"LÄste på FAQ en endel spelare hatar level systemet. Undrar varför. Finns fler förklaringar än de som gavs på FAQ?"
Har inte läst FAQen (än) så slå mig inte om jag upprepar vad som står där.
Jag kan tänka mig att hat/ogillande av levels har olika ursprung.
1. Levels ger förbättring i för stora steg. Vad som är för stora steg varierar från person till person, vissa tycker Rolemaster har för stora skillnader, andra att AD&D har det, andra att Gamma World 3rd ed har det, andra att Gangbusters har det. Sen att dessa sköter det på olika sätt spelar ingen roll (fast jag tror de flesta tror att levels jämt funkar som i AD&D, helt enkelt för att det är det spel de flesta prövat på.)
2. Levels är overkligt. Till skillnad från interdimensionella gudamonster, drakar, alver, eldbollsslungande magiker och planeter med tämligen identiska ekossystem och evolutioner som jorden saknar levels förankring i verkligheten.
3. Levels förenklar för mycket. Och det spel det är mest känt från förenklar även stridsrundor till att vara 1 minut långa, och förenklar rustning och smidighet till ett värde som ska överträffas istället för att köra med absorption och så. Att det ens får kallas rollspel när reglerna gör det omöjligt att gestalta karaktärer i det på det sättet är ett brott mot mänskligheten.
4. Levels ger mer hit points/livspoäng. Och sånt fungerar i dataspel och inte i rollspel. Ja, för det är mer frustrerande att dö i ett spel där man kan spara sina framgångar och försöka igen än i ett spel där det är kört om man misslyckas. Och alla levelsystem ger förstås ökade livspoäng. (Ja, eller inte.)
Tycker jag att levelsystem är guds gåva till mänskligheten som jag går på? nej, absolut inte. Jag har tre favoritspel uppskrivna i min miniprofil och ett av dem är ett levelsystem.
Men jag tycker de passar bra i rätt utförande till hjälterollspel av typ AD&D. Sen har det gjorts varianter som fungerar på andra sätt. Det finns de där man får välja vad man ska gå upp i, de som kommer med sociala fördelar när man går upp, och de som låter en välja ett av flera saker när man går upp.
När folk som Krille ställer sig avig till systemet har jag inget att klaga på för jag vet att han har testat sådana system och de faller honom inte i smaken. När folk som inte har nån koll på olika variationer på temat uttalar sig, ja då blir jag lite sne.
Jag respekterar allas rätt till åsikter men respekterar dem som är insatta på ämnet mer.
"A lot of niggaz say you're supposed to be Ice T, MC, rap hardcore"
"I never ran with a lot of niggaz, I only ran with the real niggaz"