Mishima
Skriven av Tom McGrenery, Nathan Dowdell
Det var ett tag sedan jag läste den här också; jag jobbar ikapp mig en bok i taget. Jag har fräschat upp minnet lite men om jag missar nåt viktigt… Sorry?
Introduction
Mishima är "the original outsider", innan Cybertronic kom så var det Mishima som var the odd man out. Korporationen valde sin egen väg, nekade Brödraskapets hjälp och höll sitt avstånd. Utifrån verkar korporationen vara en blank enhetlig monolit, där alla medborgare är identiska etc. Nothing but po-faced, suicidally dedicated samurai and faceless, obedient workers. Men såklart är allt mer komplicerat under ytan; alla keiretsu är olika och samma sak med individerna. Efter 1e-grundboken är det ärligt talat ganska befriande att se den delen utskriven, men okej Onwards.
Andra megakorpar tycker att de är väldigt individualistiska, men i Mishima tycker man att en individ bara kan göra skillnad, och spela roll som människa, om man tar ansvar för sina handlingar och deras konsekvenser. "Other corporations strive for profit. Mishima strives for prosperity". Vi får väl se.
Mishima overview
OK, så Mishima är typ en samling av konglomerat kallade "keiretsu", som i sin tur består av subsidiaries och delägda företag, alla knutna via tradition och kontrakt till Mishima Systems Holdings Group. Jag gillar ändå det här med old-earth företagsnamn.
Högst upp har vi the Overlord och hand Lord Heirs. De senare är barn till den förre, med olika mödrar. Under dem har vi en adel av samurajer. De högsta samurajerna, "daimyos", styr keiretsus, och lägre samurajer styr företagen under dem. Det är väldigt pyramidalt. Till skillnad från inom Imperial är varje keiretsu ganska självförsörjande och sköter typ allt; väldigt lite specialisering här alltså. Det är ständig tävlan och konkurrens inom och mellan keiretsu.
Var och en av de tre arvsfurstarna har makten över en av de tre planeterna där Mishima agerar, medan Overlorden styr från palatset på Luna. På sistone har nuvarande Overlorden blivit av med en massa makt, och den ligger nu mycket mer hos hans barn. Som också såklart hatar varandra. Sammantaget är alltså Mishima typ… Jag vet inte. Jag har inte sett vare sig Succession eller Fall of the House of Usher, men jag tänker att det inte borde vara helt knäppa inspirationskällor. Snorrik supermäktig familj i toppen som alla hatar varandra och intrigerar och så, helt enkelt.
Arvsfurste Moya är en tyrann som styr Merkurius med järnhand och törst efter makt, men på sistone har han blivit paranoid eremit som bara pratar med sina närmaste underlydande. Hans storvesir styr i hans ställe. Japp. Storvesir. Har en storvesir någonsin haft rent mjöl i påsen? Jag lovar att bli superförvånad om det visar sig att han är typ en Semai-nefarit. Mörka legionens kulter är tydligen on the rise, quelle surprise.
Arvsfurste Maru styr på Venus. Kompetent, balanserad militär med moderna idéer. Arg för att någon av hans halvsyskon mördat hans helbror.
Arvsfurste Mariko, kvinnan i familjen (jag säger inte att Chronicles är mansdominerat, men… eh, ok, Chronicles är mansdominerat. Kvinnor får ofta vara med enligt Turtlesprincipen, eller vad man ska kalla den – det är någons jobb att vara den smarte, nån annan är den starke, och så är det en persons jobb att vara tjejen)… Hon styr iaf på Mars, där korporationen är som svagast. Så hon är den mest sociala, den som bygger allianser och stödjer Brödraskapet. Klart att hon är den som bygger allianser. Hon är ju kvinnan.
Kort historieskrivning: Mishima Heavy Industries byggde rymdskepp och kunde därmed låsa in folk i evighetskontrakt mot att de skeppades från jorden. De ombildades därmed till Mishima Systems Holdings Group.
Under en period blev Mishimaklanen av med kontrollen i korporationens styrelserum, och i samband med det hade de också en femtonårig tjej som overlord. Hon tog hjälp av en äldre manlig släkting och startade inbördeskrig för att återta tronen från Fujiwaraklanen. När hon gjorde det så fixade de så att Overlord-positionen svetsades ihop med president och chairman of the board till att bli en enda megamaktposition. Det var så man skapade arvsfurste-systemet också. Så med andra ord gick man från att vara ett aktiebolag med en familj som främsta aktieägare, till att bli ett renodlat familjeföretag där familjen äger en absolut majoritet av aktierna och inte riktigt kan rubbas.
