Nekromanti Mäster Ulv - Runda 4

.113

Swashbuckler
Lukas och Jocke, vart står ni just nu? Vi har tydligen flera dagar men ni kan väl iaf lägga en röst så man får en känsla?

Alla som är bybor måste iaf försöka vara aktiva, diskutera vafan som helst. Just nu vinner ulvarna med 100% säkerhet, för byn försöker inte ens

Vi borde kunna ta dem, komigen nu!

Halo77

Veteran
.113;n250498 said:
Din röst nu gör mig mest trött på hela spelet faktiskt. Vad gav den. Det är väl I stort sett den mest korkade rösten som lagts so far?

Tror du på allvar jag är ulv eller vad är grejen?

Om du inte missat det så finns det en risk att vi förlorar om vi röstar fel.

Det är dessutom långa rundor med lite aktivitet så ja jag håller inte koll på allt längre.

Poängen var att Basse hade bättre poänger än Sodivra och Basse nämner Vicotnik blah blah du har väl läst det

Men fokusera på det där istället. Det var värt.

Korkad? Det är inte jag som försöker kasta skit på Vitcotnic på falska grunder två gånger på raken idag.

Ja jag tror på allvar att du är ulv. Det är själklart värt att rösta ut ulvar och ja klart att jag läser vad folk skriver.

Lukas

Mannen i Gult
.113;n250500 said:
Lukas och Jocke, vart står ni just nu? Vi har tydligen flera dagar men ni kan väl iaf lägga en röst så man får en känsla?

Alla som är bybor måste iaf försöka vara aktiva, diskutera vafan som helst. Just nu vinner ulvarna med 100% säkerhet, för byn försöker inte ens

Vi borde kunna ta dem, komigen nu!
Jag har lagt en röst.
.113 du verkar väldigt off nu med flera saker, kanske ska du vila lite innan du imorgon kan komma igen

.113

Swashbuckler
Halo77;n250503 said:
Korkad? Det är inte jag som försöker kasta skit på Vitcotnic på falska grunder två gånger på raken idag.

Ja jag tror på allvar att du är ulv. Det är själklart värt att rösta ut ulvar och ja klart att jag läser vad folk skriver.
Gör ett case mot mig då. Ett riktigt. För om vi röstar fel kan vi förlora som sagt. Då behöver man försöka få fram något på riktigt.

Varför är jag ulv? Är det bara pga det? Vad mer? Vilka är mina partners? Osv, komigen

.113

Swashbuckler
Lukas;n250504 said:
Jag har lagt en röst.
.113 du verkar väldigt off nu med flera saker, kanske ska du vila lite innan du imorgon kan komma igen
Är det en röst du tänker låta ligga till slutet? Tänker du pressa på? Tänker du försöka övertyga andra att rösta oxå? Vilka tror du är kompanjoner?

Jag menar bara att om alla bybor bara går in och lägger en röst, eller inte ens det, så får vi Inget att gå på.

Man fångar ju ulvar genom att tvinga dem att snacka.

.113

Swashbuckler
Halo77;n250503 said:

För övrigt ber jag om ursäkt för Korkad delen. Blev lite frustrerad bara över att det är långa rundor och ingen action (utom basse och Sodivra nu då).

Lukas

Mannen i Gult
.113;n250509 said:
Är det en röst du tänker låta ligga till slutet?
.
Som jag skrev när jag röstade så är jeg inte säker alls, jag vet inte hur jag kommer rösta i slutet av rundan än.

Jocke

Man med skägg
Jag har vart ute och slirat.
Kan rösta på Sordiva for now. Jag hoppas mer på att Basse är bybo än Sordiva, för det är det roligare alternativet.
och jag kan tänka mig att hänga Larson eller Vickotnink i stället om nån tvekar på just arvidos - han har ju annat för sig!
Eller ta ut Lukas, för att fortsätta på min linje från förra rundan.
Världen är full av möjlgiheter !

RÖST: Sordiva

LJSLarsson

Hero
Det har börjat droppa in röster på Sodivra gårdagen.

Basse har två argument för varför Sodivra är röd:
1. Sodivra, Vicotnik och Larsson beter sig som ulvar ihop.
2. Sodivra tar ut segern i förskott.

1 vet jag inte stämmer eftersom jag är grön.

2 är lite svårare att leva med, särskilt med Sodivras raljerande ton. Bara en ulv som har en hjälplös bybo i sina klor kan väl unna sig att vara så nedlåtande mot sitt offer?

