Sen något som jag tycker jag måste nämna också... om bågar i allmänhet, och denne personen Lars som är i videon som länkats till. Jag betvivlar starkt att någon av de bågarna han använder i sina videos är ens någonstans i närheten av "dragvikten" som krävs för att en båge ska vara någerlunda effektiv i strid där rustning bärs. Jag betvivlar till och med att hans bågar kommer upp i den dragvikt som historiskt sätt har använts på bågar som använts till jakt.
I dagens läge så föreslår man detta nedan för dragningsvikt på bågar som man tävlar med etc (1kg = 2.2 lbs/pounds/#, så 50lbs = ca 22.7 kilo. Jag kommer använda # hädanefter på dragvikterna):
Kvinnor:
Small frame (weight 100-130 lbs): Recommended Draw weight = 20-30#
Medium frame (weight 130-160 lbs): Recommended Draw weight = 25-35#
Large frame (weight 160+ lbs): Recommended Draw weight = 30-45#
Men:
Small frame (weight 120-150 lbs): Recommended Draw weight = 30-45#
Medium frame (weight 150-180 lbs): Recommended Draw weight = 35-55#
Large frame (weight 180+ lbs): Recommended Draw weight = 40-60#
Historiskt sätt så brukade jaktbågar ligga runt en 60#. Och det ansågs att en vuxen person, i någorlunda bra fysik form och styrka, kunde hantera den dragnigsvikten med träning. 60# var också vad som ansågs vara starkt nog för att fälla det flesta, utom de större, bytesdjuren.
Under många år så argumenterades det en hel del om vad den engelska långbågens dragvikt var... och de värden som allt som oftast kastades runt var mellan 80-110#, med några som trodde mer. Men så 1982 så bärjade man ett Engelsk krigsskepp, vid namnet Mary Rose, som sjönk 1545. På den båten hittade man 172 (ut av 250) engelska långbågar, i varierande storlekar, där 137 av dom ska ha varit någerlunda hela... man hittade även nästan 4000 pilar. Dragvikten på dessa bågar, vad man kunde avgöra (och som har återskapats senare för att prova), låg mellan 100-185#. Längden på de bågarna låg mellan 1.87-2.11m långa. Där är även Mongoliska bågar (och andra) som man pratar om att dom låg i dessa trakterna av 90-120+ # i dragningsvikt.
Så nu pratar vi om krigsbågar, som var tänka att dom skulle kunna skjuta långt, men även kunna skjuta tyngre pilar på "kortare" avstånd för att möjligen kunna slå igenom tyngre plåt rustningar. En replika av en av de där 150# Mary Rose bågarna har vissat att den kunde skjuta en 53.6 g pil 328 meter, medan en tyngre pil som vägde 95.9 g sköts "bara" 249.9 meter med samma båge. De pilar som hittades på Mary Rose är man rätt säkra låg mellan vikterna av 32-97 gram (spetsar och fjädrar fanns ju inte kvar, så man fick gissa lite). Om jag inte minns fel så är den "effektiva räckvidden" på långbågar, där man fortfarande har någerlunda träffsäkerhet, någon stans upp till mellan 100-180 meter.
Och att börja snabbskjuta med bågar som detta är... nog inte att rekommendera. Till och med erfarna långbågs skyttar försökte hålla sig till ca 6 pilar per minut som mest. För om dom sköt så snabbt dom kunde så blev till och med erfarna bågskyttar väldigt snabbt uttröttade. Och fingrarna tar stryk på det också. Tänkt dig att du hänger i en lina med bara fingrarna på din ena hand, och antagligen bara två av dina fingrar också för den delen. 185# = lite över 84 kilo trots allt ju. Mycket av vad Lars gör skulle antagligen inte gå att göra för att man helt enkelt inte är stark nog att dra en båge med 100+# i dragvikt fullt om man inte utnyttjar kroppens struktur på rätt sätt så musklerna får komma in i rätt rikning och allt sådant. Så att vrida runt överkroppen så man kan skjuta bakom sig är nog inte särskilt effektivt, åtminstone inte om man vill utnyttja all kraft bågen har att erbjuda.
Visst, även en långbåge som inte är fullt dragen kan nog orsake rätt rejäla skador... men man kommer nog behöva har lite tur om det ska vara helt dödligt, och det är inte garanterat att det kommer slå igenom rustning (inte ens de starkaste bågarna vid full dragning var garanterade att slå igenom de bästa plåtrustningarna).