.113;n327391 said:
När det gäller pingeling the pixie så skulle man snarare ge avdrag för det för alla som har barn som ska hjälpa till vet att man bara istället får bära mer själv på ett otympligt sätt för att de ska känna sig delaktiga.
Ja, alltså, jag skulle aldrig gå med på att låta Pingeling ge en bonus heller, i praktiken alltså. Ärligt talat är det inte ens särskilt troligt att en pixie på typ 30 cm borde ha ens 1 i Styrka på en femgradig skala. Anledningen till att jag valde ett såpass extremt exempel var för att jag ville försöka göra problemet så tydligt som möjligt, men det är möjligt att det var ett dåligt tillvägagångssätt.
Antingen KAN man hjälpa till, eller så inte. En svag person ska inte ge bonus, åtminstone verkligen inte samma a bonus som en starkare.
Att hjälpen är binär är ju, som jag skrev i mitt förra inlägg, det jag brukar mena är den bästa lösningen. Men om vi glömmer bort Pingeling och istället låtsas som att det är flyttgubben Åke (Styrka 3) och Karl Atlas (Styrka 4) som skall hjälpa till, så menar jag att den senare borde vara mer behjälplig och ett bättre val. Om allt man får är en binär advantage, då är det ingen skillnad mellan dem. Det menar jag alltså är dåligt, men för det mesta acceptabelt.
Det finns tillfällen när den här abstraktionen leder till problem, och om man nu skall försöka återknyta det till ämnet åtminstone litegrann så finns det en jättefin öppning på det i nästa grej som du tar upp!
När det gäller kunskaper och liknande tänker jag att det handlar lite om minne eller tur. Vissa saker ska man bara inte slå, har man knowledge religion behöver man inte slå för sin egna guds dagliga ritualer. Vad slår man för? Jo den där knepiga gudomligheten som dyrkas i smyg av kloakapor i västalvien. Alltså obskyr konstig kunskap som inte är standard.
Jag tycker nämligen också att det är bäst att låta bli att slå för vissa grejer. I vissa system så riskerar det här dock att uppmuntra till min-maxing.
• Vi har Könan Barberaren (Styrka 5) i gruppen, och även om vi andra kan hjälpa till, så spelar det ingen roll om vi andra har Styrka 3 eller 4, det blir samma effekt alldeles oavsett.
• Vi har även Gandalf (Lore 6), så ingen av oss andra behöver bry oss om att skaffa nånting i Lore.
• Falköga där borta, han har 5 i Vaksamhet, och eftersom vi gillar regler om passive perception och liknande, så kommer vi inte slå tärningar för det. Det betyder att om någon annan också lägger poäng på Vaksamhet, så är dessa poäng helt bortslösade.
Fortsättning längre ner, eftersom det dök upp mer på samma spår medan jag skrev (typ).
2097;n327394 said:
Tack!
Vår lösning med Passives är ganska bra; då kan alla plugghästarna i gruppen veta det. “Ni tre känner till att detta svärd är BLACKRAZOR!”
Jag hade i princip skrivit färdigt det där joxet längre upp när jag såg ditt inlägg, ity det tar mig sju svåra år att skriva färdigt nånting. Men jag blir nyfiken på hur ni har löst problemet jag tar upp ovan! Alltså, om man inte slår för kunskapsgrejer, då räcker det väl med att
en person investerar i det, om man vill opta gruppsammansättningen, tänker jag. Givetvis så finns det förstås massor av spelare som skiter fullständigt i den sortens optimering, och isåfall är det här uppenbarligen inte ett problem överhuvudtaget.
Jag upplever att den här sortens problem ofta blir tydligare ju smalare färdigheter man har, så att göra allting extremt brett är en potentiell lösning. Typ, »Okej, fine, Gandalf har 5 i Mind, du har bara 3, så allting du vet, det vet han också; men det var ändå inte bortslösade poäng, för det här spelvärdet används ju som bekant också som mentalt försvar mot elaka spells!«, eller nåt åt det hållet.
Alternativt att man helt enkelt tycker att prestigen i att få vara en av dem som äger kunskap om svärdet
BLACKRAZOR™ är värt en investering i Lore bara det, oavsett om någon annan i gänget också gör det. Även om jag personligen inte är så förtjust i konceptet att spendera en spelig resurs (exp) för en fluff-baserad reward.