Nekromanti Löner

entomophobiac

Low Prep High Play
Det där låter som det gamla vanliga dravlet om orättvisar och otack världens lön och bla bla bla... Vem förtjänar pengar överhuvudtaget? Är du avundsjuk -- bli VD själv... Det går. Faktiskt. Oftast är de som innehar VD positioner också vanliga dödliga.

*mummel*

krank

Går ondskans ärenden
Det där låter som det gamla vanliga dravlet om orättvisar och otack världens lön och bla bla bla... Vem förtjänar pengar överhuvudtaget? Är du avundsjuk -- bli VD själv... Det går. Faktiskt. Oftast är de som innehar VD positioner också vanliga dödliga.

*mummel*
Varför är det alltid så att man så snart man antyder att klassklyftor och orättvisor skulle vara något negativt, alltid möts av minst en person som börjar häva ur sig dravel om "avundsjuka"? Är det så svårt att tänka sig att det finns människor som inte vill ha VD-lön? Jag vill exempelvis inte ha en sådan, och jag ser ingen egentlig anledning till att de "förtjänar" den heller.

entomophobiac

Low Prep High Play
Varför är det alltid så att man så snart man antyder att klassklyftor och orättvisor skulle vara något negativt, alltid möts av minst en person som börjar häva ur sig dravel om "avundsjuka"?

För att avundsjuka är vad det oftast låter som. Särskilt så enkelt kort formulerat som denna gång. Vart läste du något om klassklyftor, exempelvis? Det är din egna tolkning, precis som avundsjuka är min.

Vi lever i den värld vi lever i och det är fritt fram för alla och envar att ifrågasätta saker och ting. Men att begråta dagens faktum är ofta antingen avundsjuka eller bara frustration. Båda slöseri med energi i mitt tycke.

Och min högst personliga åsikt om klassklyftor är att det är ett sätt för väldigt många människor att göra avundsjuka till ett faktum -- en trend om man så vill. I alla fall idag, där vi åtminstone i Sverige verkligen inte har de problem som fanns då uttrycket myntades.

Foggmock

Myrmidon
För att avundsjuka är vad det oftast låter som. Särskilt så enkelt kort formulerat som denna gång.

Att det var kort beror på att tråden är utbruten ur ett längre resonemang och inte menat som en egen trådstart.

För att försvara mig så är jag inte avundsjuk på någons enorma lön som jag antagligen aldrig skulle kunna gör av med ens. MÖJLIGEN är jag avundsjuk på att slippa tänka på att man saknar pengar, vilket en person som tjänar tjugofyra gånger vad jag gör antagligen gör. Trots detta så har jag, med nyligen "duharjobbathärettår"-höjning av min minimilön, inga problem med ekonomin.

Men visst, jag skulle kunna tänka mig att tjäna 360000 i typ ett halvår eller så, för att säkra sparpengar till alla större inköp för framtiden - villa, volvo och vovve, typ. Inte till porsche, pool och porrskådisfru. :gremgrin:

Men att begråta dagens faktum är ofta antingen avundsjuka eller bara frustration.

Och vad är problemet med att vara frustrerad över maktfördelningssituationen såsom den ser ut? Tänker du se ner på mig för att jag tycker att ytterst få av våra riksdagspolitiker förtjänar lönen de själva sätter på sitt arbete? Vi har ett land där folket finns till för staten och inte tvärtom, och om jag inte är förbannad på det, hur ska det någonsin kunna ändras?

Negerslavarna i USA var bara avundsjuka på plantageägarna. Jävla latmaskar.

entomophobiac

Low Prep High Play
Negerslavarna i USA var bara avundsjuka på plantageägarna. Jävla latmaskar.

Klockren liknelse :gremgrin:

Självklart får man vara frustrerad! Men min poäng är att det är energi som går till spillo. Vill man tjäna ohemula överdrivna mängder pengar så bör man göra något för att försöka uppnå det snarare än att irritera sig på dem som redan gör det.

Och om man inte vill det får man snällt finna sig där man befinner sig.

Jag har sämre lön nu än på väldigt länge, men ett jobb jag trivs kanonbra med och gärna jobbar övertid på. Gratis, Pengar är bara pengar och allt det där...

