Henke;n327247 said:
Bra exempel är Cthulhu Darks exempel där ett misslyckande ger ett “Bare minimum of information” bara så man historien kommer vidare.
Det räknar jag definitivt inte som fail forward.
Cthulhu Dark har inte misslyckande öht.
I undersökningssituationena är det minsta man kan få precis som du säger, bare minimum of info.
I situationer (dvs under det något miss-betitlade kapitlet “Failing”) där livet står på spel kan man rerolla hur mycket som helst. Om man inte hellre
väljer att “faila” genom att inte rerolla.
I Cthulhu Dark slår man tärningar av två anledingar.
- Dels för att skapa komplikationer (dvs dom har geggat ihop komplikationsskapandet med kompetenstestandet vilket var en av dom sakerna som verkligen strulade till det för oss när vi körde CD—“måste jag verkligen slå tärning för att läsa morbrors gamla manuskript?”)
- Dels för att man har sin Insight som gradvis tickar upp; den är en “budget” för hur mycket man kan hålla på. Liknar cigaretterna och ficklampsbatterierna i The Cthulhu Hack.
(Obs se inte mitt omnämnande av Cthulhu Hack som en endorsment, dels är matematiken bakom cigaretterna/batterierna betydligt mindre genomtänkt än det perfekt pace:ade, decelerande Insight-upptickandet i CD, dels är det väldigt dissociated. “Varför kan jag inte bara gå till en kiosk och köpa mer cigg och batterier?” ja jo nej det är en metafor, Alice, en väldigt dum metafor.)
Henke;n327247 said:
Fail Forward handlar för mig inte om att göra det omöjligt att misslyckas, men att göra det svårt för storyn att stanna upp för att man misslyckas med ett tärningsslag.
Det sättet du använder “story” på är något som är 100% passande för improprepp eller målprepp. Där kan varenda ledtråd vara viktigt.
I situationsprepp gör det inte ett dugg om partyts story stannar upp för man rullar bara upp ett nytt party att slänga in i situationen. Om dom är på bibblan och inte hittar den speciella boken så: OK! Dom hittade inte boken! Och? Det gör inget!
Men i målprepp är det en katastrof. Dom måste ju ha boken… alla framtida preppade scener bygger på att dom har boken. Osv.
I improprepp kanske det kan funka men då slänger man bara in nåt annat erbjudande som dom kan tugga på istället för den där boken.
I målprepp är ju framåt “mot målet” och i impro finns det också ett framåt nämligen berättandets momentum; det
enda som finns i impro är ju framåt&bakåt eftersom alla sidosteg aldrig skapades, eller snarare: dom blev det nya framåt.
Men i blorben finns det inget “framåt”. Och därför blir fail forward bara “…va?”