Fast detta beteende stämmer exakt överrens med Sodivras tidigare bybospel. När jag och Basse var ulvar i Varulvsdiscot och Sodivra kommit på oss betedde han sig exakt på samma sätt: nedlåtande ton, långa raljerande poster, infogade bilder (dock var det änglar istället för tårtor den gången).

Och detta är något Basse borde ha kommit ihåg - det var ju en förlust som sved fruktansvärt för oss. Men den detaljen är lätt att "bortse" ifrån nu när Basse har chans att ta ljuv revansch mot Sodivra för detta.

Basenanji

Postd20modernist
Okej, då kör vi då?!

Till att börja med:

RÖST: Sodivra

Sedan:

Nu är det faktiskt rätt skönt att vara bybo, för i och med att ulvarna sitter ihop så mycket kommer vi kunna ta ut dem en åt gången. Titta på LJS post här uppe: han tänker fortfarande köra på att jag ska bli utröstad. Om vi bybor (jag, .113, Jocke, Halo77, Lukas) alla röstar ut Sodivra kommer byn vinna. Annars förlorar vi.

Tja, vi kan rösta ut nån annan i ulvgänget också, men vi måste hålla ihop nu! Så .113 och halo 77, grv ner stridsyxan och titta lite på ulvtrion under R2!

Häng med!

:D

Sodivra

Champion
Basse, tack! Vi har redan gift oss, men är på bröllopsresan nu.

Jocke, förlåt! My bad. Det är tredje gången jag missat vad du skrivit. Pinsamt!

Basenanji

Postd20modernist
Basenanji vs Sodivra et al.
PART II

För nytillkomna läsare så bygger alltså min teori på att LJS hamnade under rätt hård press samtidigt som byn inte gjorde några ansatser att flytta sina röster. Till slut fick Sodivra och Vicotnik gå in och "peka med hela handen" för att få bort strålkastaren från LJS. I R2 har vi nu hinnut till den punkt då LJS, för andra gången hamnar under hård press. Tiidigt går då Sodivra till motattack, ett mönster som vi sett tidigare.

Men jag vill understryka att R2 skiljer sig från R1. Ulvgänget spelar upp sig betydligt. Sodivra skriver några heroiska poster (#207-209) och LJS kommer alldeles strax göra en fantastisk, kanske alla varuvsspels snyggaste varulvsposter någonsin!

Röstläget ser ut så här, dagen innan det är dags att rösta:

Röstläget:
Mukwa har 3 röster (LJSLarsson, .113, Vicotnik)
LJSLarsson har 3 röster (Mukwa, Basenanji, Halo77)
Halo77 har 2 röster (xyas, Empiricus)
.113 har (kanske) 2 röster (Jocke och kanske KK) <- KK börjar inlägg 180 med att rösta .113 och slutar inlägget med att rösta blankt.
KK har 1 röst (Lukas)
xyas har 1 röst (Sodivra)

Basenanji

Postd20modernist
Basse, tack! Vi har redan gift oss, men är på bröllopsresan nu.
:D (Jag tycker fortfarande att det hade varit megaepiskt att ge bort vinsten till dig, men det är jag och vi spelar ett spel ihop. Jag får respektera de andras beslut)

Jocke, förlåt! My bad. Det är tredje gången jag missat vad du skrivit. Pinsamt!
Lite märkligt, med tanke på att du är så säker på att Jocke är ulv?!

Basenanji

Postd20modernist
Basenanji vs Sodivra et al.
PART II
Post 2

Och nu börjar ulvgänget känna pressen på riktigt. Förra rundan när Halo 77 (det här partiets bybo-stjärna!) gick Sodivra och Vicotnik till attack, de ifrågasatte Halo 77:s misstankar mot LJS och var till slut så oförskämda att Halo blir misstänksam tillbaka och faktiskt röstar på Sodivra i R1! Minns ni?

Halo 77 röstar rakryggat på LJS 04.04 måndagen 3/7. Då får LJS tre röster på sig. En ulv är i topp igen.

Men vi kan väl titta lite på hur det kommer sig att Halo 77 misstänker LJS?

I en replik till Sodivra angående gruff mellan LJS och Halo 77 skriver LJS följande:

Halo kommer inte få bruna poäng för det semantiska missförstånd.

