Nekromanti Lemuria D20

Shaggy

Swordsman
Joined
19 Sep 2001
Messages
619
Location
Linköping
Re: Den overkliga verkligheten

Nåja. Ibland är det förvisso pinsamt uppenbart vilket land/område som ligger till grund. Rätt är ofta är det det dock inte, och det går rätt enkelt att undvika.

Vad blev det istället för nazimen då? Kommunism förefaller vara rätt troligt isåfall. Om det hade varit så mycket bättre om Tyskland likt Sovjet blivit en kommuniststat kan ju diskuteras...

Det är den sortens ideologiska övertygelse jag skulle vilja se genomsyra ett helt verk (om än på smakfullt och subtilt sätt, förstås, jag vill inte ha några slagord rätt i ansiktet). Det är likväl sånt som engagerar.
Personligen tycker jag det är värre, och mer oärligt när man försöker vara subtil (fast sällan lyckas det särskilt bra). Propagandaskrifter i form av rollspel betackar jag mig för, och då särskilt om det är för nazism/socialism.
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Re: Den overkliga verkligheten

"Vad blev det istället för nazimen då?"

Erm... Checka de där numren av Sverok med Lemuria, de går ju att läsa direkt på nätet. Så vitt jag kommer ihåg så står det bara att Tyskland är en demokrati och då kan väl folket välja vilket styre de vill. Men minnet sviker mig. Jag är osäker.

"Kommunism förefaller vara rätt troligt isåfall."

Nej. Jag skulle inte förvänta mig någon kommunismpropagande från herrarna Blixt/Sundelin. Då lär man nog få vänta bra länge. Svidande kommunismkritik får man dock en hel del av.

Kommunismpropaganda skulle man nog snarare kunna förvänta sig från mig eller Troberg.

"Personligen tycker jag det är värre, och mer oärligt när man försöker vara subtil"

Om det hade gällt ett ickeinteraktivt medium (som en film eller en bok) så kunde jag nog hålla med, men ett rollspel är något annat och en subtil vink i ett bakgrundsmaterial för interaktiva berättelser är enkel att omtolka (eller ignorera) så att det hela passar ens egen stil.

Sedan skiljer jag nog också på subtil (vilket märks, men som enkelt kan förbises) och sånt som påverkar en subliminalt (vilket liksom smyger sig på en bakifrån och påverkar en fastän man kanske inte är medveten om det). Det var så jag menade, men okej, jag uttryckte mig klumpigt.

"Propagandaskrifter i form av rollspel betackar jag mig för, och då särskilt om det är för nazism/socialism."

Men... du har ju skägg? (Risings världsbild faller i bitar)

Hmmm, nä, men det är nog olyckligt att föra samman de tu sådär. "Olyckligt", eftersom det är så här politiska OT-spaghettitrådar brukar börja. Vi är redan rätt mycket OT (och jag har redan varit usel på att hålla ämnet i den här tråden) så jag tycker vi helt enkelt kan konstatera att den diskussionen inte hör hemma på det här forumet, och så låter vi helt enkelt det ämnet vara i fred.

/Rising
 

Shaggy

Swordsman
Joined
19 Sep 2001
Messages
619
Location
Linköping
Re: Den overkliga verkligheten

Nej. Jag skulle inte förvänta mig någon kommunismpropagande från herrarna Blixt/Sundelin. Då lär man nog få vänta bra länge. Svidande kommunismkritik får man dock en hel del av.
Jag pratar alltså om att kommunisterna hade rätt många platser i riksdagen (innan Hitler lät sätta dem i fängelse vill säga - f ö ett skolboksexempel på varför man vill separera den lagstiftande och exekutiva makten), så oavsett vad herrarna Blixt/Sundelin tycker om saken talar rätt mycket för kommunismen historiskt sett under tyskt 30-tal.

(Korrigering: Jag menar givetvis "den dömande och exekutiva makten").

Sedan skiljer jag nog också på
Jag har rätt svårt att gå med på att text i sig kan vara "subliminal". Antingen är en utsaga subtil, eller så är den mer rättfram.

