Nekromanti [Mäster Ulv] - Runda 2

Basenanji

Postd20modernist
Sodivra, försöker du retas med mig? Din röstsammanställning är ju helt bonkers!

Basenanji

Postd20modernist
NÄÄJ! Det är ju JAG som är värsta slarvern! Förlåt Sodivra!!

(Alltså, inte röstar väl .113 på sig själv?!)

LJSLarsson

Hero
Halo77;n249264 said:
LJS Larsson jag vill ha svar från dig varför du högst mevetet(för jag kan inte se det på nåt annat vis) försöker bruna ner mig och varför du undviker mitt motargument i frågan.

Inlägg 30,79,91,136,137,149 för alla bybor som är intresserad av att analysera detta.
Vet du vad Halo, du har rätt, jag har läst dig fel och skall förklara.

Låt mig förklara för början:

Du skrev att om Jocke röstas ut grönas Sodivra och Xyas enligt mig:

Halo77;n249062 said:
Om vi röstar ut Jocke nu och han visar sig vara grön så grönas enligt LJS både Sovidra och Xyas. Jag tror inte det är så enkelt med tanke på att vi har att göra med en mäster ulv som väljer bort nattmordet. Det krävs lite mer unortodoxa strategier för att vinna då.
Självklart tycker jag det är skumt att du lägger in Sovidra i mina analyser. Och som jag sa - indirekt semantiskt kan Sovidra inkluderas med Xyas - men eftersom jag ännu inte gjort en egen bedömning på Sovidra ännu ville jag ha förklaring från dig. Jag vill inte i framtida rundor att ulvar skall komma och säga "LJS tyckte så och så om X och Y" när det inte stämde.

Detta var skumt, och det påpekade jag för dig.

Sedan säger du att jag har sagt att "ulvar aldrig tjänar på att hoppa mellan gröna spelare":

Halo77;n249238 said:
Tror det är Jocke, Xyas och Empiricus alternativt Xyas, LJS och Sovidra. Troligare den första gruppen eftersom den andra bygger på att ulvlaget spelar extremt risky. Men jag kan inte släppa det LJS skrev i morse om att ulvar aldrig tjänar på att byta mellan gröna spelare, mitt motargument och den reaktion jag fick på det. Tror jag trampade i något känsligt.
Du skriver även att jag sagt "aldrig har något att vinna" i inlägg 91, men det ovanstående inlägget är vad jag ser när jag loggar in runt sjutiden idag (det ovanstående inlägget skrevs 03.02).

Jag tycker detta är märkligt - jag har inget minne av att ha använt den formuleringen - och blir misstänksam eftersom du redan nämnt Sovidra. Och visst - vi kan bråka tills vi blir blå om hur allvarligt och fel det var - men det skedde i vilket fall.

Jag samlar ihop alla mina inlägg i ett worddokument, gör en sökning efter "aldrig tjänar" och hittar inget. Då tänds det varningslampor hos mig, för det är andra gången på kort tid detta har hänt med Halo. Jag letar upp det inlägg jag tror att du syftar på och belyser hur konstigt allt är.

Men som sagt - du har rätt - jag har missförsått dig. I inlägg 27 skriver jag mycket riktigt att "ingen ulv har glädje av att hoppa mellan två drev i sista minuten":

LJSLarsson;n249046 said:
Om Jocke röstas ut - och visar sig vara röd - ser det inte bra ut för xyas i framtiden. Skulle Jocke visa sig vara grön så försvinner lite av 113s gröna glans (bara lite eftersom det fortfarande satte obehagligt mycket ljus på honom, vilket ulvar gärna undviker), och lite av det röda försvinner från xyas. Ingen ulv har glädje av att hoppa mellan två gröna drev i sista minuten.
Men vad är då min åsikt om att hoppa mellan gröna drev I SISTA MINUTEN som ulv, som du har bett mig att fördjupa mig i?

Nej, man tjänar inte som det som ulv.

Varför?

1. Det ger en extra uppmärksamhet, vilket man inte vill ha. En ulvs dröm är att byborna skall jaga varandra, inte skärskåda vad man själv har gjort.
2. En ulv måste hitta på en lögn till varför den gjorde det, eftersom den inte har ett "genuint" skäl till sitt handlande. Och den lögnen kommer ligga kvar som en ledtråd hela spelet och jämföras med framtida lögner som ulven måste forcera fram.