Det har såklart varit krig sen dess också, mellan klaner och keiretsu och så. Det gör att de generellt, i likhet med Imperials klaner, har egna privata arméer. Mishimaklanen har inte jättemycket till direkt egen armé tydligen.
Creating a character
Typ vad det låter som. Nya saker inkluderar:
Man är antingen commoner eller samurai, och det är rätt klurigt att gå från den första till den andra gruppen. Man kan också vara herrelös ronin (vanärad samurai utan familj/klan) och Ansiktslös (utstött).
Som inom Bauhaus gör man tydlig skillnad på trasproletariat/outbildad arbetarklass, utbildad arbetarklass och adel. De heter lite olika saker bara.
Man får olika utbildning beroende på om man är samurai eller ej.
Uppväxthändelse-tabellen inkluderar saker som "Family Obliterated" och "Accursed Bloodline" och "Hikikomori" och "Owed a Debt of Honour". Och såklart kampsportsträning. Bakgrundshändelserna är lite likadana, men kanske lite mindre stereotypa. Men ok, "someone close to you committed seppuku" finns med.
Man kan bland annat bli demonjägare med fyrarmad cybernetisk rustning eller "void wasp", som stridspiloterna kallas. Man kan också bli Hatamoto (livvakt till daimyo eller arvsfurste), gillesmästare eller ronin. Ronin-bilden visar en snubbe med bakhuvudsknut, cyberpunksolbrillor och goatee.
Även här finns, liksom inom Bauhaus, magistrater som "are empowered to act as police, judge, jury, and – when necessary – executioner". Är inte det precis den formulering som används om Bauhaus’ motsvarigheter? Jag tror det.
The way of the seven sages
OK, så lite filosofi då: Fyra grundprinciper, sju visa mästare, en himla massa skolor och ki-krafter. Första principen är lojalitet, först till ens lord och sedan till sin keiretsu och korporation. Den andra är ära – att upprätthålla ett gott rykte för sig själv, sin lord och sin familj. Inte visa någon svaghet, att reagera kraftfullt på varje förolämpning elle utmaning mot hedern. Den tredje är lydnad. Det enda sättet att behålla sin heder om man får en order man tycker är orimlig är att be om tillåtelse att begå rituellt självmord. Den fjärde principen är att respektera traditionen och förfäderna.
Kring neronian heresy (när nu det var – in the "age of the six cardinals") kom sju visa mästare och visade att brödraskapet inte hade monopol på visdom. Så Mishima-adeln vände Brödraskapet ryggen och lät mästarna träna folk i att använda ki-krafter istället för att låta Konsten vara försvaret mot Legionen.
De sju mästarna har varsin inriktning. Yurogi, Kanji, Yorama, Nomura är män; Yizo, Marama och Toronaga är kvinnor. Yizo står för visdom och lydnad, Marama "harmony within the home" och Toronaga är… OK, Toronaga är en krigare, det är hon. Den första demonjägaren. Det är såklart lite typiskt med fyra vs tre, och att två av de tre har passiva "kvinnoroller" men… okej.
För att lära sig kikrafter måste man gå i skola hos en mästare. Det finns många skolor som lär ut olika kikrafter. Som vanligt är det här i formen av "talent trees", för det är trots allt MC 3e. Varje skola har förutom krafter också requirements, entry test, kostnad och framför allt begränsningar i hur man får agera – "Strictures". Det gillar jag, för det ger lite liv och rollspels-grund åt spelarna.
Kikrafterna känns bekanta. Det är grejer som "The monkey's foot" och "The toad's great leap". En del har mer prosaiska namn, typ "Teleport".
Society and culture
OK, så även om Mishimas kultur är ganska mångfaldig så finns det vissa touchstones – ära/skam, familjefokuset och lojaliteten mot överheten. Ära handlar om att vara pålitlig, vara bra inom sitt fält och att tjäna sitt företag på ett bra sätt. Det är alltså helt knutet till agerande – vem du innerst inne är som person är helt irrelevant; du är en bra person, en ärorik person, om du är en bra kugga i samhällsmaskineriet. Ära delas med familj och omedelbara arbetsgrupp, framför allt när det gäller vanära. Fokuset på handlingar gör också att man inom Mishima egentligen inte i första hand undviker att göra fel, utan mest att folk får reda på att man gör fel. Det ska inte synas. Sen är väl enklaste sättet att inte bli sedd medan man gör fel att inte göra fel, men…
Familjefokuset ger en stark respekt för äldre och för traditioner. "Disobedience may be punished by death, but that death brings no dishonor if it comes about in the defense of your family". Familjen är alltså egentligen viktigare än lojaliteten mot överheten.