Krille

Super Moderator
MÖJLIGEN är jag avundsjuk på att slippa tänka på att man saknar pengar, vilket en person som tjänar tjugofyra gånger vad jag gör antagligen gör.
Förmodligen gör han det inte. Om inte staten ska sno alltihop så blir han tvungen att skatteplanera eller anställa någon som skatteplanerar åt honom.

Men liksom, om du inte vill ha någon högre lön, vad är problemet? Det är ju inte du som är VD.

Troberg

Sinister eater
Du missar poängen. Visst, det går kanske att kämpa sig upp till en välavlönad VD-post. Frågan är: kan alla göra det? Då menar jag inte en teoretisk möjlighet, jag menar ett samhälle där alla, samtidigt, kan ha en välbetald VD-post.

Jag tror inte att dagens samhället tillåter det, och då kan du vända på retoriken hur du vill, men du kan inte komma från att samhället har inbyggda orättvisor. Inte bara det, samhället som det ser ut nu bygger på orättvisor.

Eller som Weill beskrev det:

"What keeps mankind alive?
The fact that millions are daily tortured
Stifled, punished, silenced and oppressed
Mankind can keep alive thanks to its brilliance
In keeping its humanity repressed
And for once you must try not to shrink the facts
Mankind is kept alive by bestial acts
Mankind is kept alive by bestial acts"

krank

Går ondskans ärenden
Självklart får man vara frustrerad! Men min poäng är att det är energi som går till spillo. Vill man tjäna ohemula överdrivna mängder pengar så bör man göra något för att försöka uppnå det snarare än att irritera sig på dem som redan gör det.

Och om man inte vill det får man snällt finna sig där man befinner sig.
Själv har jag svårt, ärligt talat, att vara såpass egoistisk som krävs för den typ av "sköt dig själv och skit i andra"- attityd du vill få till allmän. Det handlar inte bara om "mig", det handlar om "oss". Individen är en del av samhället, en del av kulturen. Att försöka analysera saker enbart utifrån individnivå blir hemskt trångsynt efter ett tag. Självklart måste man också kunna lyfta blicken och göra analyser av de större systemen och den effekt de har på samhället.

Foggmock

Myrmidon
Men liksom, om du inte vill ha någon högre lön, vad är problemet? Det är ju inte du som är VD.

Krank sa det väldigt bra - det handlar inte om "mig", det handlar om "oss". Pengarna en snuskigt överbetald VD får i bonus hade gjort mer både för konsumtionen i stort och för motivationen på företaget om de landat i de anställda närmast golvets lönekuvert istället.

Om inte staten ska sno alltihop

Om vi helt bortser från antydan om en hundraprocentig skattesats så får någon som tjänar typ 60000 behålla 40000. En som tjänar typ 15000 får behålla typ 10000. "Åh nej, jag får bara 40000 i månaden, boo fucking hoo". Vill du ha mer pengar över i plånboken får du också leva med att du betalar mer i skatt än andra. Kan du inte bara vara nöjd över de 30000 mer du tjänar än telefonapan på golvet, och känna självtillfreddställelse över att du bidrar med en ordentlig slant till samhället? Varför denna ständiga, förbannade girighet? Visst, den kanske är inbyggd i människans nervbanor för att vi ska överleva, men i ett civiliserat samhälle så behöver man inte roffa vid första bästa tillfälle för att säkra sin överlevnad (förutom måhända om du råkar vara på samhällets absoluta botten, där man ändå efter vad jag har sett har en medkänsla för sina jämlikar och hjälps åt för att klara dagen). Då är det heller inte orimligt att vi har system för att stävja roffarmentalitet, istället för att rycka på axlarna och vara helt "eh, whatchagonnadoaboutit...". På samma sätt som vi har system för att stävja aggressioner och slåihjälvarandra:ness, även om just det systemet som bekant inte alltid funkar.

entomophobiac

Low Prep High Play
Att försöka analysera saker enbart utifrån individnivå blir hemskt trångsynt efter ett tag.

Du får kalla mig trångsynt om du vill, helt klart. Eller egoist. Du kan kalla mig idiot, rent av. Men jag betackar mig från moralkakar -- jag har hört dem förut och de tillför aldrig något mer än ytterligare gnäll.

Det är minst lika egoistiskt som något annat att göra sig själv till ett offer, i mitt tycke, för att det råkar finnas andra människor som det går bättre för i ett eller annat sammanhang.