Så där är mitt svar och mina åsikter.

LJSLarsson

Hero
Och angående att "bruna" dig Halo, så måste du väl förstå att det ser konstigt ut när det ser ut som att du försökt förvanska mina åsikter? Ur mitt perspektiv ser det ut som tydliga tells som måste belysas.

Just nu anser jag som sagt Mukwa, Jocke och Xyas som röda, och eftersom jag inte tror på Evangeliet om Fyra Ulvar blir ju du därför grön by proxy.

Men om någon i den konstellationen är grön i alla fall? Då får jag analysera om.

LJSLarsson

Hero
Angående Empiricus väktarclaim:

Vid första analysen ser det ut att hålla.

Jag var på Emp för att han lågflög, men har man en powerroll är det förståerligt. Man har extra mycket tankearbete att syssla med och vill inte klanta sig och bli utröstad.

Att Emp väljer sig själv är inget konstigt val, och att ulvarna väljer honom verkar också rimligt eftersom han har gott rykte.

Detta grönar Basse lite grann, eftersom jag har svårt att se Basse som ulv sikta på Emp när det ändå Emp gjort är att jaga honom - det är som att måla ett stort rött sikte på sig själv som ulv.

Basenanji

Postd20modernist
Först:

RÖST: .113

Jag misstänker inte .113 särdeles hårt, han är grön med skimmer av gult, men nu vill jag disciplinera röstfältet. KK tycker jag rycker upp sig så smått plus att ingen annan vill hoppa på där.

Då borde en korrekt röstsammanställning se ut så här:
Mukwa (5) LJS, .113, Sodivra, Vicotnik, Lukas
.113 (3) Mukwa, Jocke, Basenanji
Halo77 (2) Xyas, Empiricus
Xyas (1) Halo77

Ej röstat: KK

Sodivra

Champion
LJSLarsson;n249308 said:
Och angående att "bruna" dig Halo, så måste du väl förstå att det ser konstigt ut när det ser ut som att du försökt förvanska mina åsikter? Ur mitt perspektiv ser det ut som tydliga tells som måste belysas.

Just nu anser jag som sagt Mukwa, Jocke och Xyas som röda, och eftersom jag inte tror på Evangeliet om Fyra Ulvar blir ju du därför grön by proxy.

Men om någon i den konstellationen är grön i alla fall? Då får jag analysera om.
Men om du medger att Halo hade rätt så kan han väl inte vara brun på det?

Basenanji

Postd20modernist
Ja det vore spännande att se vad som skulle hända då. Börja rösta du!

Mukwa

Swashbuckler
Jisses. Är ni på väg att hänga mig? Ok. Ska se om jag kan bidra lite i nån timme här då.

Först och främst sprider jag inte alls skit. 113 skrev att xyas var någon som han ansåg hade låg sannolikhet att vara ulv. Grejen är att xyas inte är så aktiv, och det finns ju inget annat på xyas (om jag inte missat något) så varför skulle xyas vara grön?

Nä, det är han ju inte. Och det jag gjort mig skyldig till är att rösta på LJSL utan att ha redogjort för varför, vilket hela byn vet, och eftersom jag är kvar i spel har det än så länge räckt med afk-anledningen. Att folk tycker att jag är bra på de här spelen beror på att jag är det, när jag lägger ned tid på dem. Nyckeln till framgång är att hänga med och uppfatta posterna i realtid (både för känsla när och hur posterna har skrivits, men också för att slippa väggen av text som slår ned en i dyngan när man måste läsa ikapp). När jag inte har möjlighet att läsa i realtid så fallerar mitt spel.

Med detta sagt är det klart att jag spelar för byseger och därför får ni inte hänga mig. Kolla de snabba röstförflyttningarna till mig:

Xyas (1) Halo77

LJSL var tidig, sedan bytte .113 till mig och sen har svanstrojkan Sodivra, Vico och Lukas fått vittring. Av dessa har jag bara sett att Sodivra har haft något att skriva om mig tidigare. Vico och Lukas hänger på de som skriker högst i byn och det är .113. Frågan är om de gör det för att de är ulvar eller för att de inte har några bättre alternativ.

