Nekromanti Lite missla frågor.

Krille

Super Moderator
Re: Misslor är lika starka som Henéa, faktiskt.

"Generaliserar eller överdriver du inte nu?"

Varken eller. Jag utgår från den muskelmassa som 120 cm sötnos borde ha.

"Föresten; borde inte dvärgar också vara rätt underlägsna i strid tack vare att de är så otroligt korta? Eller har de exceptionellt långa armar?"

Eller så är de en fjantasykliché.

Kakan

Veteran

åtminstone inte enligt reglerna.

enligt reglerna är det ju som du säger att misslorna blir utmärkta krigare och deras längd och vikt spelar ingen roll whatsoever, så det är ju tur att eon inte gör anspråk på att vara något annat än ett helt vanligt orealistiskt fjantasyspel...

På så sätt skulle misslornas längd verkligen vara till nackdel i strid rent regelmässigt, samt att de inte skulle slå lika hårt som en lika stark människa, som faktiskt väger mer än dubbelt så mycket som misslan.

jag skulle säga att felet ligger i skalan för grundegenskaperna.. om en stark missla kan vara starkare än en svag trukkh så är det något som inte är rätt...
och om människor varierar mellan 3 och 18 i sina grundegenskaper och 1 är det minnsta möjliga så kommer det garanterat inte fungera för varelser som är mindre än människor.. en missla borde rimligtvis ligga på typ -10 eller mindre i styrka, men det funkar ju inte om man slår med 3t6 och man inte kan ha negativa värden... om man måste ha ett minsta möjliga värde får ma se till att alla de varelser som grundegenskapen kan ha betydelse för får plats på skalan, det är okej för mig om skalbaggar inte får plats eftersom jag aldrig har behövt veta hur stark en sådan är, däremot vill jag att misslor ska kunna fungera bra med skalan, och jag skulle säga att det krävs ett ritigt freak till missla för att vara lika stark som en extremt klen (fullvuxen) människa, så skalan behöver rimligtvis ha lite mer utrymme neråt...

..min poäng var alltså att om man hade sett till att ha en vettig skala på grundegenskaperna så hade man fått ett system som ger vettiga resultat direkt utan att behöva hålla på och tramsa med extra tabeller för att delvis kompensera för ett dumt fel.

Kimon

Swordsman
Smultron om jag får be....

Men med tanke på Blåbärs (eller Hallon eller Lingon eller vad hon nu hette) öde så bevisar ju det din tes...

Läs mer här

DAKRilla

Hero

"Jag utgår från den muskelmassa som 120 cm sötnos borde ha."

Borde ha, just precis. Jag tycker fortfarande att det låter som en generalisering. Det finns ju som sagt undantag, som inte är så otroligt ovanliga heller och i synnerhet inte bland rollpersoner.

P|uT0NiUm

Swashbuckler
Re: Smultron om jag får be....

"Mundanas motsvarighet till jämställdhetsnegern i amerikanska filmer."

Jämställdhetsnegern??? :gremsmirk:

Ja... när man tänker på saken så... det finns alltid med en sån... :gremgrin:

Man lär sig något nytt varje dag.

<font size="1">(fast jag känner mig som vanligt som när jag nämnde Finlands president-grejen, med min imponerande bildning på 3)</font size>

Kimon

Swordsman

Föresten; borde inte dvärgar också vara rätt underlägsna i strid tack vare att de är så otroligt korta? Eller har de exceptionellt långa armar?

De har så otroligt långa yxor...? :gremwink:

Både misslor och dvärgar (och kanske tosher och henéa också?) borde kanske få båda sina SI-värden sänkta med ett?

Nja, SI-systemet har ännu sämre upplösning än grundegenskaperna. Men ge dvärgar, misslor och annat småfolk +Ob1T6 då de skall öppna striden och ge de som angriper dvärgar, misslor och annat småfolk +Ob1T6 i svårighet att träffa eftersom de är så små.

P|uT0NiUm

Swashbuckler

"Men ge dvärgar, misslor och annat småfolk +Ob1T6"... (på VINIT va?)... "då de skall öppna striden och ge de som angriper dvärgar, misslor och annat småfolk +Ob1T6 i svårighet att träffa eftersom de är så små."

Stryk det där sista så går jag med på det.

Får jag lägga in det i husregeldokumentet?

DAKRilla

Hero

" [...] så det är ju tur att eon inte gör anspråk på att vara något annat än ett helt vanligt orealistiskt fjantasyspel...

Faktiskt så utger sig NeoGames för att ha skapat ett realistiskt rollspel.

Anyhow. Missleproblemet när det gäller styrka kanske kan lösas genom att amplifiera styrkemodifikationen till -4. Jag skulle dock lösa det genom att helt enkelt inte välja ett bra slag till styrka för min missla så att han/hon som mest får 10 eller kanske 11 i styrka. Jag tycker dock inte att reglerna som de är nu nog tydligt visar hur svaga misslor faktiskt, vilket jag tycker är knasigt.

Big Marco

Läskig
Re: SI

När jag lattjar med Eon III så överväger jag en ändring för just SI. Värdena är kvar, men de adderas till VINIT direkt, isf att ge en svg-mod. Vi får se hur det bär iväg.

