Nekromanti Let's play - Terror from the deep

Big Marco

Läskig
Re: Strid 4

krank said:
//Krank, som tycker att det är lite underligt att X-com slarvat bort alla UFO-crafts, laservapen och annat skoj sedan förra spelet
TFTD är ett av spelbranschens turboprojekt. Microprose ville ha en uppföljare till X-Com gjort på ett halvår, något om Gollop-bröderna inte accepterade. Men MPS fick tillgång till koden och lade ut TFTD på en annan studio, vilka i princip bara bytte ut grafiken och ökade svårighetsgraden.

!Paxen

Swashbuckler

Arvidos said:
En gröning kommer plötsligt ut på balkongen och öppnar eld. Persson klarar sig, men Paxen faller. Fienden tar sig in i skydd på övervåningen.

+ RIP PAXEN +
NEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEJ!!

* Paxen lämnar efter sig fru, två barn, en hund, och en cancersjuk liten kattunge *

Snälla, när du väl får chansen, BRING HIM BACK TO LIFE!!

P.S. Vad får dom Paxen efterlämnar? En Gauss pistol? Alien huvud? D.S.

Matolo

Warrior
Här måste jag säga...

Få saker har jag så bestämda uppfattningar om som hur TFTD ska spelas...

Två AJAX på Barracudorna om du vill ha småskeppsuppdrag, annars två D.U.P. Det enda rätta är att hålla sig till Gas Cannon AP tills man fått Sonic (sikta på Cannon, ersätt successivt), och då ska ubåtarna ha 2xOscillator. Har man SWS bör den scouta men inte skjuta annat än i nödfall. Med lite rivningsarbete kan de scouta utmärkt inomhus, men akta civilisterna.

Använd Magna-Pack mot fulingar som lurar runt hörn innan man fått Pulsars. Flares är mycket riktigt för de sällsynta nödlägen då man inte kan vänta på dagsljus. Köp in Tazers men lasta inte med dem i ubåten innan Containment är färdigt. Tazers bärs i ryggsäcken för att inte sänka accuracy på vapnet man har i händerna, och de används när målet fått panik eller slösat alla sina TUs. Satsa på Thermal Shok Launchers så fort du kan - sedan behöver du inga andra vapen innan spelet oåterkalleligen går sönder av den där oförlåtligt stolliga MC:tragiken. Nu när jag läser att XcomUtil kan ta bort eländet blir jag riktigt sugen på att börja spela själv igen! =)

Jag bygger alltid minst en Long Range RADAR. Missile Defense har jag aldrig någonsin haft nytta av. Helt rätt att bygga Alien Containment först.

Mindre än 300 Scientists är objektivt fel. Bygg en ny bas för dem om du inte får plats - det behövs ändå för alla General Stores man måste ha.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist

Den Upplyste Despoten said:
TFTD är ett av spelbranschens turboprojekt. Microprose ville ha en uppföljare till X-Com gjort på ett halvår, något om Gollop-bröderna inte accepterade. Men MPS fick tillgång till koden och lade ut TFTD på en annan studio, vilka i princip bara bytte ut grafiken och ökade svårighetsgraden.
Och ändå tycker jag att det är ett riktigt bra spel... =)

//Krank, som egentligen gillar TFTD-stilen mer än UFO-stilen

tull

Hero

krank said:
Arvidos said:
Nu kan vi brassa på tills han dör. Eller så tar vi honom levande.
Har vi Alien Containment Facility? Har vi det vore det awesome med en levande jäkel.

Men jag tycker att Persson ska få bestämma.

//Krank, som tycker att det är lite underligt att X-com slarvat bort alla UFO-crafts, laservapen och annat skoj sedan förra spelet
blod og torden *Skriker sir Persson när han med fradga i munnen letar sig fram till sitt mål med en rostig och brutal... teaser?.*
Jeg vil spare noen liv

Sodivra

Champion

Vi slänger upp en rökridå och väntar på rätt tillfälle. Charlie försöker fly ut genom hålet Murderfuck sprängt upp, och Persson sätter ett skott i honom, och ett skott som träffar Murderfuck. Murderfuck svimmar. Det där kommer Persson få igen för i omklädningsrummet.

