LÄste på FAQ en endel spelare hatar level systemet. Undrar varför. Finns fler förklaringar än de som gavs på FAQ? Jag har lirat EDD och andra rollspel och tycker level visserligen är lite overkligt men samtidigt är det kul att lämpa mot.
Låt mig återknyta till ursprungsfrågan och berätta vad jag tycker:
Först, FAQ:n på det här forumet nämner inte "level systemet" vad jag kan se, varken i obestämd eller bestämd form, så det är inte uppenbart vilket system du menar.
Om man antar att frågan handlar om en spelmekanism där rollfigurerna genom att samla någon slags abstrakta poäng (erfarenhet) ökar i grader ("levels") vid bestämda poänggränser och därmed får möjlighet att förbättras enligt någon förutbestämd mall, så tycker jag inte att detta är så dumt. Att påstå att en sådan mekanism skulle vara mer "overklig" än någon annan är bara fånigt, eftersom verkligheten (mänsklig inlärning) är alldeles för komplicerad för att modelleras i ett spel... eller ens förstås fullständigt.
Alternativen till denna mekanism kan vara:
1. Ingen förbättring av rollfigurernas förmågor över tiden.
eller
2. Direkt koppling mellan användning av färdigheter och förbättring i desamma.
Alternativ 1 känns för mig tråkig och verklighetsfrämmande. Jag själv kan lära mig mer över tiden, så varför kan inte min rollfigur det?
Alternativ 2 tycks hävda att praktik är det enda som betyder något för inlärning, men enbart praktik räcker inte alltid i verkligheten. Och vad är lärande praktik? Är det när man lyckas med sin färdighet? Eller närhelst man använder den? Fungerar detta bra för alla förmågor? Blir man duktigare på att Upptäcka eller Lyssna genom att stirra mot horisonten och trycka örat mot varje vägg? Använder man inte alltid sina ögon och öron? Det här alternativet kan fungera, men kan leda till störande bokföring mitt under spelet då man hellre ägnar sig åt en spännande inlevelse. Och helt klart är den inte mindre "overklig" och kan leda till märklig meta-taktik.
I mitt tycke kan mekanismen med abstrakta erfarenhetspoäng (motsvarande både allmän livserfarenhet och praktisk erfarenhet) som vid vissa brytpunkter leder till att rollfiguren får förbättras, fungera alldeles utmärkt. Bokföringen av erfarenhetspoäng är enkel och inte alltför störande och även om förbättringsprocessen är komplicerad med många beräkningar och val, är den sällan förkommande och koncentrerad till pauser mellan den mest intensiva inlevelsen. De viktigaste invändningarna mot mekanismen tycker jag är att erfarenhetspoängen ibland ges för totalt fel saker (till exempel, erövrat guld i gamla D&D eller dräpta monster i AD&D) eller om brytpunkterna ligger så längt isär att förbättringsstegen blir väldigt stora.
Styr man bara rätt med vad som ger poäng och ser till att det finns tillräckligt många brytpunkter för att ge en mjuk förbättringskurva, tycker jag mekanismen fungerar utmärkt.
/Mikael - tycker så