OT
Men, men....
Köttbullar ska ju bestå av kött och vad är det för fel på nötkött????
Själv vägrar jag blanda in fläskkött i något som kan vara så gott som rent nötiga kobaserade köttbullar. Inget problem med torrheten - men det kanske beror på hur man gör när man tillagar gynnarna. Med utdrygningsmedel som lök, skorpsmulor och ägg (givetvis peppar och salt) så blir visserligen bullarna fastare och det är en klar fördel vid tillagningen - som kan göras på minst två olika sätt
- Långsam stekning i stekpanna
- Långsam stekning i ugn
När det gäller hamburgare gör man dessa med färsk fin nötfärs (och då talar jag inte om nötter (små frön från hassel eller liknande)) en gnutta vatten, salt och peppar (gärna både vit och svart). Släng allt i en plastskål eller annan stadig behållare och rör/gegga ihop färsen med vattnet. Här tillsätts inga ägg - om jag får be. Rör färsen tills den blir geggig, nästan en homogen massa istället för små korn. Detta går bäst med finmalen färs (så se upp för de moderna varianterna på färs i diskarna nu, den mals grövre för att den ska hålla bättre)
Nästa steg är att ta två smör eller bakpapper och platta ut till lite hamburgare som är lite större än den färdiga burgaren men så tunn så att du tror att du omöjligtvis kan få loss den från pappret (hens pappret för att inte ha en yta att skrapa loss den från och också underlätta att pressa burgaren platt mellan två ytor tex, två flata tallrikar eller bänken och en skärbräda)
Nu till tricket, du steker burgaren antingen i en het stekpanna eller grillar den på en grill, det senare är att föredra. Tillsätt nu INGA grillkryddor eller annat.
Servera burgaren på stora Goa hamburgerbröd samman med valfria tilltugg som rå lök, tomatskivor, ostskivor, sallad och inte att förglömma dressing, ketchup och senap.
Har du ingen dressing hemma så blanda majonäs, gräddfil och ketchup i en skål i ungefär lika proportioner. Tillsätt gärna en pressad vitlök... krydda efter smak... ketchupen går att ta bort eller ersättas av senap etc.
Bon Apetit.