Jag kan rent av ge Halo ett litet grönt poäng för bra jobb den här rundan. Om vi bortser från att vi pratade om varandra så var det en bra bybo-strategi som Halo använde mot mig: en bybo behöver bara svara ärligt angående sina åsikter, men en ulv måste ljuga av taktiska skäl. Om en spelare har en väldigt stark åsikt en del av spelet, och sedan ändrar åsikt när det passar (till exempel för att rädda sitt eget eller en kompis skinn), så är det ulvigt.

Det ligger dock Halo i fatet att hen gick i Rasmus ulvfälla i runda 1. Jag tyckte inte fällan var en bra idé (den bidrog till att få Rasmus utröstad), men Rasmus var fortfarande grön så intentionen var sann. Och Halo är en ny spelare och kan därför ha större chans att lockas till honung än andra.

Visar sig någon i min ulvkartell vara grön måste jag därför ta en till titt på Halo (varför stod hen kvar med sin röst på Sodivra, till exempel). Men tillsvidare svagt grön.

Ser ni hur ulvigt fram-och-tillbaka den där posten är? Jag menar, vad tycker egentligen LJS om Halo 77? Vi kan göra en liten mini-analys av den här posten, bara för att det är så intressant att analysera hur ulvar skriver. Kolla här:

1. Posten kommer som replik på Sodivra. Sodivra ställer en fråga* till LJS nämligen

Men om du medger att Halo hade rätt så kan han väl inte vara brun på det?

Det ser ut som en oskyldig fråga, men det här visar på att Sodivra och LJS pratar med varandra om “problemet Halo 77, den envisa bybon som tydligen inte blir avskräckt av våra attacker!”. Halo 77 är faktiskt det här spelets bybo-hjälte som dels ser vilka ulvarna är och dels står rakryyggad när ulvarna biter ifrån.

Titta tex på den här posten tidigare i spelet av Halo 77 (#136):

Tror det är Jocke, Xyas och Empiricus alternativt Xyas, LJS och Sovidra. Troligare den första gruppen eftersom den andra bygger på att ulvlaget spelar extremt risky. Men jag kan inte släppa det LJS skrev i morse om att ulvar aldrig tjänar på att byta mellan gröna spelare, mitt motargument och den reaktion jag fick på det. Tror jag trampade i något känsligt.

Jo tack det gjorde du! :D

Så Sodivra och LJS försöker ta hand om Halo 77. LJS och Halo tjafsar lite med varandra ett tag och Sodivra hjälper till i post #156:

Halo, jag läser LJSLarsson inlägg och det citerade inlägget, och jag fattar inte din kritik här?

Så, LJS och Halo har nån sorts gruff och LJS drar sig ur den med att försöka vara till lags i en “så ja, nu ska vi vara vänner post!” (#163). Sodivra försöker sedan “medla” mellan de två kombatanterna genom att ställa en fråga (se högst uppe*) till sin ulvkompis LJS så att LJS sedan kan utveckla sitt svar kring Halo 77.

2. Det som är ulvigt i den där posten ovan (om det semantiska missförståndet) är också att LJS egentligen aldrig tar ställning. Han ifrågasätter Halo 77, tjafsar fram och tillbaka, men kommer till slut fram till att “[Halo 77] tillsvidare [är] svagt grön”. LJS försöker helt enkelt få Halo 77 att släppa sitt hårda grepp om honom, nu genom att inte vara så hård mot Halo 77.

3. LJS försöker också bruna ned Halo 77 genom att föreslå att Halo 77 gick i Rasmus honungsfälla, samtidigt som LJS tycker att själva honungsfällan var en dålig idé.

4. Sedan en annan grej som jag tycker är grymt ulvigt. LJS har liksom bestämt sig för att det är en ulvkartell och vilka som ingår där. Men sedan lägger han till villkor för ulvigheten: "om den och den personen visar sig vara grön så rödas den och den personen osv". Varför är det ulvigt? Jo, för att en ulv vet vem som är grön/röd. Ulven vet att den kastar anklagelser på oskyldiga bybor. Hur ta sig ur detta? Hur förklara för byn att det blev fel? Jo, genom att i förväg liksom skriva en sorts disclaimer så att man senare inte ska behöva stå där med det rödande beteendet att ha röstat ut en bybo. Det ser ut som att LJS har "dåligt samvete i förväg".

