Re: Misslor är lika starka som Henéa, faktiskt.
åtminstone inte enligt reglerna.
enligt reglerna är det ju som du säger att misslorna blir utmärkta krigare och deras längd och vikt spelar ingen roll whatsoever, så det är ju tur att eon inte gör anspråk på att vara något annat än ett helt vanligt orealistiskt fjantasyspel...
På så sätt skulle misslornas längd verkligen vara till nackdel i strid rent regelmässigt, samt att de inte skulle slå lika hårt som en lika stark människa, som faktiskt väger mer än dubbelt så mycket som misslan.
jag skulle säga att felet ligger i skalan för grundegenskaperna.. om en stark missla kan vara starkare än en svag trukkh så är det något som inte är rätt...
och om människor varierar mellan 3 och 18 i sina grundegenskaper och 1 är det minnsta möjliga så kommer det garanterat inte fungera för varelser som är mindre än människor.. en missla borde rimligtvis ligga på typ -10 eller mindre i styrka, men det funkar ju inte om man slår med 3t6 och man inte kan ha negativa värden... om man måste ha ett minsta möjliga värde får ma se till att alla de varelser som grundegenskapen kan ha betydelse för får plats på skalan, det är okej för mig om skalbaggar inte får plats eftersom jag aldrig har behövt veta hur stark en sådan är, däremot vill jag att misslor ska kunna fungera bra med skalan, och jag skulle säga att det krävs ett ritigt freak till missla för att vara lika stark som en extremt klen (fullvuxen) människa, så skalan behöver rimligtvis ha lite mer utrymme neråt...
..min poäng var alltså att om man hade sett till att ha en vettig skala på grundegenskaperna så hade man fått ett system som ger vettiga resultat direkt utan att behöva hålla på och tramsa med extra tabeller för att delvis kompensera för ett dumt fel.