Vitulv
Årets spelledare 2011 och 2013
- Joined
- 23 Dec 2000
- Messages
- 7,060
Jag känner ibland att folk som ragear på internet är lite fast i 2010-talet.
Med de nya sociala mediernas introduktion i samhället gavs folk en möjlighet att göra sina röster hörda på ett sätt som tidigare bara omhändertagits av Ring P1, och då förfördes de att tro att:
1.deras röster skulle lyssnas på, och
2.att deras röster var viktiga.
(För vem vill inte lyssnas på? Blotta tanken på att stora företag, politiker, artister och tusentals åskådare bryr sig om vad du tycker är en hissnande och kittlande tanke för de flesta)
Det här underblåstes av att företag under en tid faktiskt delade den uppfattningen. Jag jobbade med digitala medier under 10-talet, och minns hur ängsliga företag var när de skulle marknadsföra sig i sociala medier. Man var oerhört rädd för negativa kommentarer och att inte besvara kommentarer ansågs vara väldigt ”bad practise”. Vanliga medier såg en bra story och började skriva om ”twitterstormar” och ”massiv kritik på Facebook”. Idag är det som medierna beskriver som en ”twitterstorm” typ sju arga snubbar och en bot.
Det här är på väg att mer eller mindre försvinna. Folk har insett att väldigt få längre kommenterar, väldigt få läser kommentarer och ingen utom en handfull bryr sig om kommentarer.
Dock finns det en del som lever kvar i tiotalets digitala kultur och tror att kommentarsfunktionen innebär att de lyssnas på. ”Jag har givits en möjlighet att kommunicera - därför är folk skyldiga att kommunicera med mig”. Att de genom att skriva något negativt är en röst som spelar roll. De är minoriteten som faktiskt använder sociala medier för att öppet försöka interagera och inte enbart konsumera. De kämpar på med sina arga kommentarer och facebookuppdateringar inför en allt krympande och mindre engagerad publik när de flesta flyttat sin kommunikation till privata chattar, direktmeddelanden och discordservrar.
Med de nya sociala mediernas introduktion i samhället gavs folk en möjlighet att göra sina röster hörda på ett sätt som tidigare bara omhändertagits av Ring P1, och då förfördes de att tro att:
1.deras röster skulle lyssnas på, och
2.att deras röster var viktiga.
(För vem vill inte lyssnas på? Blotta tanken på att stora företag, politiker, artister och tusentals åskådare bryr sig om vad du tycker är en hissnande och kittlande tanke för de flesta)
Det här underblåstes av att företag under en tid faktiskt delade den uppfattningen. Jag jobbade med digitala medier under 10-talet, och minns hur ängsliga företag var när de skulle marknadsföra sig i sociala medier. Man var oerhört rädd för negativa kommentarer och att inte besvara kommentarer ansågs vara väldigt ”bad practise”. Vanliga medier såg en bra story och började skriva om ”twitterstormar” och ”massiv kritik på Facebook”. Idag är det som medierna beskriver som en ”twitterstorm” typ sju arga snubbar och en bot.
Det här är på väg att mer eller mindre försvinna. Folk har insett att väldigt få längre kommenterar, väldigt få läser kommentarer och ingen utom en handfull bryr sig om kommentarer.
Dock finns det en del som lever kvar i tiotalets digitala kultur och tror att kommentarsfunktionen innebär att de lyssnas på. ”Jag har givits en möjlighet att kommunicera - därför är folk skyldiga att kommunicera med mig”. Att de genom att skriva något negativt är en röst som spelar roll. De är minoriteten som faktiskt använder sociala medier för att öppet försöka interagera och inte enbart konsumera. De kämpar på med sina arga kommentarer och facebookuppdateringar inför en allt krympande och mindre engagerad publik när de flesta flyttat sin kommunikation till privata chattar, direktmeddelanden och discordservrar.
Last edited: