Mogger
Hipsteranka
Det har varit några trådar nu med kritik mot några dåligt korrade spel/produkter. Jag har skrivit en del i mitt liv. Rätt mycket faktiskt. Dels som student vid universitet men även all den tid jag lagt på olika spelrelaterade texter, och inte minst faktiska moduler.
Men det är något helt annat. Jag blev faktiskt uppriktigt förvånad över den tid korrläsningen tog och vilket engagemang som krävdes av rätt många. Vi hade även lyxen att få redaktionell hjälp av inbitna korrläsare. Det var ovärderligt. Trots att jag och Leon har lagt löjligt mycket tid på Kopparhavets hjältar, och trots att vi är hyfsat språkligt kunniga så fanns det massor med fel, motsägelser, gamla hänvisningar, upprepningar, oklarheter och alla möjliga typer av grammatiska fel.
Jag hade absolut underskattat den tid det tar och det engagemang som krävs för att korrekturläsa grundligt. Hade vi inte haft rätt gott om tid så hade projektet garanterat blivit kraftigt försenat av detta.
Detta är inte jag som vill slå mig för bröstet. Utan mest berätta att det är sjukt mycket jobb, och många gånger betydligt "tråkigare" än att skriva och hitta på. Och vi har ju inte släppt spelet än (dock är en beta snart på väg till backers!) så vi kanske får kritik vi med.
Kan det vara så att detta inte prioriteras eller att det hänger på att man lyckas få ihop en skara dedikerade korrläsare som inser vad som krävs? Hur kan vi bli bättre på detta?
Ja, hursomhelst, jag tror att vi pratar lite för lite om detta.
Men det är något helt annat. Jag blev faktiskt uppriktigt förvånad över den tid korrläsningen tog och vilket engagemang som krävdes av rätt många. Vi hade även lyxen att få redaktionell hjälp av inbitna korrläsare. Det var ovärderligt. Trots att jag och Leon har lagt löjligt mycket tid på Kopparhavets hjältar, och trots att vi är hyfsat språkligt kunniga så fanns det massor med fel, motsägelser, gamla hänvisningar, upprepningar, oklarheter och alla möjliga typer av grammatiska fel.
Jag hade absolut underskattat den tid det tar och det engagemang som krävs för att korrekturläsa grundligt. Hade vi inte haft rätt gott om tid så hade projektet garanterat blivit kraftigt försenat av detta.
Detta är inte jag som vill slå mig för bröstet. Utan mest berätta att det är sjukt mycket jobb, och många gånger betydligt "tråkigare" än att skriva och hitta på. Och vi har ju inte släppt spelet än (dock är en beta snart på väg till backers!) så vi kanske får kritik vi med.
Kan det vara så att detta inte prioriteras eller att det hänger på att man lyckas få ihop en skara dedikerade korrläsare som inser vad som krävs? Hur kan vi bli bättre på detta?
Ja, hursomhelst, jag tror att vi pratar lite för lite om detta.