Men... du har ju skägg? (Risings världsbild faller i bitar)
Ehm. Nä. Den där bilden har några år på nacken. Kanske passar följande herrns fördomar bättre, även om jag hade skägg där också noterar jag nu? :gremsmile: (Den har visserligen ännu fler år på nacken.)

http://www.skanska.nation.liu.se/foto/Rulle0019/00190001_Bal_1997.jpg

Hmmm, nä, men det är nog olyckligt att föra samman de tu sådär.
Det enda sätt jag sammanfört dem på är att jag personligen inte hyser någon större kärlek för någondera... (Fast jag delar inte din åsikt att det hör hemma i rollspel, i den mån det kan undvikas, alldeles oavsett ideologisk hemvist.)
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Re: Den overkliga verkligheten

Så vitt jag kommer ihåg så står det bara att Tyskland är en demokrati och då kan väl folket välja vilket styre de vill. Men minnet sviker mig. Jag är osäker.

Det råder inbördeskrig, med rojalister, nazister och kommunister som de tre största fraktionerna.
Skillnaden mot verkligheten är att Adolf H inte lyckades få tyskt medborgarskap 1932 (lite konstigt att han fick det på riktigt, egentligen, mtp att han hade varit inblandad i omstörtande verksamhet i landet på 20-talet). Utan medborgarskap blev det sålunda omöjligt för honom att ställa upp i riksdagsvalet -34 och försöka ta makten på politisk väg. Nazisterna försökte istället genomföra en Ölkällarkuppen II, men det sket sig ordentligt.

Och tanken bakom var som sagt inte särskilt politisk i sig; nazister är bara så über-uttjatade standardskurkar i alla historier i 30-talsmiljö, så om de knipsas ner öppnar man för att kunna använda alla de andra skumma grupperingar som florerade på den tiden.

--
Åke
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
*tar Rising i örat*

Hoppas nu bara att du inte har mobbat stackars Anders till att införa de förändringar som du vill ha för att kunna spela Lemuria. Det kanske kan vara lämpligt att notera att varken han eller Krille konstruerar rollspel enbart för din skull.

Sedan kan man ju undra varför en så kreativ person inte lyckats konstruera fler egna rollspel.... :gremwink:
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Re: Den overkliga verkligheten

I Yrth, GURPS Fantasy's värld, finns bokstavliga muslimer, eftersom Yrths mänskliga befolkning förflyttades från 'vår' verklighet en gång. De är inte mer osympatiska än de kristna i spelet - finns det några skurkar är det i det 'kristna' Megalos.

GURPS Arabian Nights är skriven så att rollpersonerna förväntas vara muslimska araber, och således 'the good guys'. Den innehåller även ett kampanjförslag där man spelar assassiner, och förklara hur man kan se en terrorist-benägen religiös minoritet som sympatisk (deras vanliga motståndare var ju andra muslimer än de själva).

Emirates of Ylaruam till gamla D&D-världen Mystara skildrade sina arab-kopior som tämligen sympatiska figurer. De har visserligen en avog inställning till magiker, men så försökte en tocken där magokrati invadera och kolonisera dem för inte så nyligt sedan. De har en allmänt avog inställning till den världens stormakter också, och det beror på elak kolonialpoliotik. Deras religion är en uppenbar islam-ripoff om än i en polyteistisk setting (och deras 'Muhammed' har drag av kung Salomo också) och är tämligen sympatisk.

I Mage: the Sorcerer's Crusade har vi ju att göra med 'historiska' muslimer; de skildras om möjligt mer positivt än det kristna Europa, och är definitivt rollpersons-material, både på Traditionernas sida (Ahl-i-Batin, Taftani) och den blivande teknokratin (många av the High Guild och Artificers kommer från Mellanöstern).

I Castle Falkenstein skildras knappast Ottomanska Imperiet odelat positivt, men det var en despoti i verkligheten, och dess invånare - framförallt just araber, i motsats till de regerande turkarna - framhålls som prima hjältematerial.

Det finns en hel del orientalism i rollspelsprodukter - man skildrar en romantiserad variant av Mellanöstern på gott och ont, vilket kan vara att göra verkligheten en otjänst, men det innebär inte nödvändigtvis att alla rollspelsprodukter är fyllda av västerländsk anti-arab-propaganda, även om den finns - jag framhåller delar av gamla Ereb Altor (Nidland, anyone?) och exempelvärlden till Fantasy Hero som exempel på vad Rising menar.

Erik
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Re: Den overkliga verkligheten

Så vitt jag kommer ihåg så står det bara att Tyskland är en demokrati och då kan väl folket välja vilket styre de vill. Men minnet sviker mig. Jag är osäker.

