Re: Bästa inlägget hittills.
Jag, exempelvis, tror inte på absoluta sanningar. I ditt exempel är ju till att börja med både "fyra", "fem" och "elefant" konstruerade av människan. Hela idén med "sanningar" är definierad av människan. Jag kan gå med på intersubjektiva överrenskommelser, men inte på "absoluta sanningar". Jag tror dessutom inte att vetenskapen är rätt väg alla gånger.
Det är omöjligt att ha ett resultat utan att tolka det. Jag har på intet sätt ifrågasatt värdet i forskning eller vetenskap - tvärtom är det vetenskapliga synsättet mycket användbart i många sammanhang, och filosofin bakom det vetenskapliga synsättet är på många sätt fascinerande - men att tro att något steg i forskning skulle vara "objektivt" är att eliminera obervatören - vilket naturligtvis inte går.Självklart, men du kan inte ifrågasätta det faktum att elefanterna faktiskt är färre än myrorna. Min poäng är att det finns absoluta sanningar och att forskning kan leda fram till den. Jag blandar mig inte in i genusdebatten - det får andra som är bättre pålästa än mig sköta - men denna ståndpunkt vill jag bestämt hävda.
Tolkning är en del av forskning, men du måste ha ett resultat för att kunna tolka det.
Jag, exempelvis, tror inte på absoluta sanningar. I ditt exempel är ju till att börja med både "fyra", "fem" och "elefant" konstruerade av människan. Hela idén med "sanningar" är definierad av människan. Jag kan gå med på intersubjektiva överrenskommelser, men inte på "absoluta sanningar". Jag tror dessutom inte att vetenskapen är rätt väg alla gånger.