Och det häftiga är att det är ju att precis så här en bybo INTE tänker! :D

En bybo kan inte bry sig jättemycket om att det kanske blir fel senare, herregud, bybor kan ju inte veta vem som är vem så det går liksom inte att ha dåligt samvete i förväg. Alla bybor vill ju förstås rösta ut ulvar, men det går ju inte att vara 100%-säker på att ens misstankar är riktiga för en bybo. Man får göra sitt bästa och leta tells, resonera och rösta. Att det blir fel är en del av spelet. Att simuelra det där bybobeteendet är så himla svårt att klara av som ulv (och kanske extra svårt för ulv-LJS? LJS är ju i grund och botten en himla reko person, att rösta ut bybor och dessutom ljuga om det känns sådär), så LJS kör en disclaimer (det kommer han också fortsätta med).

Okej. Vi ser alltså hur Sodivra försöker hjälpa LJS här. Vi ser hur LJS ulvar sig med fram-och-tillbaka-resonemang om Halo 77. Men vad gör Vicotnik då? Hjälper inte han också till?

Häng med!

.113

Swashbuckler
Lukas;n250511 said:
Som jag skrev när jag röstade så är jeg inte säker alls, jag vet inte hur jag kommer rösta i slutet av rundan än.
Precis du är inte säker alls, så vi har ingen aning hur du kommer rösta trots din röst, dessutom pressar du inte vidare för att bli säker och du pressar inte direkt någon annan.

Som sagt jag tror nog du kan vara bybo men om vi ska fånga ulvarna måste vi ha diskussioner.

Hjälper inte att bara basse och Sodivra skriver.

Sodivra

Champion
Jag valde att vara med i varulvsspel igen delvis för att det är en chans att lära känna sig själv under press. Tydligen är jag ett rövhål! Det vore kanske lika bra om jag blev utröstad för min egen hybris, så lär jag mig en läxa. Ännu värre vore ju att ha helt fel, det vore ju verkligen förnedrande!

När jag gick igenom alla Basses inlägg i ett svep, med fokus på misstankar så såg jag hur inkonsekvent och slarvig han var och kände en kraft inombords som sa "näe, det här är ju bara en fasad, ett smyg! Och precis som förra gången han var ulv så ursäktar han sig och jag får dåligt samvete. Jag vet ju att han är smartare än så!"

Men jag tycker ändå det gett en del material att spela som om ulvatrojkan är självklar. Att Basses inlägg vänder sig till .113 och Halo, och framförallt att han redan visste att Jocke skulle rösta Sodivra. Det är årets tell, skulle jag säga! Ok gotta go familjen väntar kthxbye

LJSLarsson

Hero
Det här ser ju inte alls bra ut längre.

Jag var själaglad i början av den här rundan eftersom det såg ut som att Sodivra knäckt ulvarna och med knapp marginal rott hem spelet. Men 113 har sällat sig till Basse på lösa grunder, och nu har Sodivra själv börjat vackla.

Ett av argumenten som Basse har slängt på mig (förutom att allt jag gör är ulvigt eftersom jag heter Larsson) är att jag verkat så tillfreds med mig själv och inte skrivit särskilt mycket, men det finns det en bra förklaring till.

Jag har urusla möjligheter att bedriva research och skriva just nu grund av att jag har mycket att göra irl den här helgen.

Och nu vet jag vad Basse kommer skriva: "Precis vad en ulv skulle ha sagt! Han orkar inte ta striden för att jag håller på att vinna!"

Tur att jag har dokumentation med mig:

Observera mitt körkort (lite bildmanipulerat för att inte ryska maffian skall ha glädje av det). Ni ser att det är mitt (LJS står för Lars Jonas Staffan) och ni ser att jag fyllde år igår.
Idag är jag på fest hela dagen (och spelar faktiskt varulvsspel irl) och imorgon är jag med familjen och barnen och grillar.

Jag fick springa maraton de första rundorna och tänkte att det var skönt att jag kunde slappna av denna helg när byn vann. Men jag har i denna stund inte möjlighet att gå igenom alla Basses och 113s inlägg och plocka isär dem och bevisa för staketsittarna att Basse är den som skall röstas ut.

Jag tror fortfarande på Sodivra är på rätt spår (jag vet att Basses pussel inte stämmer eftersom jag vet att jag är grön), men jag har efter 113s beteende blivit mer osäker på Jocke och Lukas. Lukas luktar fortfarande rött, men Jocke har känts grönare.

Det står nu mellan Sodivra och Basse, och spelet kan vara slut efter den här rundan. Röstar byn fel kan vi fortfarande ha tur med att det bara var två ulvar såsom jag (och även Halo) har funderat på. Så den här helgen lever jag på hoppet.