Det råder inbördeskrig, med rojalister, nazister och kommunister som de tre största fraktionerna.
Kom igen nu Åke - du kan väl inte komma dragande med fakta i vad som är menat att vara en emotionell debatt baserad på hastigt missuppfattade referenser? :gremtongue:

FFW - Adventure! är ju ett pulp-baserat spel, i samma genre. De flesta som spelar det verkar utnyttja nazi-skurkar i gammal god Indiana Jones-anda, men konstruktören Bruce Baugh har förklarat att spelets setting placerades innan Nazi-Tyskland blev en dominerande makt, dels för att nassar är uttjatade, dels för att en inblandad - speltestare eller designer, jag minns inte riktigt - hade börjat tycka att man trivialiserade de riktiga nazisterna genom alla plast-nassar i media. Pulp-genren hade så många potentiella skurkar (dock inte särskilt många kommunister, faktiskt, eftersom Ryssland inte riktigt sågs som ett hot bland de massor som läste pulphistorier) som kan utnyttjas att de inte tyckte så mycket nassar behövdes, och de var eminent enkla att peta in i spelet för den som så önskar.

Erik, skulle ha önskat att det var tekniskt möjligt att publicera Lemuria som en alternativ Adventure!-kampanj, men nu är det inte det. Tuff skit.
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Re: Den overkliga verkligheten

Å andra sidan finns ett antal spel med 'secret history' i redan - Mage är ett utmärkt exempel, liksom resten av WoD-spelen, och de är populära. Dessa spel har förvisso ett visst ideologiskt innehåll (kolla bara design-nötterna till första utgåvan av Mage, eller världsordningen i GURPS' superhjältekampanj) som en del kan reta sig på, men det kan ändras fram och tillbaka, och de som håller med om den ideologiska inställningen får ju den bekräftad.

Historiska spel oavsett kategorin har dock alltid sålt sämre än fantasy om det inte finns någon ersättare för 'kewla påwers', och ukroni är något som lämnar många kalla, så vi skall inte ropa åhej över bäcken än. På långa vägar.

Erik
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
OT

"Jag har rätt svårt att gå med på att text i sig kan vara "subliminal". Antingen är en utsaga subtil, eller så är den mer rättfram."

Okej, jag vill påstå att det finns en gradskillnad, och där vissa sorters spel faktiskt smyger in sina budskap. Ett bra exempel på det är våra vanliga erfarenhetsregler, som har ett inbyggt budskap i stil med kristendomens "lättjan är djävulens verktyg", eftersom en person som gör mycket olika saker blir "bättre" än den som tar det lugnt. Och regler där man slår fram sina grundegenskaper säger att alla människor är olika bra, medan de spel där de köps fram har ett budskap om att alla är lika mycket värda. Dessa budskap är så smygande att de knappt ens märks förrän man spelat spelet ett par gånger, därför menar jag att de är något annat än en liten men märkbar vink.

Bland små märkbara vinkar räknar jag istället saker som att Vampireklanen Ravnos är starkt förknippad med zigenare, och (i vart fall i Dark Ages) har en kultur som glorifierar tjuvaktighet, och att förknippa zigenarvampyrerna med tjuvar så starkt som det görs i regelboken tycker jag är lite onödigt och därför har det varit lätt för mig att tona ner det när jag väl spelar rollspelet.

Sedan kan vi använda vilka ord vi vill för att beskriva skillnaden på dessa tu, jag håller med dig om att "subnimal" inte fungerar.

Nå, det känns poänglöst att diskutera vad du kan ha för åsikter om Lemurias politiska grundton förrän du läst Sverok-artiklarna, eller egentligen: Förrän vi båda har bekantat oss med det färdiga rollspelet. Så vi ses då!

/Rising
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Adventure!

Adventure! är mycket Indy-aktigt. Andra Indy-liknande (eller mer specifikt, pulpiga) spel som kommit under åren är det ursprungliga Indiana Jones-spelet från TSR, GURPS Cliffhangers, Daredevils, Justice, Inc.och en del av TORG - The Nile Empire är klart pulpigt. Adventure! är dock det första spel som verkligen slagit, åtminstone jämfört med de andra. :gremwink:

Erik, hoppas verkligen att Lemuria inte blir ett ideologiskt experiment. Hoppas också att Rising hajar att det är ungefär som om man skulle sagt åt Mark Rein*Hagen: 'Nejnejenej, du kan inte göra ett spel om vampyrer som långsamt förlorar sin mänsklighet, det måste vara ett ballt och humoristiskt spel om att döda rocher i katakomber!' :gremcrazy:
 

Shaggy

Swordsman
Joined
19 Sep 2001
Messages
619
Location
Linköping
Re: OT

Du missförstår. Ja, givetvis finns det en gradskillnad. Det är inte två lägen utan en skala. Men det jag ville säga är att "subliminal" inte finns med på den skalan. Det är en skala mellan subtilitet och rättframhet.

