Nekromanti Mech i neotech

StefanB

Warrior
Laholm, Halland, Sverige, EU, Norra Halvklotet, Te
Uppföljning på mitt Offensiv inköp

Jag tycker modulen är helt ok.
Innehåller grejer som mer eller mindre saknades i grund, tex elkastare och kevlar skor. Bra med info om företagen så man vet vad det kommer ifrån och om man är polis vad man borde ha för prylar. Mer vapen, granater och ammo, lite mer regler om sprängteknik, alla inkluderade tillbehörs info finns med då vissa saknades i grundboken. Bra kapitel "vapentillbehör" med en massa kul grejer man kan köpa till sitt vapen i stil med större mag och pipförlängning, gött me lite stridskonster och................
Helt enkelt en tuff modul, speciellt om du är en vapen galning....mohahaha....

ChoedanKal

Veteran
Du vet redan var jag står i den här frågan. Mechs suger!! Okey, jag kan tycka att de kan vara ganska grymma som lagerarbetare (ex: Alien III), men de kommer fan aldrig att fylla någon funktion i krig! Att tro något annat är bara orealistiskt.

G

Guest

Guest
Beror på storlek och smidighet, har vi en mindre rustning med riktigt kvicka motorer kan det vara bra att ha i guerrillakrig och det är åt det hållet utvecklingen.
Sedan sådana saker som vanligtvis finns i spel etc, verkar vara mer för entusiaster än för krig.

StefanB

Warrior
Vad alla tjatar om krig, för att alla ska fatta :

I allt mindre änn krig så är mechs effektiva, men i fullskaligt krig så nej, detta har vi rätt ut men folk kommer hela tiden med kommentarer om det.

För att citera mig själv i tidigare inlägg:
jag tänkte mig mer lite förortskrig och i city, där kan det va javligt gött med en mech med fetting armour...

Sen kan det va rätt bra och stoppa upplopp med. (vem backar inte när en 4 metars rustning kommer vandrandes mot en med ett raketgevär på axeln)
Jag har aldrig nämt nått om krig, ändå så snackar folk om krig, sluta snacka om krig. Jag har hela tiden snackat om mindre strider.

ChoedanKal

Veteran
Jag har aldrig nämt nått om krig, ändå så snackar folk om krig, sluta snacka om krig. Jag har hela tiden snackat om mindre strider.
Och du tror inte att anledningen till att folk snackar om krig kan vara att 99% av alla spel som innehåller mechs faktiskt betonar användandet av dem i just storskaliga konflikter såsom krig?

Pendragon

Swashbuckler
Re: Grym bild ! (men utelämnad)

Stridsvagn 122 har 50 cm pansar på vissa ställen, det är inga problem att skjuta igenom med rätt prylar.
Det ska vi nog ta med en nypa salt. Rakt framifrån är den nästan helt immun mot sin egen kanon (och i stort sett alla andra fordonsmonterade).
Inte ens moderna pansarvärnsrobotar slår igenom frontpansaret på en stridsvagn, utan de är byggda för att flyga över och slå ovanifrån, där pansaret är som tunnast.

Med ett Pskott eller GRG har du inte en chans i helvete att slå ut en modern stridsvagn, om du händelsevis inte skulle komma rakt bakifrån på ett par hundra meters håll medans den står still och inte vet att du är där.

Annars är du mer eller mindre helt rökt.

"Rätt prylar" får vara målsökande robotar från flygplan eller helikoptrar för att det ska vara "inga problem" (och då är det fortfarande helt livsfarligt att sitta i en helikopter).

/Joel - vill påpeka att stridsvagnar dessutom har effektiva motmedel mot inkommande robotar som laservarnare, rökridåer och splitterladdningar.

Pendragon

Swashbuckler

En öppen med en snubbe helt kevlarklädd kan va riktigt bra, smidighet men kan även ta en kula eller två, i alla fall från dom valigare vapnen.
Han kan ju t o m ha de tyngsta härkedräkterna på sig utan problem, eftersom han inte rör sig så mycket.

/Joel

Bastardo

Swordsman

Ja moderna stridsvagnar är hyfsat jobbiga att slå ut. Tänker till exempel på den Challenger 2 stridsvagn som i Irakkriget under ett scenario (denna rapport bör dock tas med god portion salt) fick ta emot (och stod emot) cirka 70 pansarvärnsgranater (ex, GRG, RPG-7 osv) från olika vinklar.

Dessa granater var dock väldigt primitiva, men att ingen av dessa lyckades ge så mycket skada att stridsvagnen sattes ur funktion är en väldigt osannolik historia. Nu vet jag inte hur illa tilltygad vagnen var efter händelsen men besättningen lär ändå ha överlevt.

seinet

Swashbuckler

Är inte det bästa sättet att "slå ut" en stridsvagn med ett P-skott att sikta mot larvbanden och på så sätt få den att stå still?