.113 känns ganska stabil, men utan särskilt mycket fluff så är det inte jättesvårt att köra byborace som ulv, framförallt inte i de första rundorna när man får rösta precis som man vill utan att någon kan dra stora slutsatser av röstanalyserna. Att .113 är så villig att hänga mig tyder på att han missar annat i väggen av text som producerats av andra. Det i sin tur kan indikera ett lågt ulvdeltagande eller färre ulvar. Det är ju ingen stress än riktigt, så vi behöver inte ta ut lågflygare än och därför tycker jag att ni även kan låta mig hållas någon runda till.

LJSL tror jag ger mest ifall vi hänger, eftersom det var drevet mot honom som aldrig blev av, och då kan vi se hur röstläget stod till, vilka som hoppade av och bytte t ex till Jocke-drevet mot slutet. Om LJSL är ulv så är garanterat .113 det också, och förmodligen ett par till som inte tog lika skarp ställning med sina röster på Rasmus. Är LJSL bybo så ger det åtminstone lite mer grönskimmer åt folket som låg på Rasmus förra rundan, och det brunar inte ned .113 lika hårt heller.

Röst: LJSL

Att ta ut någon som varit nära att dingla brukar ge bäst analyser.

Lukas

Mannen i Gult
Varför har inte Kk röstat,
Ta tummen ur röven och rösta din kannalpaddlare.
Det är ju skitdåligt att inte lagt någon röst så här långt in i rundan

Sodivra

Champion
Okej, jag får klämma in ett inlägg innan familjen åker på utflykt.

Jag har gått igenom Jockes, LJSLarssons och hälften av KKs inlägg.

LJSLarsson slår mig som balanserad, saklig och aktiv. Verkar vilja byn väl. Verkar bli lite stött när han får kritik eller blir misstänkt, av .113 och Basse. Jag har lite mer att skriva om Larsson, men vi tar det sen.
Jocke säger ingenting.
KK är aktiv, men inte lika manisk som han kan vara. Ska återkomma till honom i ett eget inlägg också, tänker jag.

Nu gör jag en liten bybolista, utifrån tre kriterier: Hur de spelat. Hur de matchar stämningen i byn. Hur populära ulvval de skulle vara.

Stämningen i byn?

Ja, om jag öppnar min hjärna för den psykiska malströmmen och tar in stämningen i tråden så tycker jag den är ganska slapp och lite uppgiven. En chansning jag vill göra här (för jag kan ju egentligen bara veta vad jag känner, inte ni andra) är att se vilka som avviker från den stämningen. Antingen är extra slappa och frånvarande, eller är mer nervösa och/eller arbetsamma. Jag tycker mig se att KK, Basse och LJSLarsson stretar på. Mukwa och Vicotnik är borta, på fest och konvent. .113, Halo och Basse är ganska paranoida, men jag grönar Basse och .113. Jocke och xyas är superstealth.

GRÖN
  • Empiricus
90% GRÖNA:
  • Basse, spelar typiskt Bassespel. Ingen verkar vilja välja honom till ulv.
  • Halo77, spelar typiskt noobigt. Okänd spelare och därför inte ett lockande ulv-val för mästerulven. Var inte så mycket aktivitet för att rädda honom från galgen.
80% GRÖNA:
  • xyas, för stor risk att schabbla med rösterna sådär i slutet, men kan ha varit ulvamisstag också.
  • Lukas, för ingen vill tydligen välja honom till ulv. Men det räcker inte hela vägen till grönhet.
  • LJSLarsson, ger mig bra intryck, ska utveckla i senare inlägg.
Resten av slöddret:
  • Sodivra - Tycker väl att jag spelar sådär.
  • .113 - Ganska paranoid. Avviker från stämningen. Ulvigt?
  • Konrad Konvalj - Ok, han stretar på, men han är också lite mer dämpad än sitt vanliga själv? Det talar för honom. Tror han uppriktigt ville göra en insats för byn i röstkaozet i slutet av runda 1. Men är det verkligen sant att INGEN skulle välja KK som ulv? Jag skulle tro han var en populär ulvkandidat!
  • Jocke - I got nothing. Det kan vara ulvigt. För tempot i tråden verkar skvallra om att ulvarna kör stealth och inaktivitet som strategi. Jocke verkar göra detta bäst.
  • Mukwa - Kaosigt. Väntar på mer aktivitet.
  • Vicotnik - Väntar på att han ska bli aktiv igen.
Mukwa är en bra röstkandidat, men jag tycker Jocke är bra också. Tyvärr Basse, jag tror jag släpper KK för nu!

