Nekromanti Lite missla frågor.

-BoNe-

Warrior
Ni som har misslor i era spelgrupper.

1: Fungerar det bra? Vad för yrken är passande för misslor.

2: Vad för vapen kan en medelstark missla andvända?

Kommer säkert några fler frågor sen.

Krille

Super Moderator
"1: Fungerar det bra? Vad för yrken är passande för misslor."

Bonde eller hantverkare.

"2: Vad för vapen kan en medelstark missla andvända?"

Grep, högaffel eller kratta.

-BoNe-

Warrior
Grep, högaffel eller kratta.
Pilbåge, dolk eller liknande då??

Man kan ju alltid säga att denna missla tex såg en by brännas ner enbart för att en högt uppsatt snubbe inte fick det han ville eller bara ville ha lite kul och då så blev denna missla arg och lovade att stoppa orättvisor.. paff o man har en liten krigar missla..

Krille

Super Moderator
"Pilbåge, dolk eller liknande då??"

Misslor har inte muskulaturen för att dra en pilbåge som är tillräckligt stark för att dräpa någon. Att dra en åttiopundsbåge kräver att man ska dra isär ca 45 kilo. Det är typ mer än vad misslan väger.

Och dolk... vad ska de med den till? En missla har åtminstone en meter kvar till en fiende om denne har ett vapen draget, och den metern upptas dessvärre av fiendens vapen. Vill misslan skada någon så kommer han förmodligen bara att skada sig själv om han försöker. En grep ger i alla fall någorlunda jämbördiga odds vad längden beträffar.

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Vapen för svaga

Armborst kräver dock ingen överdriven styrka att avfyra. Visst, det är drygt att ladda dom, men ett skott kan man få av.

Men du behöver inte försöka rationalisera det. Säg bara att "misslor slåss inte, för då är dom inte söta längre" så är alla problem lösta :gremwink:

/Naug, tycker misslor är söta (fast vem gör inte det?)

Big Marco

Läskig
Ett effektivt och inte för tungt vapen för de fåtaliga misslekrigare som säkert lallar runt här och var borde vara spjutet, vilket kompenserar misslans begränsade längd?

Korpen

Hero
Re: Misslevapen

Jag ser nog slungan som misslornas främsta vapen, följt av stavar och kanske spjut. En slunga är ett effektivt sätt att driva bort rovdjur som kan ge sig på misslans får och getter. Misslornas vapen är i första hand till fär att skydda sig mot vilda djur och inte mot folk, så närstridstekniken är nog ganska dålig.

Men sen tycker jag att skillnader i vapenlängd och räckvidd inte behandlas på ett bra sätt i EON, det har alldeles för liten inverkan.

Lite missle svar

Vad för yrken är passande för misslor.
Skulle inte rekomendera något alltför extraordinärt som riddare eller magiker eller dylikt även om en enstaka missla med sådana ouppkomliga ambitioner kanske kan vara underhållande.
Vad yrket beträffar så finner jag faktiskt det vara av sekundär vikt. Viktigare då förefaller för mig själva karaktärens personlighet. Om det sen handlar om en äventyrslysten dräng eller herde eller whatsoever - personligheten reglerar ändå själva karaktären.

Ett tips är dock ett liten egenhändigt komponerat missleyrke som jag kallar för "lekare". I min version av Mundana är lekarna misslor som reser från by till by boendes hos sina gästvänliga misslefränder och försörjandes sig som ett slags underhållare eller närmare bestämt en lustig kombination av gycklare och bard. Deras uppgift är helt enkelt att se till att folket dit de färdas (och då misslorna i synnerhet) har det kul och det är också deras levebröd. På grund av sin resande karaktär kan de vara mycket passande som spelarkaraktärer.

Vad för vapen kan en medelstark missla andvända?
Med risken för att ge starka återkopplingar till andra spelvärldars "halflings" skulle jag trots allt vilja rekomendera slungan som vapen. Med den kan du hålla dig på avstånd från ilskna långlingar så att du inte själv blir mosad och stenar det finns det ju nästan överallt. Dessutom behövs ingen direkt styrka utan precisionen är destå viktigare och den kan även en liten klen missla ha.

Yvian

Warrior
Min borg i Consaber, på Uriens högland nära Narekh
Re: Lite missle svar

Med risken för att ge starka återkopplingar till andra spelvärldars "halflings"...

Är inte mundanas misslor ganska lika andra spelvärldars "halflings" då? Likheterna är ju många, både fysiskt och mentalt... Sen finns säkert skillnader också, men halflings och misslor är ju trots allt ganska lika, det faktumet kan ju inte förnekas...

-BoNe-

Warrior

Ett tips är dock ett liten egenhändigt komponerat missleyrke som jag kallar för "lekare". I min version av Mundana är lekarna misslor som reser från by till by boendes hos sina gästvänliga misslefränder och försörjandes sig som ett slags underhållare eller närmare bestämt en lustig kombination av gycklare och bard. Deras uppgift är helt enkelt att se till att folket dit de färdas (och då misslorna i synnerhet) har det kul och det är också deras levebröd. På grund av sin resande karaktär kan de vara mycket passande som spelarkaraktärer.
Jag är imponerad. Sitter som gjutet för en liten lekful missla som vill ut o titta sig omkring i landet. O som vapen har den en slunga men det är bara i nödfall då det verkligen behövs.

Perfekt..

Är inte mundanas misslor ganska lika andra spelvärldars "halflings" då? Likheterna är ju många, både fysiskt och mentalt... Sen finns säkert skillnader också, men halflings och misslor är ju trots allt ganska lika, det faktumet kan ju inte förnekas...
Visst finns det likheter och det var för att inte spä på dessa ytterligare som jag uttryckte mig som jag gjorde även om likheterna inte bekommer mig speciellt mycket - haflings är ju trots allt ganska balla och misslor är misslor oavsett gemensamma småttlingdetaljer.

Gontanius

Veteran
ehm, först och främst låter det väldigt mycket som du har fel mentalitet för att spela missla, misslor (så vitt jag har förståt) är glada, naiva och allmänt som små barn, håller med om det om lekare men även något ytterst gott som helare av någon typ. min blivande fru spelar jämnt misslor och personligen måste jag säga att hon är jäkligt bra på det att ta fram det självklara blandat med en viss dumhet i ords betydelse.

för att gå till det om vapen, MISSLOR HAR INTE VAPEN varför skulle någon missla (utom en psykist störd missla) ha ett vapen? dom tror att alla är väldigt trevliga och snälla (utom tiraker och troll- I wounder why) se det så här, hur skulle en 3 åring bära sig åt? där har du väll igentligen styrka och storlek även (jag vet jag tog i) skulle en 3-7 åring springa runt med en slunga- nej och en dolk skulle likna ett svärd så varför skulle den snällaste av alla raser bära ett svärd?

Slutligen skulle jag vilja säga detta, spela inte något ni skulle tycka är häftigt, spela något som ni skulle passa som JAG avskyr när folk av någon dum anledning spelar en hyper intelektuell magiker när dom har IQ på samma våg längd som rumstempraturen!

-BoNe-

Warrior
Det finns alltid undantag. Kanske misslar har upplevt något hemsk och har en stor anledning att bära med sig en liten stenslunga.
ja vet hur deras metalitet är. Den är underbar. naiva och inte förstår ironi. Helt makabert underbara varelser..

Gontanius

Veteran
Lol möjligt vis skulle misslan använda det som ett bälte man vad vet jag det är i ditt huvud allt äger rum så det är ju fritt att välja och vraka precis som du själv tycker