/Seinet Wintermute - Skall nu gå och köpa sig en frukostmacka

Bastardo

Swordsman

Antagligen, eller som nu praktiseras i Irak, att vänta tills fordonet passerat, och därefter angripa dess motorutrymme och utblåset.

Hur som helst, enligt svenskt reglemente krävs normalt 1-3 pansarskott för att slå ut ett stridsfordon (räkna då inte stridsvagn som strf)...

Undrar hur ratio:n ser ut 2059 ?

Bastardo

Swordsman

Skulle aldrig låta mig spännas fast vid en sån där iaf, eventuella fiender lär ju inte angripa monstret med ärtbössor direkt?

swazze

Swordsman

Jo. Enda problemet är att de är ungefär 7-8 cm "höga" och sitter bakom ca 10 cm pansarplåt på en strv 122 :gremgrin:. Dock så kan du träffa ett bärhjul och skada det, men tänk på att PV-vapen bara gör "hål" inte spränger bort saker. En träff i spännhjulet (längst fram) eller drivhjulet (längst bak) är däremot desto farligare. Men försök du träffa ett hjul med en diameter på typ 50 cm på 50-100 meters avstånd när det där hjulet dessutom rör sig och inte befinner sig i just den vinklen du hade önskat dej. Befinner sig stridsvagnen i skog så är det däremot omvända odds, där har infanteri stora möjligheter att utmanövera en stridsvagn.

Strv 122

Bastardo

Swordsman

Ibland blir det dock inte mycket kvar, även av en hyfsat modern stridsvagn...

Förstörd 1

Förstörd 2

Det bästa för att paja framdrivningen (och för den delen även resten av stridsvagnen också) är antagligen att rigga en fet bomb (gammal artillerigranat eller liknande) med fjärrutlösare eller minering där man tror vagnen ska passera, och sedan hoppas på det bästa..

Exempel (intressant video)

Pendragon

Swashbuckler

Ja moderna stridsvagnar är hyfsat jobbiga att slå ut. Tänker till exempel på den Challenger 2 stridsvagn som i Irakkriget under ett scenario (denna rapport bör dock tas med god portion salt) fick ta emot (och stod emot) cirka 70 pansarvärnsgranater (ex, GRG, RPG-7 osv) från olika vinklar.
Jag tar historian med en portion salt, mest för jag tror Irakierna var bättre tränade än att slösa 70 RPG-skott på en stridsvagn...

/Joel

Pendragon

Swashbuckler

Är inte det bästa sättet att "slå ut" en stridsvagn med ett P-skott att sikta mot larvbanden och på så sätt få den att stå still?
Om du är en självmordsbenägen mästerskytt, så visst! Kör på!

Du måste för det första träffa larvbanden på en stridsvagn som med största sannolikhet puttrar på i 50+km/h. Och om du träffar och den stannar, så räkna med att det där elaka tornet kommer svänga runt och göra processen kort med dig tämligen omgående. Ett pskott eller Grg som avfyras är nämligen något av det minst diskreta i världen...

/Joel

Bastardo

Swordsman

Ens sunda förnuft skulle hellre säga att vagnen kanske fick 15-20 träffar när en så fantasifull siffra dyker upp..

Hur som helst skulle jag hellre sitta i en tungt bepansrad stridsvagn och ta emot ett tjugotal granater, än fastspänd på en "Landmate" och få samma antal träffar på sig :gremwink:

StefanB

Warrior

så länge dom inte är berädda på att en mech ska komma står dom nog inte med rpg's över axeln, och då kan du meja ner dom innan dom hämtar tyngre vapen.

Jag tycker nog det känns rätt säkert i en mech, säkrare änn utan.

GrottrolletNaug

Swashbuckler

"Hur som helst skulle jag hellre sitta i en tungt bepansrad stridsvagn och ta emot ett tjugotal granater, än fastspänd på en "Landmate" och få samma antal träffar på sig "

Absolut. Men betänk att de två maskinerna har helt olika stridsuppgifter. Landmaten är mer av ett taktiskt vapen som används vid husstormning eller urban strid medan tanken är mer strategisk och används huvudsakligen på landet (även om det går utmärkt att puttra omkring med den i en stad. Däremot är den inte lika bra på att gå upp för trappor eller åka hiss :gremwink: ).

/Naug, inflikar i debatten utan egentlig poäng eller mening

Bastardo

Swordsman

Men betänk att de två maskinerna har helt olika stridsuppgifter. Landmaten är mer av ett taktiskt vapen som används vid husstormning eller urban strid medan tanken är mer strategisk och används huvudsakligen på landet

Jepp, jag håller helt med dig! Är lite rädd bara för om man satte sig i en sådan, att politiker/SL skulle beordra en ut i miljöer där maskineriet inte riktigt skulle passa in..