RÖST: JOCKE

Sodivra

Champion
Just det, och vem skulle välja vilken ulv av de ogröna?

Vico borde väl ändå vara ett klockrent ulvval. Mukwa är också rutinerad. KK tycker jag fan borde vara ett mer poppis val, alltså.

xyas som bubblare på misstänktlistan.

Basenanji

Postd20modernist
Empiricus!

1. Har du nåt slickt excelformulär för R1 och R2 där vi kan se hur folk har röstat?

2. Vad använder du för texteditor? När jag kopierade din text så sprack ju hela vB5. Skribre du i Powerpoint eller nåt?

.113

Swashbuckler
Sodivra;n249263 said:
Välja bort att få mörda en bybo/natt, för att istället skaffa ett alibi till en enda ulv? Nä, det tycker jag inte är bra spel. Mycket smartare att plocka bort och claima siaren isf.
Fast tänk I kombo med naiv siare, då siar denne "väktaren" natten som kommer och den visar på grönt. Tillslut blir man less på siaren som siar alla grönt och röstar ut den, får se det är siaren och plötsligt är alla på tapeten igen.

Tycker det låter skitkul iaf ;) hade njutit varenda extrarunda

Basenanji

Postd20modernist
För övrigt kan jag konstatera att:

– Byn har börjat med en ny valiumsort som fungerar precis lika bra, om inte bättre än den förra!
– KK är det få som vill rösta på, inte ens för att testa ett drev.
– Jocke, Xyas och Empiricus är rätt tillbakalutade.
– Mukwa anses vara ett bra val även när man inte vet varför, vad eller hur.
– Sodivra är mindre noggrann med sina röstsammanställningar.

---

Min analys av Mukwa lyder: ej speciellt röd. Min snabb-analys av varför folk röstar på Mukwa lyder: för att de inte vet bättre, eller "vill testa/haka på för att se vad som händer".

.113

Swashbuckler
Sodivra;n249274 said:
Röstsammanställning:

Mukwa (4)
LJS, .113, Sodivra, Vicotnik
KK (2) Lukas, Basenanji
.113 (2) Mukwa, .113
Xyas (1) Halo77

Mukwa, har du något att komma med?
Asså inte för att vara den som är den men jag röstar I te på mig själv

.113

Swashbuckler
Basenanji;n249310 said:
Först:

RÖST: .113

Jag misstänker inte .113 särdeles hårt, han är grön med skimmer av gult, men nu vill jag disciplinera röstfältet. KK tycker jag rycker upp sig så smått plus att ingen annan vill hoppa på där.

Då borde en korrekt röstsammanställning se ut så här:
Xyas (1) Halo77

Det här är typ sämst, om du anser jag är så grön borde du försöka fixa till drevet mot någon du anser är ulvigare...

.113

Swashbuckler
Mukwa;n249314 said:
Jisses. Är ni på väg att hänga mig? Ok. Ska se om jag kan bidra lite i nån timme här då.

Först och främst sprider jag inte alls skit. 113 skrev att xyas var någon som han ansåg hade låg sannolikhet att vara ulv. Grejen är att xyas inte är så aktiv, och det finns ju inget annat på xyas (om jag inte missat något) så varför skulle xyas vara grön?

Nä, det är han ju inte. Och det jag gjort mig skyldig till är att rösta på LJSL utan att ha redogjort för varför, vilket hela byn vet, och eftersom jag är kvar i spel har det än så länge räckt med afk-anledningen. Att folk tycker att jag är bra på de här spelen beror på att jag är det, när jag lägger ned tid på dem. Nyckeln till framgång är att hänga med och uppfatta posterna i realtid (både för känsla när och hur posterna har skrivits, men också för att slippa väggen av text som slår ned en i dyngan när man måste läsa ikapp). När jag inte har möjlighet att läsa i realtid så fallerar mitt spel.