Nu jävlar! GOOOO!

Not enough Time Units

NÄJJJJJ! Koncentrerad attack mot Charlie i trappan, han får inte döda Persson!

hjk, Pilzeman, Feuflux, kräkla och till och med tanken stormar Charlie, skjutandes.

Det funkar faktiskt! Charlie står bara paralyserad. Men Persson når honom inte när han står i trappan, och rör han en muskel så kommer han bli nedskjuten av äcklot.

Till slut så wastear Persson honom, executionstyle.

Vi fick två levande iallafall!

Sodivra

Champion

De följande dagarna passar lugnt. Teamet passar på att skaffa lite R&R och skramlar ihop till en teddybjörn åt Murderfuck som ligger i sjukstugen.

Hell yeah! Jag bränner genast pengarna på att hyra fler forskare, fylla på aquanaut-rostern, samt fylla upp våra verkstäder med lite mer tekniker.

Vi kan nu göra Gauss Rifles.

Låt oss ta en närmare titt på en utav de här vidrigheterna vi skjöt ihjäl.

My. God.

Those bastards.

Oh you betcha. Nu vänder vi utomjordingarnas pansar mot dem själva.

Så just nu håller jag på att forska fram bättre skyddsdräkter, frågan är vilka framsteg vi tar härnäst.

"Deep one terrorist" innebär att vi förhör den Deep One vi tagit levande. Jag tycker att det är väldigt fascinerande att det är forskarna som sköter förhörandet, jag ser framför män i vita rockar som hotfullt håller i borrar och syra-ekolvar framför en utomjording fastspänd på sin stol...

tull

Hero
Deep one terrorist!

Hur mycket måste man forska för att få fram en lans?

Sodivra

Champion
Persson said:
Deep one terrorist!

Hur mycket måste man forska för att få fram en lans?
Enligt UFOPAEDIA så måste vi spara Deep One Terrorist till senare för att inte fucka upp pansarforskningen. Termolansar kan vi forska fram först när vi dissekerat en... "Calcinite"

Sodivra

Champion
Squad Alpha, Squad Beta.

Jag hade tänkt styra upp det här lite, så att ni ska få lättare att fatta beslut om era rollpersoner. Först av allt så välkommnar vi våra nya rekryter!

10 i Bravery?! Det måste vara något sorts rekord. Pendragon kämpar emot, men han ska ut igen! :gremlaugh:

Despoten, pricksäker.

Både Avidyasattva och Paxen kan springa. Paxen har höga reactions, passar nog bra för att vakta runt hörn.

Så här är alltså våra aquanauter:

Siffrorna efter era namn visar hur många kills ni har. Bokstävskoderna efter snedstrecket betyder följande:
x = Psi/MC Strength <= 30 and Psi/MC Skill > 0
M = Firing Accuracy >= 70 (excellent marksman)
m = Marksmanship >= 60 (marksman)
R = Reactions >= 60
r = Reactions >= 50
P = Psi/MC Strength >= 80 and Psi/MC Skill > 0
p = Psi/MC Strength >= 60 and Psi/MC Skill > 0
K = Psi/MC Skill >= 60
k = Psi/MC Skill >= 30
w = Strength < 25 (weak)
b = Bravery >= 60
c = Bravery <= 10 (coward)
Snpr = Sniper (r+m)
Sct = Scout (r+TUs)
Här är mitt förslag till två squads. Verkar bra? Vad heter de? Motton? Gruppnormer? :gremlaugh:

Namn: ?
Motto: ?

krank (Rörelsedetektor)
Kräkla (Sprängverkan)
hjk (Prickskytte)
Pendragon (Understödsvapen)
Avidyasattva (Fältskär)

Namn: ?
Motto: ?

Murderfuck
Persson (Understödsvapen eller stormning)
(Persson är grymt stark, men han verkar ju vara mer intresserad av stormning än understödsvapen. Tänker att Murderfuck tar den roll han inte tar)
Feuflux (Prickskytte)
Paxen (Scout)
Pilzeman (Rörelsedetektor)

Obeorende:
Despoten (Prickskytte)
Praon

Vet inte vad Max Raven borde göra egentligen. Förslag?

tull

Hero
Re: Squad Alpha, Squad Beta.

