Man kan fortfarande uttrycka funderingar kring vad som är motivet när en redaktion som normalt för en invandrarfientlig linje väljer att publicera hånfulla bilder som angriper en invandrargrupp.
Ja, naturligtvis. Det är till och med möjligt att man inte bara kan göra det utan
borde göra det, varje gång det händer. En tidning som konsekvent för en invandrarfientlig linje förtjänar varje kritiskt uttalande de får och varje läsare de förlorar. Den delen av diskussionen hoppas jag förs både i Danmark och på annat håll. Och visst, vi kan diskutera det här också, även om jag inte har så mycket att säga förutom att jag knappast skulle läsa Jyllandsposten om jag bodde på ett sådant ställe att det spelade någon roll.
Men bilderna är fortfarande
lagliga, medan vissa av reaktionerna mot dem inte är det.
Äh, nu slutar jag kursivera de viktiga punkterna. Det ser rätt pretentiöst ut.
Om jag förstår JPs uttalade syfte rätt var de upprörda över att en barnboksförfattare som ville skriva om Muhammed inte lyckades hitta någon illustratör, varpå de bad sina läsare skicka in bilder av Mohammed som en protest mot den inskränkningen av yttrandefriheten?
Nja, de betalade så vitt jag förstår tolv professionella tecknare för att rita Muhammed, varpå de publicerade bilderna och liksom glömde bort att säga vad det hade att göra med barnboken (om de verkligen varit upprörda över den saken kunde de ju till exempel ha tagit kontakt med ett antal professionella tecknare och frågat om de ville illustrera en barnbok om Muhammed...). Alltså mer eller mindre ett svepskäl för att provocera muslimer, precis som hela frågan för vissa personer i Mellanöstern blivit ett svepskäl för att göra upplopp och bränna ner saker.
Så vad är det verkliga motivet? Var det ädelt, att visa att inget kan kuva det danska folkets rätt till att säga och rita vad fan de vill? Eller var det dunkelt, att bidra till splittringen mellan de danska muslimerna och de danska infödingarna? Eller båda?
Jag tror tyvärr att det var ganska dunkelt. Även om de kanske inte gjorde det
bara för att förolämpa muslimer så var de nog mycket väl medvetna om att det skulle hända. De hade säkert planerat att säga överlägsna och nedlåtande saker om hur "muslimer" inte förstår sig på "tryckfrihet" efteråt också.
Det som de verkar göra nu när reaktionerna gått mycket längre än de tänkt sig, det vill säga att försöka gömma sig bakom tryckfrihetslagen och säga att de inte trodde att någon skulle ta illa upp och det var ju bara satir är som jag redan sagt ren idioti. Tryckfrihetslagen skyddar dem mot åtal, och ingenting annat. Att en hel massa människor på olika håll i världen inte tycker om dem längre får de leva med.