Och därmed är faktiskt säsong 1 slut. Var den ungefär så som jag förväntade mig? Pretty much spot on faktiskt. Jag är inte det minsta sugen att se vidare; det här är fantasy när fantasy är som allra tråkigast. Det enda sympatiska draget med serien är att några av de djupt osympatiska karaktärerna är marginellt mer uppenbart osympatiska än de brukar vara i mer episk fantasy.
Det sämsta med serien, förutom tjafset om järntronen som jag ju helt skiter i, är att den verkligen jobbar stenhårt med att ignorera allt coolt. Flera gånger händer balla saker men... vi får inte se dem. För det verkar som att man ska vara intresserad av vad som händer med människorna, med individerna. Vem fan bryr sig om individerna? Det är ju fan bara av självbevarelsedrift jag skaffat mig tre karaktärer jag tycker lite mindre illa om än andra. Allt är så gråtrist och oinspirerande att jag går sönder bara jag tänker på det.
Jag tror att jag har ganska dåliga förutsättningar för att uppskatta den här serien. Jag är starkt skeptisk till fantasy, som ju ofta handlar om primitiva vildar i hederskulturer och miljöer som mest är "naturen" och "primitiva hyddor". Jag har jättesvårt att förstå tjusningen med allt från hälsingegårdar till smide till medeltidshantverk. Varför skulle jag vilja gå
bakåt? Vad är det som är så spännande med att "uppleva" det äckliga träsk av lera, pestsmitta och obildning vi kommer ifrån?
Hursomhelst, jag är heller inte så intresserad av individer i fiktion; jag är intresserad av skeenden och av idéer och av metaplottar. Även där känns det som att mina förutsättningar för att gilla den här serien är ganska dåliga. Det märks att även i de fall man inte sympatiserar fullt ut med karaktärerna så är det ändå tänkt att man ska bry sig om vem som hamnar på järntronen, om släktförhållanden och hederskultur... Kort sagt, att man ska känna att det finns nånting att liksom engagera sig i. Jag hittar i princip ingenting.
Hur har det då gått, sammantaget, med mina förväntningar?
- Otroligt tråkiga miljöer Ja.
- Tuttar. Ja, massvis.
- Syskon som knullar. Ja.
- Våldtäktscen. Ja.
- Alla är osympatiska. Ja.
- Folk dör hopp som happ. Mja. Ned kanske kan sägas ha dött hipp som happ.
- En rätt intressant metaplott. Mja. Vi har fått se sjukt lite om white walkers och vintern.
- Alldeles för mycket interpersonellt tjafs. JAAAAA.
- Nånting nånting drakar. Ja.
Hur ser mina förväntningar ut inför Säsong 2, då?
Jag har fått spoilat för mig att det blir mer Arya/Arry och att Jon Snow ska ut på egna äventyr. Det första kan bli lite intressant, det senare kan inte bli attan än en snarkfest där man mest vill sparka in Jon Snows ansikte. Jag räknar med att Daenerys typ försvinner ur storyn; de kan ju inte hålla på och VISA coola saker som drakar i var och varannat avsnitt. Det skulle inte funka, serien skulle ju riskera att bli intressant om det började dyka upp mer magi och mystiska saker. Jag räknar med oändliga scener där Rapey McCreepy är ett as.
I övrigt räknar jag med att det mesta fortsätter - ointressanta miljöer, mycket tuttar, incest, våldtäkt, osympatiska karaktärer, folk som dör (för få och för sällan), en rätt intressant metasplot som knappt får synas, alldeles för mycket interpersonellt tjafs och tjafs om vem som ska sitta på den jävla tronen, och så vaga antydningar om drakar.
"Vänta nu", säger den uppmärksamme. "Vaddå 'inför säsong 2'? Skrev du inte nyss att du inte var det minsta sugen på att se vidare?"
Jo, absolut. Men vet ni vad jag ÄR intresserad av? Egosmekning. Och få saker jag skrivit på det här forumet har lett till så uppskattande kommentarer och så många likes som det här. Så jag har beslutat mig för att tacka ja till Oldtimers generösa erbjudande och kommer att påbörja säsong 2 så snart boxen kommer. Jag orkar nämligen inte tjafsa med tekniska bekymmer framöver och vill fan inte ge HBO Nordic några pengar om det inte är absolut nödvändigt.
Däremot blir det nog kanske inte varje dag jag ser och skriver. Framför allt inte när jag börjat jobba.
Jag återkommer när jag har boxen.
(Med lite tur/otur kanske jag tvingas se serien med svensk textning. Helst vill jag ju ha engelsk, men nordiska utgåvor av blurayboxar brukar kunna vara utan annat än nordisk text. Och då får ni dessutom läsa mitt gnäll över svenska översättare och textare...)