, jag har saknat dig!
Tackar, roligt att höra! Skoj att se hur du ser ut (när jag försvann så hade du inte foto som avatar, och jag gick omkring och trodde att du hade äckliga veck på magen när du böjer dig framåt).

magoo

Hero
jag gick omkring och trodde att du hade äckliga veck på magen när du böjer dig framåt)
Hell no, här går en vältränad kvinna som joggade före frukost i morse, eller vad nu man ska kalla mitt långsamma förflyttningssätt för.

Mitt mål är att se ut som Batgirl i originalTV-serien, når jag dit ska jag sy mig en latexdräkt och ta en ny bild!

/Magoo, på väg!

Feliath

Swashbuckler
Och går det överhuvudtaget att kombinera med någon form av demokrati?
Klart det gör. Majoritetsröst i riksdagen för slöjtvång: bing, det är så demokratiskt beslutat som något blir i det här landet. Sedan kan man ju tycka att det är ett för stort ingrepp i folks personliga friheter (och jag, som är tvärliberal, tycker förstås just det), men demokratiskt är det.
Hell, det händer ju redan med hjälmlagar :gremsmirk:

Vad resten av hela tråden beträffar: mäh, låt dem göra som de vill tills de försöker skada någon annan.

/Feliath — demokrati går ju faktiskt ut på att tvinga på alla majoritetens val

Ymir

Liten kantbaron
Re: Bröstfixering

Och vid närmare eftertanke: minskar man verkligen utseendefixeringen genom att gömma undan ansiktet? Jag menar, kvinnorna i västvärlden har gömt sina tuttar i hundratals år och inte fasen har männens tuttfixering minskat för det...
Man kan ju komma ihåg, att västerlandet också hade en slags slöjtradition i många sekler på medeltiden och under renässansen; håret ansågs så sensuellt att det var praxis att hålla det dolt; särskilt för gifta kvinnor. Man hade inte alls samma bröstfixering vid den tiden som idag; den kommer senare, med påfund som korsetter, urringningar och dekolletage. Betänk också att muslimernas slöjor, ju trots allt döljer håret tämligen väl; medan 'gömma' definitivt är fel ord att använda om bröst och västerländska kvinnokläder. Snarare är de ju ofta så designade att de visar upp lite lagom mycket; om inte annat är de ofta så åtsmitande att bröstens konturer framträder med all önskvärd tydlighet. Tuttfixeringen i västerlandet har knappast nån korrelation med att brösten dolts av kläderna; snarare är det direkt tvärtom; att dräktmodet under hundratals år aktivt uppmuntrat fixeringen. Se bara på 1700-talet. Då är slöjor, burkor, nunnekåpor och grejer fortfarande raka motsatsen.

Sedan, det är ju klart, att om alla kvinnor bär slöja får deras hår väl en särskild mystik och lockelse för männen; vilket givetvis också kan ge upphov till fixering av olika slag. Kinesernas tusenåriga och allmäna fotfetisch byggde ju till stor del på att de nästan aldrig fick se bara kvinnofötter (tur det för deras mentala hälsa, å andra sidan - de riktiga konnesörerna tycks ha insett det ganska tidigt. Lukten av ruttnande vävnad ansågs däremot angenäm, bisarrt nog). Nåja, det är ju en helt annan poäng entirely.

- Ymir, dagens historielektion

Troberg

Sinister eater
Jag menar, kvinnorna i västvärlden har gömt sina tuttar i hundratals år och inte fasen har männens tuttfixering minskat för det...
Så den uppenbara lösningen för att minska tuttfixeringen, eftersom det inte funkar att dölja dem, är...

Det där med slöjan som motmedel mot utseendefixering är en populär åsikt, och vid första påseende kanske det är attraktivt.
Min erfarenhet sedan min tid i Jordanien är snarare att slöjan är en modegrej bland andra modekläder, och är lika mycket ett modestatement som en blus, en kjol eller ett par skor. Den slöja som används där är dessutom (i den unga generationen och merparten av den äldre) bara en lätt scarf över håret, vilket är ett ganska praktiskt klädesplagg i det klimatet.

Ceram

Hero
Re: Bubbhavåld

Mycket intressant! Tack för upplysningen, jag ska ta med mig det till framtida diskussioner. Kan du berätta mer om var du sett och hört exempel på dylikt våld?
Jag själv har aldrig varit i asien och därmed inte sett någonting. Däremot besökte en lärare jag under förra året undervisades av Burma (jag ser att jag skrev Kambodja i förra inlägget, stor skam till mig för den felunderättelsen). När han återkom berättade han om sin resa där han bland annat träffat kristna missionärer och burmeser som involverats i deras verksamhet som blivit slagna av buddismmunkar av den klassiksa stilen. Ingen hade, vad han nämnde, allvarliga skador men i lokalen där missionärerna visat den så kallade Jesusfilmen som ofta används för att informera människor om Jesus hade utrustningen och möbler slagits sönder. Detta var tydligen enligt de lokala missionärena inte ett helt ovanligt fenomen.

/Ceram, redo att driva detta OTämne vidare med PM om följdfrågor finns.

