jo, men kanske inte unikt för dem (med lite OT)
"Finns det i alla levelsystem men bara en del ickelevelsystem så måste det väl ändå vara ett giltigt problem med levlar? Levlar-> problemet även om inte problemet -> levlar."
Nej, det finns inte i alla levelsystem. Märkligt nog är levelsystem, precis som andra typer av förbättringssystem, olika. En del ger mer livspoäng, andra nya mutationer, andra högre lön, andra större anseende, andra färdighetspoäng, andra nya egenskaper, andra kombinerar flera. En del har snabb ökning och få levels, andra långsam och många, och andra kombinationer på temat.
Men en intressant slitning, som är lite OT, är den med hur man ser på en rollpersons förbättring oavsett systemet. Är det okej att förbättre kunskaper som inte används i ett äventyr? Är det okej, om man berättar för SL att man sysslar med det på sin fritid? Eller ska allt ske i spel? Är det okej att spelaren så direkt påverkar vad han vill att hans RP ska bli bra på? Eller ska det vara så verkligt det nu går, och enbart ha med reella handlingar att göra?
Och vidare OT, vad ska man få erfarenhet ifrån?
Tidiga spel som jag läst såg mer abstrakt på erfarenhet och belönade såväl användande av förmågor, som sociala framsteg och "äventyrsgöromål". Fast det verkar ha blivit fult nuförtiden. Är det viktigare att ett spel är "realistiskt" än att det är ett spel?
Bara några tankar som dyker upp.
Tillbaks till den reguljära programtablån.