Avundsjuka är en dödssynd, det är faktiskt inte egoism :gremgrin:

entomophobiac

Low Prep High Play
Enkelt svar på snacket om skattesatser: fel. Sverige har världens högsta skattesatser på många olika typer av skatt, eller hade åtminstone för ett par år sedan när jag hade en aning om en sakliga statistiken.

Och återigen: om pengarna ändå ingår i ett kretslopp, som oftast är fallet, så kommer de ju alltid tillbaka till källan? Det är ju skatt på saker som en rikare person KÖPER för sina pengar också.

Man kan diskutera kapitalistiska värderingar, överflöd och allt möjligt annat i sammanhanget, men i slutänden kommer jag aldrig någonsin förstå det här resonemanget.

Världen är fylld av orättvisor. Deal with it.

Eller kasta sten på Polisen du med, som alla goda anti-globaliseringsdemonstranter måste göra :gremwink:

Foggmock

Myrmidon
Enkelt svar på snacket om skattesatser: fel.

Eh, vad sägs om: nej!? Jag tjänar typ 15000 i månaden. Jag har kvar typ 10000 efter skatt. Vilken del av matematiken är det som är fel? Sen att man på vissa ställen pyntar 29% skatt och på andra 35% samt vad som händer med pengarna när man tar dem från sin lönecheck och gör saker med dem hör egentligen inte hit.

Sverige har världens högsta skattesatser

Yeah, yeah, och sen påstår jag att vi har världens bästa sjukvård, världens bästa vägnät och världens bästa politiker (okej, det sista var flat-out ljug...) och att det är värt prislappen, och du säger "okej, agree to disagree" och sen är vi klara. I've been down this road before... :gremgrin:

Det är ju skatt på saker som en rikare person KÖPER för sina pengar också.

Jag säger som du - deal with it. :gremgrin:

Vad gäller omloppet så ser jag hellre att tio personer konsumerar för 10000 extra per person och år än att en person konsumerar för 100000. Varför? Enkelt - tio familjer som har råd med en bil är bättre än en familj som har råd med en flott bil. Om vi ser till nyttan för familjerna och inte skadan på miljön, förstås. Fast den rike fan lär väl flyga privatjet och åka motorbåt och miljöförstöra han med, det borgaraset! :gremgrin:

Världen är fylld av orättvisor. Deal with it.

Ja, man kan antingen deala med det genom att "sluta gnälla" eller att påstå hur jävla bisarrt det är att folk i vår del av världen dör av hjärt-kärlsjukdomar vi drar på oss för att vi blir så jävla feta av all mat vi konstant pregar i oss, när personer i andra delar av världen svälter och törstar ihjäl, allt på grund av att - you guessed it - den vita mannen ville roffa för några odd hundra år sen eller så. På en mer jordnära nivå så finns det människor som föds in i rikedom och människor som kommer ha råd att åka på semester typ två gånger i hela sitt liv. Om de sparar, snålar och äter makaroner hela tiden. En del av den rättvisan utjämnar vi med skattesystemet, så att alla ska ha det nödvändigaste.

Att deala med all typ av orättvisa genom att "sluta gnälla" är att acceptera att det var rätt att den uppstod från början. Det vill säga så accepterar vi än idag att negrer är ociviliserade vildar, eftersom vi inte gör något åt deras situation. Fucking hell, det var personer för hundra år sen som gjorde mer aktivt jobb och offrade av sina egna resurser för att förbättra deras situation än vad någon enskild person skulle drömma om idag.

Bara för att vi vant oss vid orättvisorna och de slätats över och slutat vara så förbannat uppenbara (vi slipper sova på fabriken nuförtiden, och brukspatronerna är tillfredställande få, men vi har fortfarande en stor proletariserad del av befolkningen. De människorna kommer aldrig att vara fria på riktigt.) betyder inte det att vi kan acceptera de orättvisor som finns. Det är inte upp till en medborgare att "deala med det", det är upp till makthavarna att "deala med det", det vill säga, göra något för att förändra situationen.

entomophobiac

Low Prep High Play
Jag tjänar typ 15000 i månaden. Jag har kvar typ 10000 efter skatt. Vilken del av matematiken är det som är fel?