Arvidos said:
Namn: The Trolls Gone Dragons
Motto: Aqua, virtus et gladius
Murderfuck
Persson Understödsvapen gör att jag lever längre men hur rolig blir berättelsen då? Sir Persson of Brömstorp har ambitioner, han skall medelst melee drill weapon avancera i rankerna och bli gruppledare!
Feuflux (Prickskytte)
Paxen (Scout)
Pilzeman (Rörelsedetektor)

Max Raven kanske vill vara medic om det finns? Fast det kanske känns som ett jobb för fjollor. Som att vara Night elf priest i wow ungefär.

Max Raven

T12-kultist

Scout kanske?

F n är man ju rookie igen. Expendable. :gremsmile: (Och hade jag inte rätt schysst Throw plötsligt? Lätta vapen, rörelsedetektor, granater?).

Edit: F ö verkade reaction ganska bra med. Hm.

Förresten, finns de där forskningsbuggarna i ursprungs-X-com med?

krank

Max Raven said:
Förresten, finns de där forskningsbuggarna i ursprungs-X-com med?
Inte såvitt jag vet. TFTD-forskningsträdet är mer komplext.

krank

hjk said:
hur kör man spelet på win7. Blev lite sugen att testa, men det blir bara en svart skärm.
Man skaffar DOSbox, och lär sig hur det funkar... =)

Har du köpt via Steam eller nåt?

Ond bråd död

Swashbuckler

Nej, jag råkade hitta den på nån sida.

Visste inte att så gamla spel såldes faktiskt.

Edit: Nej, det verkar inte funka i dosbox. Tack iaf.

Edit2: hittade en fungerande version som tyvärr var på tyska. Bilden var också extremt liten. Finns inget smidigare sätt att spela ufo på?

krank

hjk said:
Edit: Nej, det verkar inte funka i dosbox. Tack iaf.
Huh? Det är ju i DOSbox både jag och Arvidos kör?

Alltså, som med alla gamla DOS-spel krävs det ju lite mer än "klicka och spela"...

Det här tror jag är enklaste sättet:

(Förutsätter att du har CD-skivan till Terror from the Deep)

1. Skapa en cd-image av skivan, alltså en iso-fil.
2. Skapa en mapp du kallar "tftd".
3. Lägg iso-filen i mappen.
4. skapa en undermapp kallad "c".
5. Starta DOSbox.
6. Skriv "mount c c:\spel\tftd\c", där det där sista då är sökvägen till din c-mapp.
7. Skriv "imgmount d c:\spel\tftd\terror.iso", förutsatt att det är rätt sökväg till isofilen.
8. Skriv "d:", tryck enter, skriv "install". Nöj dig med alla standardval, bara tryck vidare. Enda som kan knepa sig är att man vid ljudkortsinställningarna ska välja IRQ 7.
9. skriv "c:", tryck enter.
10. skriv "cd mps\tftd", tryck enter.
11. Skriv "terror", tryck enter.

Nu ska spelet vara igång. Nästa gång kan du hoppa över stegen 1-4 och 8.

Se'n går det att automatisera lite också, så tftd blir mer lättstartat...

//Krank, som menar att det är svårt att hjälpa till utan att veta vad som går fel eller vilken version det rör sig om

krank

hjk said:
Edit2: hittade en fungerande version som tyvärr var på tyska. Bilden var också extremt liten. Finns inget smidigare sätt att spela ufo på?
Det är ett gammalt DOS-spel, som finns i ett par dåligt fungerande versioner för windows också.

Alla versioner för windows ska t.ex enligt vad jag kört krasha som fan och vara instabila i Vista och W7.

För att spela gamla DOS-spel krävs lite know-how och ork att sätta sig in åtminstone litegrann.

Bifogar screenshot av min setup; nu när jag installerat och ställt in grejer så funkar det ypperligt.

Attachments