Ceram

Hero
religion får instinktivt mothugg

Har ingen lust att avsäga mig min rätt att fullt ut kritisera saker som jag tycker är fel i en ideologi bara för att det är vidskepliga personer som tycker det.
Intressant i sammanhanget är att de som tycker det är fel med abort kan accepteras som acceptablet vettiga människor så länge man argumenterar utifrån att foster är egna människoliv. Råkar man dock nämna att gud tycker alla människor har lika värde blir man genast sedd som en oresonlig religiös fanatiker :gremsmile:

Ceram håller med det citerade stycket men noterar att vidskeplighet inte finns enbart utav religiös natur utan även exemplevis främlingsfientlighet eller högerspöket.

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Re: religion får instinktivt mothugg

"Råkar man dock nämna att gud tycker alla människor har lika värde blir man genast sedd som en oresonlig religiös fanatiker"

Det är snarare svårt att bemöta ditt argument när det utgår från en entitet vars existens man inte tror på. Det är ungefär som om jag skulle börja försvara mina åsikter med "det är vad mina förfäders andar tycker". Det går inte att argumentera mot detta, eftersom argumentet måste förutsätta att gud(arna) existerar. Jag kan inte säga emot och säga "men han/hon/den/de tycker inte att embryon räknas in i den kategorin", eftersom det förutsätter existens av något jag inte tror på.

Arfert

Facit

Det är inte bara gud som tycker att alla människor har lika värde.. om han/hon/den/det mot förmodan skulle existera... ;-) det är ju en tanke som många ideologier anammar.

Men det är inte poängen, utan att när folk gör sin personliga religösa tro till LAG som ska gälla för ALLA blir jag sur ... att man till exempel vill förbjuda dit och datt med motiveringen GUD SÄGER DET. Vilket är bullshit, ingen levande människa vad jag vet kan visa att de faktiskt kan prata med gud på riktigt. (andliga upplevelser är ju inte direkt så konkreta att man kan brottas med gud eller att hav delas nuförtiden). Ingen vet egentligen vad Gud säger.. TROR att de vet ja, men VET inte.

Men det kanske ska vara en ny tråd...

Troberg

Sinister eater

Intressant i sammanhanget är att de som tycker det är fel med abort kan accepteras som acceptablet vettiga människor så länge man argumenterar utifrån att foster är egna människoliv. Råkar man dock nämna att gud tycker alla människor har lika värde blir man genast sedd som en oresonlig religiös fanatiker
Det beror på att gudsbegreppet och det som följer med det under de senaste århundradena degraderats från att vara fakta till att vara traditionell vidskeplighet, åtminstone i vetenskaplig och offentlig debatt.

Arfert

Facit

mm så är det säkerligen. Personligen tycker jag att argumentet "Gud är mot abort" är lika relevant som "Jultomten är mot abort" eller "Lilla My är för abort".

Man Mountainman

Storsvagåret
Jag tycker alltid att det är beklagligt när folk väljer att anta system av värderingar som skiljer sig från mitt eget - jag ser inget egenvärde i etisk pluralism. Därmed förnekar jag givetvis inte människors RÄTT att ha andra värderingar än jag själv, i alla fall inte så länge dessa värdringar inte omsätts i aktiva försök att skada eller manipulera sin omgivning. Ju mer benäget ett system av värderingar är att få sina anhängare att motarbeta mina värderingar, desto mer benägen är jag att anse att dessa värderingar i sin tur bör motarbetas. I fallet extremistisk islamism - en aggressivt proselytisk, antidemokratisk, konservativ och våldsgenererande ideologi - bör min ståndpunkt därmed te sig ganska självklar.

Jag beklagar alltså inte flickornas val på grund av de negativa konsekvenser det kan komma att ha på deras eget välbefinnande - jag kunde faktiskt inte bry mig mindre - utan de potentiella negativa effekter det kan ha för den sortens samhälle som jag vill leva i.

Troberg

Sinister eater

"Jultomten är mot abort"
Din tomte kanske, men det är inte den riktiga tomten. Den riktiga tomten är för abort, och då menar jag inte för som i tillåtet, jag menar som i obligatoriskt! Dö, hädare, dö!

Arfert

Facit
Re: religion får instinktivt mothugg OT

ja det är ju klart.. tomten hatar barn, som tvingar honom fortsätta i all oändlighet att dela ut paket... han vill ha frid!!! ;-)

Organ

Out of time, out of mind

Din tomte kanske, men det är inte den riktiga tomten. Den riktiga tomten är för abort, och då menar jag inte för som i tillåtet, jag menar som i obligatoriskt! Dö, hädare, dö!
Här har vi ett typexempel på en trosinriktning som inte har några vidare chanser att bli särskillt långlivad. :gremgrin:

/Anders

walium

Ganska töntig, faktiskt
Ahem!

Jag förstår att ni har roligt, men om ni vill diskutera en religion baserad på tomten så föreslår jag att ni gör det i en ny tråd. Nu börjar vi nämligen avlägsna oss väl mycket ifrån ursprungsämnet.

Ceram

Hero
divinde comand theory och förtydling

att man till exempel vill förbjuda dit och datt med motiveringen GUD SÄGER DET.
Här har vi ett sant citat. Den metaetiska skolan som går under namnet divine comand theory bör drivas ut ur samtliga människor. Det kan dock vara svårt, jag har försökt någon gång. Tyvärr följer delar av kristenheten och vad det verkar nästintill hela Islam just denna etiska skola.

Min poäng var hur som helst att de övriga argumenten omedelbart tappar sin relevans så fort Gud nämnts. Det tycker jag är en rolig reaktion iallafall och ett praktexempel på att kasta ut barnen med badvattnet.

/Ceram, jobbar på att själv inte såga en persons alla åsikter bara för att de har fel på ett område.