Tja. Nu börjar det bli väldigt mycket OT, men du förefaller uppvisa den vanliga socialistiska oviljan att se någon skillnad mellan "likhet" och "jämlikhet". Vi är inte alla lika vackra. Vi är inte alla lika starka. Vi är inte alla lika smarta. Det innebär inte att vi är "olika mycket värda".
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Krille och drama-kort

Krille, finns det chans/risk/möjlighet att något i still med det system med dramakort etc du skissat på förut kan komma att användas till Lemuria d20?

Erik
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,659
Re: OT

Nu börjar det bli väldigt mycket OT, men du förefaller uppvisa den vanliga socialistiska oviljan att se någon skillnad mellan "likhet" och "jämlikhet". Vi är inte alla lika vackra. Vi är inte alla lika starka. Vi är inte alla lika smarta. Det innebär inte att vi är "olika mycket värda".
Nu måste jag säga ifrån! Det där har inget med socialism att göra, det är snarare en effekt av vågen av snedvriden politisk korrekthet som drar fram nu.

Jag håller med om skillnaden mällan jämlik och jämställd, det är en av mina käpphästar, och jag är socialist/kommunist.
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,344
Location
Enköping
(OT) *tar Rising i örat*

Som väl förtrogen Rising kan jag avslöja att han brukar pitcha sina idéer när vi är på WotCs månatliga idémöten, men hittils har de jämt tyckt att hans idéer ligger för långt fram och inte skulle passa deras målgrupp.

Kreativitet och aktivitet är inte riktigt samma sak heller, och många idéer är inte värda att slösa energi på.
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Re: (OT) *tar Rising i örat*

"Som väl förtrogen Rising kan jag avslöja att han brukar pitcha sina idéer när vi är på WotCs månatliga idémöten, men hittils har de jämt tyckt att hans idéer ligger för långt fram och inte skulle passa deras målgrupp."

Så hans ogillande av D20 produkter bottnar alltså i ren avundsjuka. Där ser man. :gremsmile:

"Kreativitet och aktivitet är inte riktigt samma sak heller, och många idéer är inte värda att slösa energi på. "

Många av hans ideér är så pass intressanta att jag tycker att han borde slösa sin energi på dem. Räcker inte det? :gremwink:
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,344
Location
Enköping
Re: (OT) *tar Rising i örat*

"Många av hans ideér är så pass intressanta att jag tycker att han borde slösa sin energi på dem. Räcker inte det?"

Det finns en rangordning inom svenska rollspelare, så precis som Blixt och Sundelin inte bryr sig om Rising bryr sig inte Rising om dig. Du vet, slicka upp och sparka ner.

:gremsmile:
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,540
Location
Mölndal, Sverige
Krille och LA Law

"Krille, finns det chans/risk/möjlighet att något i still med det system med dramakort etc du skissat på förut kan komma att användas till Lemuria d20?"

Rent praktiskt och teoretiskt, ja. Det är inte särskilt svårt att anpassa dramakorten till d20. Det enda som krävs är att det finns inbyggda värden för en handlings svårighet och kvalitet (dvs mer än "lyckat" och "misslyckat") samt ett sätt att mäta skada eller skadepotential. Finns det så kan man skruva med dessa värden och då kan korten implementeras. Och eftersom det finns sådana värden så borde det gå att få korten kompatibla.

Rent juridiskt... vetefaen. Hur räknas kort in i d20-licensen? Behöver jag ha sex kort (av ca 120) som hamnar under OGL för att man ska få säga att det är d20-kompatibelt?
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Re: Krille och LA Law

Vad jag vet innefattar d20 att man inte får ta bort vissa specifika saker. Mig veterligen får man lägga till saker om man vill.

Men jag är ingen ägg-s-Bert.

Erik
 

Oldtimer

Slava Ukraini!
Joined
5 Feb 2002
Messages
4,458
Location
Göteborg, Lindome
Re: Krille och LA Law

Rent juridiskt... vetefaen. Hur räknas kort in i d20-licensen? Behöver jag ha sex kort (av ca 120) som hamnar under OGL för att man ska få säga att det är d20-kompatibelt?
Inga problem. Ha med hur många kort du vill. Regeln om 5% OGC (totalt i produkten) lär ni ju kunna uppfylla ändå.

Sedan är det ju trevligt om korten också hamnar under OGL... :gremlaugh:

/Mikael - gillar OGL
 
Top