Grisodlar'n;n286070 said:
Ja, nu har ju inte jag förstått kickstarter, men när man får in 2,7 mijoner ska man då inte ta projektet på så stort allvar att man levererar i tid och att man skaffar vetskap om länders lagar och känsliga distributörers inställning till materialet i tid?
Grisodlar'n;n286088 said:
Ja, och jag för min egen del hoppas exempelvis att företag som drar in pengar på kickstarter-projekt tar sina egna deadlines på allvar.
Grisodlar'n;n286244 said:
I USA är kundservice A och O.
Grisodlar'n;n286256 said:
Men nu sitter inte jag med kickstarterprojekt heller..
Grisodlar'n;n286256 said:
Men vad jag vet vara sant och rätt är att riktiga proffs brukar vara kända för att levera kvalité i TID.
@Grisodlar'n
Jag har ett par ärligt nyfikna frågor till dig:
Hur många rollspel har du kickstartart?
Hur stor andel av dessa var amerikanska spel.
Hur stor andel av de svenska respektive amerikanska spelen levererades i tid?
Själv har jag kickstartat ett par saker.
När jag kickstartar förväntar jag mig minst ett års försening - för det är så
nästan alla kickstarters fungerar.
Och det är definitivt inte bättre service på amerikanska kickstarters än svenska.
Sedan förstår jag inte varför folk har fått för sig att
"uppksattat leveransdatum" skulle ha någonting med
"deadline" att göra. Det är två helt olika saker som inte har ett dyft med varandra att göra.
Faktum är
"uppksattat leveransdatum" är ett säkert tecken på att det
inte finns en
"deadline" för projektet.
Det är även lätt att se hur mycket ett kickstarter-projekt ska bli försenat: det beror väldigt mycket på hur många extrasaker som låses upp.
Det är nämligen så att det ursprungliga uppskattade leveransdatumet bara gäller ifall det är grundprodukten som blir kickstartad och ingenting mer.
Extrasaker är normalt inte ens påbörjade när kickstarten börjar och gör ofta att hela kickstarter-projektet blir flera år försenat.
Ta en titt på KULTs kickstarter och se hur många extrasaker som låstes upp.
Sedan förstår jag inte varför folk envisas med att jämföra kickstarterprojekt med produkter släppta av riktiga företag.
De flesta kickstartar sina produkter just för att de
inte är företag och helt enkelt inte skulle haft råd att göra produkten om den inte hade kickstartas.
De flesta kickstarters är hobbyprojekt som folk gör på sin fritid.
Nu är Helmgast ett av de större rollspelsförlagen i Sverige, men det ändrar inte faktumet att Helmgast är ett enda stort hobbyprojekt som drivs av glada eldsjälar på sin fritid
utanför sina ordinarie jobb.
Faktum är att kickstarter-projekt inte fungerar som vanliga företag eller företagsprodukter.
Jag förstår att du
vill att det ska vara så, men att raljera om det på internet kommer inte ändra det faktumet.
Det är lite som att hyra en cykel och sedan klaga på att det inte är samma service/lyx som Bernadottesviten på Grand Hôtel.