Med detta sagt är det klart att jag spelar för byseger och därför får ni inte hänga mig. Kolla de snabba röstförflyttningarna till mig:

Xyas (1) Halo77

LJSL var tidig, sedan bytte .113 till mig och sen har svanstrojkan Sodivra, Vico och Lukas fått vittring. Av dessa har jag bara sett att Sodivra har haft något att skriva om mig tidigare. Vico och Lukas hänger på de som skriker högst i byn och det är .113. Frågan är om de gör det för att de är ulvar eller för att de inte har några bättre alternativ.

.113 känns ganska stabil, men utan särskilt mycket fluff så är det inte jättesvårt att köra byborace som ulv, framförallt inte i de första rundorna när man får rösta precis som man vill utan att någon kan dra stora slutsatser av röstanalyserna. Att .113 är så villig att hänga mig tyder på att han missar annat i väggen av text som producerats av andra. Det i sin tur kan indikera ett lågt ulvdeltagande eller färre ulvar. Det är ju ingen stress än riktigt, så vi behöver inte ta ut lågflygare än och därför tycker jag att ni även kan låta mig hållas någon runda till.

LJSL tror jag ger mest ifall vi hänger, eftersom det var drevet mot honom som aldrig blev av, och då kan vi se hur röstläget stod till, vilka som hoppade av och bytte t ex till Jocke-drevet mot slutet. Om LJSL är ulv så är garanterat .113 det också, och förmodligen ett par till som inte tog lika skarp ställning med sina röster på Rasmus. Är LJSL bybo så ger det åtminstone lite mer grönskimmer åt folket som låg på Rasmus förra rundan, och det brunar inte ned .113 lika hårt heller.

Röst: LJSL

Att ta ut någon som varit nära att dingla brukar ge bäst analyser.
Quota posten där jag dag två skriver att xyas är grön

Konrad Konvalj

Myrmidon
Jag förstår inte vad vi har på Mukwa förtom att han knappt deltar och det spel han spelar är inget superbra bybospel. Mukwa har goda tankar om att väktaren skall outas och nu är det gjort så jag tycker det är rimligt att Mukwa säger sitt i denna fråga eftersom han var inne på det tidigt. Utöver det vill jag så klart se ett bättre spel av honom och även lite mer vart han har sina misstankar. Drar mig till minnes att hans första röst i R1 på Larsson var sjukt omotiverad och bonkers. Nu har väl Mukwa sitt bruna öga riktat på .113 och LJSL? Vilket känns okay eftersom vi pressar .113 från andra hållet. Mukwa må lägga fram sitt case mot .113 och göra sin grej som en bra bybo.

Jag hade .113 som brunare i R1´s upptakt i och med det där telefondebacklet och att han inte hade koll på dagarna. Senare i rundan spelade .113 upp sig i mina ögon. Jag kan stödrösta för att sätta press och gå in i mig själv och klura lite på det där draget att dra igång ett drev mot Jocke.

Röst: .113

Kikar lite på röster från min egen rösträkning i R1 som jag hoppas stämmer:

LJSLarsson (3) Basenanji, Halo77 + MUKWA
RasmusL (3) Lukas, LJSLarsson, Vicotnik
Halo77(4) RasmusL, Sodivra, .113, Empiricus

Mukwa röstar Halo (Rasmus 3 Halo 5 Larsson 2)

Mukwa röstar Larsson (Rasmus 3 Halo 4 Larsson 3)

Jocke röstar Halo (Rasmus 3 Halo 5 Larsson 3)

Halo röstar Halo (Rasmus 3 Halo 6 Larsson 2)

Halo röstar Arvidos (Rasmus 3 Halo 5 Larsson 2 Arvidos 1)

Arvidos röstar Rasmus (Rasmus 4 Halo 4 Larsson 2 Arvidos 1)

xyas röstar Rasmus (Rasmus 5 Halo 4 Larsson 2 Arvidos 1)

.113 röstar Jocke (Rasmus 5 Halo 3 Larsson 2 Arvidos 1 Jocke 1)