Big Marco

Läskig

Ett allvarligare ingrepp skulle vara att skippa "-2" i mod och istället slå 2T6 rakt av för misslans STY.

Kakan

Veteran

Faktiskt så utger sig NeoGames för att ha skapat ett realistiskt rollspel.

jag vet.. fast jag låtsas inte om det eftersom det är ett så uppenbart löjligt påstående att det måste vara ett skämt.. hoppas jag.

iaf.. jag tycker att -4 är för lite, och det funkar inte med 3T6 eftersom man kan ha -1 i styrka från början då vilket innebär att man redan har dött av hjärtinfarkt två gånger..
vi brukar försöka hålla oss hyffsat seriösa med hur vi placerar ut grundegenskaperna (bortsett från när det gäller dvärgar), och vi slår om alla 1or när vi slår grundegenskaperna (vilket är samma sak som att slå 3T5+3 för övrigt) så en maximalt klen människa får 6 i styrka, och då funkar det okej om man sätter ut låga värden med -2 på misslorna.. fast egentligen skulle jag nog föredra att sänka sty för misslor, dvärgar och heneor med typ 2-3 ytterligare iaf..

..sen blir det ju lite klurigt med att man måste dumpa tåligheten också för att verkligen få klen kroppsbyggnad men då får de också dålig kondition (i motsats till feta dvärgar som aldrig blir anfådda)...

Korpen

Hero
Re: Vapenräckvidd

NU har vi komit in på EONs störst brist, bristen på effekt av större räckvidd i strid. Om två jämnsickliga kämpar slåss (Trukh och dvärg) med samma vapen slåss så har de regeltekniskt lika stor chans att få in en träff eller att öppna striden. Men med tanke på dvärgen so regel är minst en meter kortare än en Trukh borde han ha stora problem att komma i position för att använda sitt vapen utan att få skallen inslagen på vägen fram.
Det här gäller även när man slåss med långa vapen mot korta, jag tycker inte att reglerna ger en tillräcklig fördel med ett längre vapen och dess förmåga att hålla fi på avstånd.

Mitt förslag till regeländring är att antingen ge folk vars räckvidd är 0.5-1m kortare +1obt6 på sina anfall och +2Obt6 om skillnaden i räckvidden är över en meter.

Förslag nr 2 är att låta en försvarare med ett betydligt längre vapen utförf sitt (ev) motanfall INNAN anfallarns anfall istället för efter anfallet som reglerna är nu.

Krille

Super Moderator

"Borde ha, just precis. Jag tycker fortfarande att det låter som en generalisering."

Det är inte enbart en generalisering. Det är också ett konstaterande att en människa av samma storlek som en normal missla har 3 mindre i styrka än vad misslan har.

Hur som helst, vad tycker du låter mest vettigt: att utgå från normalfallet när jag beskriver misslekultur, eller från undantagen?

Arvid

Warrior

jag vet.. fast jag låtsas inte om det eftersom det är ett så uppenbart löjligt påstående att det måste vara ett skämt.. hoppas jag.

Jag tycker att Eon är (och verkar) relativt realistiskt på många fronter, bl.a. stora delar av världsbeskrivningarna, förvaltningsreglerna i Riddaren (omöjligt att göra helt realistiskt), magireglerna etc. Att det sedan finns en hel del saker som är orealistiska.. självklart, men vad kan man vänta sig av ett så pass stort spel (vilket inte utesluter att det finns en hel del riktigt knasiga saker)?

Ackerfors

Alas, your rapids!
Missle-skoj [halvt ot]

1: Fungerar det bra? Vad för yrken är passande för misslor.

Lunch eller kvällsmat. (Se förklaring nedan)

2: Vad för vapen kan en medelstark missla andvända?

Kniv, gaffel, sked, tandpetare, grillspätt...

---

Jag kunde inte låta bli, men lite nostalgi måste det väl få vara? :gremgrin:

Hur smakar missla?
Missla smakar som kyckling

Korpen

Hero
Re: Mer om misslekrigare

Som jag ser på alverna så är de inte "onda" eller "goda" i normal bemärkelse utan de är som folk är mest. Däremot så har de ungefär lika mycket skrupler om hur man kan behandla underlägsna raser som människor har om hur man ska behandla grisar och råttor. De ser helt enkelt inget större fel i att pina ijäl en missla en vad en männika tycker det är att tävla i att rycka huvudet av en levande höna (Svenskt 1600-tals nöje).

Kimon

Swordsman

Får jag lägga in det i husregeldokumentet?

Men självklart plutte.
Och ja... +Ob1T6 då striden öppnas var tanken.

Selly

Level 5 Laser Lotus
Urgh...

Utan att ge mig in i nån meningslös diskussion för att utröna om Eon är realistiskt eller inte (det finns en fin tråd om ämnet på Rollspelsforumet as we speak) så måste jag ju fråga; vad exakt menar du när du säger att magireglerna skulle vara realistiska...? Magi är liksom per definition något ytterst orealistiskt... ¬_¬