Man agerar enligt "the principle of right action", som enligt vishetens Mästare Yizo handlar om att man ska agera i enlighet med sin plats i världen – "so that the reality of things accords with the implications given by their names". En krigare ska vara en så bra och ren krigare som möjligt, en manager ska vara en så bra manager, etc. Återigen, väldigt knutet till ens roll i samhällsmaskineriet. (Passar också bra med vad jag tänkt sedan tidigare).
Här beskrivs också Mishimasamhällets nivåer: Eliten som består av overlorden, arvsfurstarna och de daimyos som leder respektive keiretsu. Samurajerna, som är adeln – krigare och administrayörer, mest. Och så "commoners". Samurajerna har väldigt stora rättigheter mot folk under dem, de får typ döda commoners helt willy-nilly till exempel. "For any insult, real or imagined". Möjligen kan man få skit om man dödade nån som tillhörde en annan samuraj, då kan det räknas som felanvändning av företagsresurser…
Commoners är antingen guildsmen eller arbetare. Man tilldelas en "work unit" när man föds, ofta samma som sina föräldrar. Det finns typ ingen vertikal rörelse, åtminstone inte uppåt.
Det finns också Mästare, som står lite bredvid hela pyramiden.
Tydligen pratas det en massa olika språk inom olika kairetsu, men "mishimaspråket" är lingua franca inom kroporationen. Intressant.
Det är bara adeln som läser nyheter. Arbetare är bara läs- och skrivkunniga i den utsträckning som krävs för sina arbeten. Guildsmen kan läsa om de skulle få tag på en tidning, men de har begränsat vokabulär och horisont överlag. De flesta får nyheter via (väldigt kontrollerade) TV- och radiokanaler. En vanlig genre är "model workers", där kameran typ följer en God Arbetare. De utger sig för att vara dokumentära men är såklart väldigt hårt regisserade. "This is, of course, incredibly dull propaganda".
Man äter ris, kyckling, fisk. Man gillar gallerior med tätt packade butiker. Man uppskattar ordnad trevlighet.
Business strategies
OK, så Mishima har blivit rika genom hänsynslöshet och industrispionage. Och genom folkets strävan att bli "de bästa på vad de gör". Mishima är kända för att hålla sig till en deal när de väl ingått den, men vara väldigt smarta vad gäller utformningen av deals till att börja med.
Man skiljer på hantverk och (mass-)produktion. Båda är viktiga, men i första fallet är fokus på enskilde skaparens specifika kompetens, i det andra det producerade föremålets kvaliteter, typ. Det är viktigt med fin design, men man producerar också massvis med billiga knock-offs.
Outsiders
Jag gillar att det finns ett helt kapitel om olika organisationer och grupper som bryter av mot Mishimas hårt traditionsbundna samhälle. Här finns "skuggkorporationer" som bland annat består av spioner och lönnmördare och som inte spelar enligt de vanliga reglerna med lojaliteter etc. Men jag uppfattar också ett utrymme här för korporationer som agerar i hemlighet men inte nödvändigtvis fokuserar på just ninjastuff. Men såklart finns det ninjor av olika slag överlag; som "skuggvandrarkulten" till exempel.
Utanför samhället finns också "ansiktslösa", dvs utlänningar och mishimaner som gjort sig örolösa. Föga förvånande finns det en del att vinna på att organisera de ansiktslösa, så det finns det folk som gör.
Liksom inom Bauhaus finns också ett gäng sällskap. Här är de mer hemliga än bauhaus-ordnarna är, men de fyller lite samma funktion som parallell maktstruktur. Här finns såklart bl.a triader och kulter av olika slag.
Och så ronin, herrelösa samurajer. Alltså, företagsledare/samurajer vars chef dött eller som fått sparken.
External relations
Mishima har kulturell respekt för Bauhaus, men industrispionerar extra hårt på dem för att de gör så bra grejer.
Relationerna med Capitol är dugliga. Mishima föraktar Capitols dekadenta kultur dock, och deras kassa sociala skyddsnät.
Man är ganska nära allierad med Cybertronic, för att båda gillar tech och är outsiders.
Imperial bråkar olika mycket med olika arvsfurstar, så relationen är lite komplicerad. Men hyfsat stabil.
