Re: Teddy igen
"Asså grabbar, vore det inte skitkul om orcherna målade sina skepp med typ go-faster-red och skeppen faktiskt gick snabbare!?"
"OK, men hur förklarar vi det då?"
Jag ser inte skillnaden
Enligt den logiken så är väl
alla påhitt förklaringar i efterhand?
Jag ser en skillnad mellan att hitta på något
nytt (såsom magisk rödfärg för att motivera varför orker har röda rymdskepp) och att hitta på en förklaring för att få gamla vedertagna konventioner att fungera (såsom "varför samlar drakar på skatter, och varför kidnappar de prinsessor?").
Orker i röda rymdskepp är ju ingen gammal konvention. Det fanns ingen anledning för GW att behöva hitta på en nödtorftig förklaring för att motivera det.
"Varför är orker så aggresiva och militaristiska?" däremot, det är något de har förklarat i efterhand. Jag tycker dock att de har kommit på en ganska intressant och ambitiös förklaring - de har ju knappast valt någon av de lösningar som legat närmast till hands.
Doom Patrol gillar jag, för de tog något jag gillade (superjhältar) och blandade i en skön surrealistisk smörja. WH40k och t.ex SHadowrun gillar jag inte, för de tar något jag tycker hemskt illa om (orcher och alver och annat fantasyknytt) och stoppar in i en sci-fismörja som inte känns det minsta skön.
Okej. Men då vet du ändå
varför andra kan gilla det. Du gillar ju andra liknande saker av exakt samma anledningar; det är således bara en fråga om subjektiv tycke och smak - och alltså inte en fråga om kommersialism, profithunger, traditionalism eller dylikt (eftersom de skälen i sådana fall skulle kunnat gälla för Doom Patrol i samma utsträckning som för GW's orker)
Det var ju en trevlig slutsats.
Vilket var själva upprinnelsen till den här diskussionen - jag svarade på någon som helt tydligt inte hade minsta lilla koll på MC. Det kanske var dåligt av mig att inte vända andra kinden till eller att svara med samma mynt, men jag tycker inte att jag kan lastas alltför mycket för det.
Jag tycker dock att du missade att Coffe (det var han, va?) dels uttryckligen skrev att han skämtade, och att han dels skrev att han bara redogjorde för sin personliga smak. Det är svårt att bli indignerad över sånt, tycker jag.
---
Nå. Jag tror att jag kan erkänna att jag visste mycket väl att du gillade Doom Patrol, och att jag har retats litet med dig.
Inte för att djävlas, förstås, utan mest för att se om du tyckte att det fanns någon principiell skillnad mellan orcher och superhjältar, eller om det bara var en fråga om personligt tycke och smak.
---
Nå. Då har vi båda redogjort för vår respektive smak.
Jag personligen gillar inte heller orkerna. Jag tycker att de ser ut att vara lite för avancerade organismer för att spela rollen som en så utpräglat expansionistisk art. Jag hade föredragit någon sorts enkla kloner eller sporvarelser för att fylla den rollen.
När det gäller orkernas röda färg och anledningen till att de kan få skrot att fungera som vapen bara för att de inbillar sig detta, m.m. så hade jag föredragit någon mycket mer
sofistikerat kaotisk art i denna roll. Skaven hade varit perfekt om man hade velat bygga vidare på mytoset i gamla Warhammer.
Jag måste dock erkänna att jag tycker att orkerna är rätt skojiga. Men jag hade hellre sett dem som galaxens stora förlorare än som en kompetent och farlig motståndare. Och jag hade gärna gjort dem lite tragiska och vemodiga, istället för att vara så där flåshurtigt bonnkomiska. De är lite som ankorna var i DoD - det var en bra idé i grund och botten, men det blev ofta bara pajigt när författare skrev att de kunde kampsporten Kvack Fu och att svarta ankor var livsfarliga pirater.