Jag tänker ju tydligen spelleda Cthulhugrejer i höst, men det finns ingen chans att jag orkar med BRPs biljarder med skills och d100-siffror och allt vad det är. Och Trail of Cthulhu är för metaspeligt för mig. Så jag tänker ta mitt eget regelsystem - som jag blygsamt döpt till Krank - och anpassa det till Cthulhuspelande.
Jag tänkte börja med rollpersonsskapandet.
Först, tänker jag mig, väljer man en bakgrund (klass) och ett yrke till sin rollperson. Ingen av dessa har någon egentlig mekanik kopplade till sig, men man förväntas hitta på minst en händelse som hör ihop med ens barndom/bakgrund och minst en händelse som hör ihop med ens yrkesliv.
Sen spenderar man (separata) poäng på Egenskaper och Expertiser. De kanske behöver byta namn. Iallafall är Egenskaper typ vanliga grundegenskaper/färdigheter:
Expertiser är det jag funderar mest på just nu. En Expertis har man 0, 1, 2 eller 3 i. 1 är att man är en glad amatör, 2 är yrkesman, 3 är expert. De slår man aldrig, utan de avgör hur mycket information man får om ledtrådar man hittar. Hittar man till exempel en stjärnkonstellation inkarvad i en sten så kan vem som helst gratis och utan slag se att det är en stjärnkonstellation. Amatören kan känna igen den om den är nån av de vanliga. Yrkesmannen känner nästan garanterat igen den, och har bättre koll på historia/symbolik. Experten vet det, samt kan tolka förskjutningar och avgöra vid vilken tidpunkt konstellationen såg ut så, etc. Ni fattar grejen. Om rollpersonerna hittar en ledtråd ingen av dem kan få ut full pott från, och det verkar som att det finns mer att hämta, så får de uppsöka en expert av något slag.
Det här är de expertiser jag tänkt mig just nu:
Jag tänkte börja med rollpersonsskapandet.
Först, tänker jag mig, väljer man en bakgrund (klass) och ett yrke till sin rollperson. Ingen av dessa har någon egentlig mekanik kopplade till sig, men man förväntas hitta på minst en händelse som hör ihop med ens barndom/bakgrund och minst en händelse som hör ihop med ens yrkesliv.
Sen spenderar man (separata) poäng på Egenskaper och Expertiser. De kanske behöver byta namn. Iallafall är Egenskaper typ vanliga grundegenskaper/färdigheter:
- Avståndsvapen
- Närstrid
- Rörlighet
- Socialisering (kanske fel ord? Vara social, övertala, ljuga, köpslå)
- Styrka
Expertiser är det jag funderar mest på just nu. En Expertis har man 0, 1, 2 eller 3 i. 1 är att man är en glad amatör, 2 är yrkesman, 3 är expert. De slår man aldrig, utan de avgör hur mycket information man får om ledtrådar man hittar. Hittar man till exempel en stjärnkonstellation inkarvad i en sten så kan vem som helst gratis och utan slag se att det är en stjärnkonstellation. Amatören kan känna igen den om den är nån av de vanliga. Yrkesmannen känner nästan garanterat igen den, och har bättre koll på historia/symbolik. Experten vet det, samt kan tolka förskjutningar och avgöra vid vilken tidpunkt konstellationen såg ut så, etc. Ni fattar grejen. Om rollpersonerna hittar en ledtråd ingen av dem kan få ut full pott från, och det verkar som att det finns mer att hämta, så får de uppsöka en expert av något slag.
Det här är de expertiser jag tänkt mig just nu:
- Arkeologi
- Historia
- Språk
- Antropologi
- Ockultism
- Teologi
- Kultur- och konsthistoria
- Konst och hantverk
- Ekonomi
- Juridik
- Kriminalteknik
- Fotografi
- Naturvetenskap
- Mekanik/Ingenjörsvetenskap
- Flora och fauna
- Medicin