K.K röstar Jocke (Rasmus 5 Halo 3 Larsson 2 Arvidos 1 Jocke 2)

xyas röstar Jocke (Rasmus 4 Halo 3 Larsson 2 Arvidos 1 Jocke 3)

Arvidos röstar Jocke (Rasmus 3 Halo 3 Larsson 2 Arvidos 1 Jocke 4)

xyas röstar Rasmus (Rasmus 4 Halo 3 Larsson 2 Arvidos 1 Jocke 3)

----

När Jocke röstar Halo är det som mest kritiskt för Halo77. Rasmus ligger närmast där bakom och det ser inte bra ut för Halos del.
Halos egna drag är att först hänga sig själv och sedan rösta på Arvidos istället för att rädda sitt eget skinn och rösta på Rasmus?

Varför?

Arvidos tar bort sin röst från Halo (anledningen är att han läser nybörjar bybo och det gör jag ju själv så det är inte orimligt. Han tycker väl inte Rasmus honungsfälla är optimalt som ulv heller för att sedan lämna spelet och självdö. Alltså, inte så ulvigt).

4-4 och (jag gissar att Rasmus dinglar på oavgjort?? Det måste vi kolla om ingen gjort det). Hur som 4-4 mellan en bekräftad bybo och Halo77. xyas slänger in dräparen 5-4 till Rasmus nackdel vilket i sig inte är så konstigt. Dock så har jag ju som bekant xyas som rätt möjlig ulv vilket gör dräparrösten värd så länge Halo är ulv så att han blir räddad av rösten till 100%.

Drevet mot Jocke börjar. Rätt lökig anledning av .113 kan jag tycka men själv gillade jag draget för att jag läst Jocke ungefär som Empis det vill säga jag hade dem båda som potentiella ulvar. Jag hade varken Halo eller Rasmus som lika ulviga. Perfekt för mitt brunöga.

Varför gör .113 så? Anledningen är väl proppmätta ulvar som sitter och glassar när 2 bybor ställts mot varandra. Det är ju rimligt. Eller så är anledningen att .113 inte vill att Halo77 skall dingla. Hench. .113+Halo77 är ulvar. Kombon är rimligt i och med att Halo77 förmodligen lottar sitt team om hen tänker som K.K och .113 väljer in Halo i sitt team som ett wildcard. Läget är ju trots allt bara 5-4 så det är kanske lite osäkert i ulvlägret men det är fan en rätt onödig manöver av en ulv? Halo sitter med en röst på Arvidos så han kan röstar Rasmus och rädda sig själv vilket borde vara gjort för länge sedan, men det är ingen fara på taket för Halo egentligen.

Jocke-drevet drar skapligt fort upp till ett läge där Jocke ryker med 4 röster men xyas backar ur och hänger Rasmus igen.

Fnuk. Det leder ju ingenstans. .113 skapar ett drev ur det blå som är helt okay för jag tror inte Halo77 är ulv och jag vet att Rasmus är grön.

Jocke var på plats hela tiden? Kanske? Om han var så kunde han rädda sig själv genom att hänga Rasmus. Det gör vilken ulv som helst oavsett om han drar på sig brunping inför nästa runda så länge han inte vet med sig att ulv-xyas bara trollar och kommer att hänga Rasmus åt honom och rädda hans skinn.

Jag tror det finns ulvar i det där gänget men jag tror inte att .113 är en av dem. Kan lixom inte se hans drag där. Det kräver att Halo är hans med-ulv men han var ju egentligen aldrig i fara skulle jag tro.

Jocke-xyas-Arvidos är möjliga ulvar för min del. Empis var ju min tidigare Mäster Ulv men varför inte stoppa in Arvidos där?
Lukas har jag också som mer ulv än grön för den delan.

Empis är helgrön
Basse, Larsson mest grön men lixom inte ens i närheten av semigrön
Vicotik mjuk grön
Mukwa ligger i en brunzon men det är mest byggt på mina förväntningar
Halo, .113, arvidos är alla inblandade ovan och är väl brun
Jocke har spelat upp sig och är brun
xyas är xyas.

Jag har alltså ingen klockren ulv fortfarande vilket må betyda att jag suger.

Röst: Ingen