(Jag följer fortfarande tråden och håller mig uppdaterad.)

Attachments

Basenanji

Postd20modernist
.113 – jag förstår dig, det HAR varit tungt att som bybo kämpa sig genom det här rätt tröga partiet. Så, nu får vi stötta och peppa varandra!

Du är en grym varulvsspelare, det har jag sagt hela tiden! Det är jättekul att du tar för dig och lyckas bra i internationella sammanhang! Mäktigt! Och det är jättekul att du har kommit in och blåst liv i vårt varulvsspelsgäng här!

Nu måste vi få ihop den här lite spretiga konstellationen av du, jag Lukas och Halo 77. Jag tror att det kommer gå. Jag tror att vi kommer fixa det här!

Lukas: du som känner Vicotnik bäst, hur tolkar du hans sätt att spela under R2? Kolla på posterna från #160 och framåt!

Jocke: jag förstår dig också, ibland halkar man ara omkring i nån sorts ingenmansland. Helt rätt att slira! Men du har mycket kvar att ge. Om du läser KK:s inlägg, ser du om han brödsmular sin eventuella siarstatus? Kanske försökte han genom at misstänka folk enligt ett visst mönster ändå bidra till byn? Eller är det kanske Mukwa som var siaren?

Halo 77: nu när jag läser hur du brottades med Vic, LJS och Sodivra i R1 och R2, har du några egna kommentarer kring det där?

Alla: Hur tror ni att LJS, Sodivra och Vicotnik pratar med varandra just nu? Kommer de satsa på att försöka rädda kvar två ulvar och offra en av ulvarna? Eller kommer de satsa på att byn röstar ut mig?

Och byn: om vi alla röstar på samma kandidat ur ulvtrion imorgon så vinner vi det här!

Känns inte det förjävla bra?

Basenanji

Postd20modernist
Observera mitt körkort (lite bildmanipulerat för att inte ryska maffian skall ha glädje av det). Ni ser att det är mitt (LJS står för Lars Jonas Staffan) och ni ser att jag fyllde år igår.
Idag är jag på fest hela dagen (och spelar faktiskt varulvsspel irl) och imorgon är jag med familjen och barnen och grillar.
Jag trodde att det var omöjligt att se så där bra ut på ett körkort! Nu vill jag lägga upp mitt ID bara för att ni ska få garva åt min förbrytarlook. ;)

---

I övrigt: exakt vad gör Jocke grön och Lukas röd?

.113

Swashbuckler
Basenanji;n250527 said:
.113 – jag förstår dig, det HAR varit tungt att som bybo kämpa sig genom det här rätt tröga partiet. Så, nu får vi stötta och peppa varandra!

Du är en grym varulvsspelare, det har jag sagt hela tiden! Det är jättekul att du tar för dig och lyckas bra i internationella sammanhang! Mäktigt! Och det är jättekul att du har kommit in och blåst liv i vårt varulvsspelsgäng här!

Nu måste vi få ihop den här lite spretiga konstellationen av du, jag Lukas och Halo 77. Jag tror att det kommer gå. Jag tror att vi kommer fixa det här!

Lukas: du som känner Vicotnik bäst, hur tolkar du hans sätt att spela under R2? Kolla på posterna från #160 och framåt!

Jocke: jag förstår dig också, ibland halkar man ara omkring i nån sorts ingenmansland. Helt rätt att slira! Men du har mycket kvar att ge. Om du läser KK:s inlägg, ser du om han brödsmular sin eventuella siarstatus? Kanske försökte han genom at misstänka folk enligt ett visst mönster ändå bidra till byn? Eller är det kanske Mukwa som var siaren?

Halo 77: nu när jag läser hur du brottades med Vic, LJS och Sodivra i R1 och R2, har du några egna kommentarer kring det där?

Alla: Hur tror ni att LJS, Sodivra och Vicotnik pratar med varandra just nu? Kommer de satsa på att försöka rädda kvar två ulvar och offra en av ulvarna? Eller kommer de satsa på att byn röstar ut mig?

Och byn: om vi alla röstar på samma kandidat ur ulvtrion imorgon så vinner vi det här!

Känns inte det förjävla bra?

Med tanke på hur byn ser ut just nu, alltså hyfsat osäkra och oeniga, är jag inte lika pepp som du ;)

Jag har inte kunnat spela så mycket som jag borde tyvärr, men jag hoppas vi tar hem det här. Det är dock svårt veta just nu för I grova drag är alla på olika sida känns det som