Det som är fel är att det tillkommer förmögenhetsskatt och andra märkliga skatter efter ett visst tak. Ett tak jag själv bara nått på industriarbetsplats, alltså som "proletär" om man så vill. Märkligt, egentligen, när det ju är så slitsamt och hemskt att vara industriarbetare och bli utsugen av sin arbetsgivare och ondsinte VD :gremwink:

Rör mig inte i ryggen att VD:n sannolikt lyfter en "årslön i månaden" även på det företaget, för jobbet jag utförde hade man kunnat lära en babian.

Yeah, yeah, och sen påstår jag att vi har världens bästa sjukvård, världens bästa vägnät...

Väldigt bra. Inte bäst. I vissa fall bara "helt ok". Sjukvård? Frankrike/Storbritannien. Vägnät? USA/Tyskland. Polisväsende? Fan vilket västland som helst UTOM Sverige, där Polis saknar både befogenheter och resurser. Skrev själv en artikel om en polisstation i Småland som var bevakad av Securitas som en protest från de lokala företagarna och det kaos som rådde. Märk väl: kanske 15 mil från Jönköping, ganska så mitt i landet. Inte i Kiruna eller liknande, varifrån man oftast får höra såna historier och påståenden.

Så ta hela den svenska stoltheten och svälj den, please. För det är inte frågan om något "agree to disagree", lika mycket som direkt bullshit. Svenska skattepengar försvinner i ett enormt svart hål och har gjort det länge. Vi har bara haft tur som fick NÅGOT på köpet :gremwink:

När det gäller fördelningen och omloppet så hade jag kunnat hålla med, om det inte var för faktumet att olika löner på olika arbete finns av en anledning i de flesta fall. Visst fan är det lite småsjukt att en person omsätter lika mycket som tio hushåll, men i slutänden bottnar beloppen oftast i ansvarstaganden och kompensation i form av traktamenten och liknande. Sjuka belopp, ja, men summerar man den sorts ansvar man har över en global miljardkoncern så är det faktiskt inte så konstigt.

Min poäng är mer att det finns konstruktivare saker att göra än att gnälla ett slentrianmässigt "varför" inför en VD-lön. Faktiskt.

Kalla det vad du vill. Har själv växt upp i en "två semestrar i en livstid" familj, men jag skulle aldrig tycka synd om mig själv för det.

krank

Går ondskans ärenden
Det är minst lika egoistiskt som något annat att göra sig själv till ett offer, i mitt tycke, för att det råkar finnas andra människor som det går bättre för i ett eller annat sammanhang.
Jag ÄR inget offer. Visst har jag ekonomiska problem, men de tar jag med jämnmod. Jag är absolut inget offer. Faktum är att jag globalt sett tillhör den absoluta eliten vad gäller resurser och möjligheter, helt enkelt i och med att vi i väst rent allmänt har en sjukt hög levnadsstandard.

Så nej, det handlar inte om att jag är avundsjuk och det handlar inte om att jag ser mig som ett offer. Vill du vara så vänlig att sluta dra in mig som person i diskussionen? Jag som individ har absolut ingenting med mitt resonemang att göra, utom möjligtvis att jag i och med det jag läst och upplevt bildat mig de uppfattningar jag har.

entomophobiac

Low Prep High Play
Vill du vara så vänlig att sluta dra in mig som person i diskussionen?

Jag trodde det var sammanhanget vi diskuterade. Att någon förundrade sig över en VDs höga lön. Om du är avundsjuk på samma VD eller ej har inte jag yttrat överhuvudtaget.

De hårda orden ligger i ditt fat än så länge.

Jag är mest dryg... Erkänt.

Big Marco

Läskig
Eh, vad sägs om: nej!?

Du har fel. Kolla på Skatteverkets hemsida om du inte tror mig. Anledningen heter statlig skatt, och kickar med antingen 20% eller 25%, utöver kommunalskatten, vid två brytpunkter. Det gör att du för en extra tusenlapp i månadslön kanske får ut 400:- i näven.

Det är sådana bestraffningar som gör att girigheten får ännu större fäste. För att människor som har av olika skäl fått en bra lön ändå rövknullas av systemet. Dessutom är den statliga skatten ideoligiskt betingad då det är förhållandevis lite pengar som hämtas in av den - så symbolen är helt enkelt att man inte är värd en monetär ersättning över en viss nivå, för det har staten bestämt.

Poängen som missas här är att det är ganska få som vill spara och lägga pengar på hög. Skulle jag slippa betala statlig skatt skulle jag gärna lägga de pengarna på konsumtion istället, något som i sin tur skulle skapa arbetstillfällen och stimulans i ekonomin och få fler människor att kunna försörja sig genom riktiga jobb.