Whitestar har man knappt nån relation till. Kartellen bryr man sig inte så mycket om. Brödraskapet är man ganska fientliga till och vill helst inte ge något fotfäste på ens domäner. Brödraskapet ser Mishimas hela samhälle som ganska kätterskt, och Mishima ogillar hur Brödraskapet använder religion som vapen och sådär.
Police and military
Precis som i originalet saknas organiserad polis helt och hållet, liksom enhetlig lagstiftning. Varje keiretsu gör som de vill, och i de flesta fall är lösningen bara att man har samurajer med svärd som "upprätthåller ordningen" och bara hugger ner folk som bråkar helt enkelt. Det är extremt vanligt med "white-collar crime".
Samtidigt står det i ett stycke längre ner om "health and safety codes" och sånt, så jag antar att… de flesta daimyos ändå skapar någon form av faktiskt regelverk/lagbok?
Lokala managers använder bland annat triaderna för att inhämta information om vad som pågår inom deras domän, för att stävja oordning. Det är generellt ganska säkert på Mishimas gator. Triaderna kackar inte i eget bo, utan använder främst Mishimaområden som högkvarter och utgångspunkt.
Mishima har ingen formell militär struktur; det är mer som Imperial där varje klan har sin egen militär typ. Varje keiretsu har soldater, som den ställer till korporationens förfogande. Allt är ganska decentraliserat, man har jämförelsevis få soldater, och det finns väldigt lite enhetlighet. Man har länge klarat sig med bara samurajer – en armé helt utan vanligt fotfolk alltså? – men har nyligen börjat låta även pöbeln bli soldater.
Man har… mechas, som kallas "meka". Fair enough‚ めか antar jag att de tänker sig. Även power suits av olika slag.
Och rymdskepp. Som får en massa stats… Är det tänkt att man ska köra rymdstrider i Modiphius’ Chronicles?
Och cybernetik. För i Modiphius’ tappning är det inte bara cybertronic som har cyber; Mishimas är bara lite sämre.
Mishima and the darkness
Mishima möter Legionen lite varstans. Det finns underjordiska citadell och så på Merkurius, där Legionen tatt över tunnlar och underjordiska städer. Man har Demon Hunters, en särskild orden vars specialitet är att jaga kättare och annat. De grundades av en avhoppad brödraskaps-inkvisitor.
Mercury
…är varmt, isolerat och bebyggelsen är mestadels under jord. Imperial leasar även i denna version Fukido. Avtalet löper över 99 år, men jag kan inte se något om när det slöts (eller tar slut).
Tydligen var det svårt att terraforma planeten (men inte att terraforma Venus…). Det finns tunnlar och järnvägar mellan befästa städer. Regenten Moya bor i Longshore, en stad nära ekvatorn och längst ner i en ravin, under en sköld. Boken beskriver ett gäng olika intressanta platser, alla ganska lättanvända i äventyrssammanhang.
Venus
Livet är mycket lättare för de venusianska mishimanerna än för de som bor på Merkurius. Mindre förtryck. Men å andra sedan mer Legion.
Sex av de sju keiretsu som finns på Venus kontrolleras av Maru; den sista av Moya.
Här ser vi också en bild på en dinosaurie på Venus. Jahopp.
Det finns djungelpirater också, som bor på en hemlig ö.
Mars
Här är det ännu mindre förtryck, och mer beblandning med framför allt capitolier. Mariko har ett palats i Hosokawa, annars har man mest ett gäng befästa städer i söder, till exempel Nakijima City som beskrivs med ett antal platser typ verkstäder och så. Och av någon anledning stats för de som arbetar där?
Luna
Här bor framför allt overlorden, men åtminstone Mariko har också viss närvaro här. Det finns ett fint palats där overlorden bor. Och ett tehus.
Mitt sammanfattade intryck
Min generella upplevelse här är att det är en lite mindre exotifierande bild av Mishima. Det poängteras mer att det finns stora olikheter, och jag gillar fokuset inte bara på macho-krigarkultur a’ samurajfilmer utan också på vad som liksom funkar i vardagen. Överlag får jag en tydligare bild av korporationen och dess medborgare än jag upplever att jag fick av Target Games’ bok om korporationen.
Jag är fortfarande personligen inte superförtjust i det här med att man inte har några riktiga lagar eller egentlig poliskår, men det är ju i så fall en ganska lätt grej att justera. Om inte annat verkar ju de flesta keiretsu ändå i praktiken ha lagar och regler…