långt svar
GROTTROLLETNAUGS FOTNOT
I efterhand när jag har skrivit färdigt detta inlägg så märker jag att det blev väldigt ostrukturerat, du får leva med det helt enkelt.
SVAR
Nej, magikerna dina RPs gör i Eon kommer inte att bli lika mäktiga som Gandalf eller Galadriel. Kommer det som en överraskning ?
Effekten rörelse med 1 filament öppnar en dörr alldeles utmärkt, går jätteenkelt att göra.
Ett populärt missförstånd är att så fort man använder magi i Mundana och misslyckas så kommer man att få grova Qadosh-förluster. Faktum är att det är ganska så svårt att få en Qadosh förlust.
Jag tar ett exempen, ett extremfall. Ataxatropi går inte att dissipera kontrollerat, vanligtvis måste man fummla för att okontrollerad dissipation ska inträffa. Men med ataxatropi så räcker det med en misslyckad transformering FRÅN ataxatropi eller en misslyckad vävning MED ataxatropi.
Ex.
Den lite lätt överambitiösa magikern Herifes (ja han är Jargier, och ja han har left i förtryck och varit jagad, och ja han har emigrerat från Jargien) ska väva en "slita sönder väv" med 3 filament. Han slår sina slag och alstrar, men har rejäl otur med tärningarna och slår 20+ med Ob3T6 mot sitt besvärjelse värde.
Herifes spelare, som uppenbarligen inte är tillräckligt inläst på sina aspekter, säger "jaha, jag börjar väl dissipera dom då". Icke, dom dissiperar okontrollerat och Herifes får ta konsekvenserna. Utöver 3 rundors förvirring, så ska han slå Ob3T6 mot sin PSY, om det slaget misslyckas så tappar han 1 Qadosh.
Han slår under sin PSY på 17 och klarar sig.
Det är alltså svårt att tappa Qadosh, man måste ge sig in på riktigt tunga 5 filaments besvärjelser eller ha ett mycket skört PSY för att egentligen Tappa qadosh ofta.
Ok, du har en poäng. att hälla 3o miljoner liter vatten över sina fiender är ingenting som Mundanas magiker gör varje dag. Det finns 2 saker att tänka på här dock.
1) Ringen, är episk (storslagen, grandios och allmänt tuff)
Mundana och Eon är mer diskbänks fantasy.
2) Arwen är en Tolkien alv. Dom brukar ha ganska många år på nacken. Ett exempel är Elrond som är över 3000 år gammal. För jämförelsens skull kan vi konstatera att det äldsta idag existerande riket på jorden är kina, vilket är 2000 år gammalt. Tolkien alverna är överlägsna vilken mundana magiker som helst. Inga snack om saken.
Ex
När Boromir får sin första Pil i sig i Filmen "Sagan om Ringen". Det är första gången någon i sällskapet egentligen blivit skadat allvarligt (med undantag för Frodo). När Boromir har blivit skadad så kan man notera det ligger som ett täcke med döda orcher över hela skogen. Dom har säkert Slicat 50 - 60 orcher på löpande band tills ledaren kom fram.
I Eon, så kan hjältarna, med lite otur, åka på däng av ett gäng stadsvakter.
Gimli....
vad finns det att säga om en dvärg som släpper kommentaren You Don't Toss a Dwarf ! ? /images/icons/laugh.gif
Återigen, Ringen är episk, Gimli är väl kunglig till och med va ?
och Eon har en lite mer "realistist" förhållningsätt. Däremot så är Mundanas dvärgar ena hejare på matte och arkitektur. /images/icons/smile.gif
Sist, angående att tala i folks sinnen. Om man ska hår-dra på reglerna så är telepati effekten funtad som så att den INTE kan permanentas, men den KAN provisoriseras (stavas det så ?). Detta innebär att om man använder improvisations reglerna så alstrar man 3 filament ataxa, 3 filament psyko, väver telepati 3 filament, väver 3 filament provisera. Du får en provisorisk länk till 1 person som gäller tills du kastar besvärjelsen igen eller inte önskar den längre, och du kan skicka ord med 3 stavelser åt gången.
Den omfattar 1 psykotropi alstring om 3 filament alltså erhåller man 3 filament långtidsutmattning (tror jag). Kanske inte Galadriel stuket, men vem som helst som har 13+ i ataxa, psyko och besvärjelse kan göra det.
Sen är Galadriel inte riktigt någon rättvis jämförelsemall. Jag menar hon ÄR ändå Galadriel själv.