Först vill jag bara säga att jag har inte egentligen någon principiell åsikt angående lärares löner vare sig i grundskolan, gymnasiet eller på högskolan. Ärligt talat vet jag inte ens riktigt vad dessa tjänar, någon som kan upplysa?Yeah. Jag har bara en kommentar till den där artikeln (läste den igårkväll): GE LÄRARE BÄTTRE BETALT. De får utstå enorma mängder press, spott och spe. Det faktum att såna här grejer händer är oundvikligt, men att behöva handskas med vuxna som beter sig som barn (i fallet högskolan) eller instabila tonåringar borde betinga högre risktillägg än att man råkar få sommarlov.
Det faktum att lärarutbildningarna (åtminstonde sist jag kollade) är hyffsat välfyllda tyder väl på att det finns folk som tycker det är vettigt att jobba som lärare för de löner som är idag.
Sedan kan jag tycka att det borde finnas större spridning mellan vad en bra och en dålig lärare har i lön, men "värdet" av det arbete den enskilde läraren gör är ju inte direkt lätt att mäta.
Och ja, lärare har ett stort ansvar och det finns definitivt stort uttryme för att de får utstå en hel del negativa saker. Å andra sidan så har jag en känsla av att lärare också är ett jobb med en ovanligt stor "uppsida" vad gäller "arbetsglädjen", känslomässig tillfredställese med resultatet och annan ickemateriell kompensation.
/Bjorn