Big Marco

Läskig
Väldigt bra. Inte bäst. I vissa fall bara "helt ok". Sjukvård? Frankrike/Storbritannien. Vägnät? USA/Tyskland. Polisväsende? Fan vilket västland som helst UTOM Sverige, där Polis saknar både befogenheter och resurser. Skrev själv en artikel om en polisstation i Småland som var bevakad av Securitas som en protest från de lokala företagarna och det kaos som rådde. Märk väl: kanske 15 mil från Jönköping, ganska så mitt i landet. Inte i Kiruna eller liknande, varifrån man oftast får höra såna historier och påståenden.

Så ta hela den svenska stoltheten och svälj den, please. För det är inte frågan om något "agree to disagree", lika mycket som direkt bullshit. Svenska skattepengar försvinner i ett enormt svart hål och har gjort det länge. Vi har bara haft tur som fick NÅGOT på köpet

Amen. Dessutom har vi fått höra propagandan från barnsben hur bra vi har det i Sossesverige, där alla har det lika halvdåligt. Vissa saker i Sverige är riktigt bra - men andra, lika viktiga saker, är minst lika bra, eller bättre, i andra länder. Som du också säger.

krank

Går ondskans ärenden
Jag trodde det var sammanhanget vi diskuterade. Att någon förundrade sig över en VDs höga lön. Om du är avundsjuk på samma VD eller ej har inte jag yttrat överhuvudtaget.
Faktum är att jag inte brgriper vad individens avundsjuka har med saken att göra överhuvudtaget. Man bör se till resonemanget i sig och bemöta detta, inte försöka rota i varför, eventuellt, någon för sagda resonemang. Kritisera idéerna och ståndpunkten, men blanda inte in personen.

Kort sagt, skilj på sak och person.

Avsunsjuka" resp "partyrskap" är inte argument som på minsta sätt nedvärderar graden av vett i resonemanget kring att det är dåligt med stora läneskillnader - oavsett huruvida sådant martyrskap och/eller sådan avsundsjuka faktiskt existerar eller ej. Det är helt enkelt fullständigt irrelevant.

krank

Går ondskans ärenden
För att människor som har av olika skäl fått en bra lön ändå rövknullas av systemet.
Du får det att låta som att den där högre lönen "Bara är något som händer", snarare än som det ser ser ut - att högre lön är en del av ett system, där vissa yrken anses viktigare än andra utan andra grunder än att de som får den högre lönen uppenbarligen förtjänat den, eftersom de ju lyckats skaffa sig den (typ).

Dessutom är den statliga skatten ideologiskt betingad då det är förhållandevis lite pengar som hämtas in av den - så symbolen är helt enkelt att man inte är värd en monetär ersättning över en viss nivå, för det har staten bestämt.
...och du menar med andra ord liksom jag att staten alltså inte väljs demokratiskt? För annars måste du nämligen gå med på att det är folket som genom omröstningar bestämt just att man inte är värd en monetär ersättning över en viss nivå (något jag i övrigt håller med om).

Att skatten är ideologiskt betingad håller jag med om - däremot är det en ideologi jag håller med om.

Däremot är jag absolut inte sosse heller - det är också ett jädra borgarpack.

Skulle jag slippa betala statlig skatt skulle jag gärna lägga de pengarna på konsumtion istället, något som i sin tur skulle skapa arbetstillfällen och stimulans i ekonomin och få fler människor att kunna försörja sig genom riktiga jobb.
Det vill säga, du skulle få ännu mer makt. Pengar är makt, pengar är inflytande. Och nej, jag tycker inte att vissa förtjänar att ha mer inflytande än andra, särskilt inte när de ofta är de som redan sitter i maktposition.

krank

Går ondskans ärenden
där alla har det lika halvdåligt.
Hellre att alla har det lika halvdåligt än att ett fåtal har det skitbra medan resten har det sämst.

Jag säger inte att Sverige är perfekt, särskilt inte sedan sossarna blev gråborgare och började montera ner hela det skattefinansierade välfärdssystemet (något åtminstone jag ser som en av anledningarna till att fler röstade höger i valet - man var så jädra seillusionerade av sossarna att man t.om var villig att rösta höger bara för att skaka om saker och ting lite).