Nu tycker jag i och för sig att det förekommer en hel del kritik angående varandras alster så personligen känner jag faktiskt inte helt igen beskrivningen av att man inte kan kritisera svenska rollspel på
rollspel.nu. Men jag är helt öppen för att det finns aspekter här jag missar, säkerligen för att jag själv skriver för svenska rollspel.
Men även om så skulle vara fallet så tycker jag att det finns så otroligt mycket positivt med att ha en sådan närhet till spelmakarna, att alla är så tillgängliga. Här kan du liksom direkt prata med de allra flesta riktigt prominenta i branschen, åtminstone vad gäller i Sverige. De kan direkt svara på frågor, komma med tips och råd. Eller bara tjöta lite i godan ro. Jag vet ingen annan kreativ bransch där det finns en sådan tillgänglighet och öppenhet och från någon som haft ett finger med i andra kreativa branscher, exempelvis film, tv och serietecknande. Att de allra “största” inom dessa branscher skulle hänga på samma forum som fans eller folk som kanske drömmer om att skapa något, att bjuda till forumöl och uppmuntra så många nya som möjligt att dyka upp, det fanns liksom inte ens på kartan. Det är en så fantastiskt bra grej med just denna ”bransch” som vi verkligen ska vara glada över
Det finns säkert saker man som skapare kan göra bättre och tänka på vad gäller hur man pratar om sina verk på ett sådant här forum. Jag kan exempelvis erkänna att jag aldrig tänkt tanken på det som nämndes tidigare hålla mig borta om något skulle diskutera vad jag skrivit. Jag skulle bli alldeles för glad och aningslöst kasta mig in i diskussionen som en enorm stupfull naiv elefant i en svindyr porslinsbutik. Men nu när detta påtalats så låter det såklart vettigt och det är något jag ska ha i åtanke om något av mina alster diskuteras. Man lär så länge man lever. Dock måste jag säga att jag inte riktigt delar bilden av att folk aldrig skulle ta negativ kritik till sig. Exempelvis tycker jag att
@Ymir var väldigt tillmötesgående angående den spännande genomgång av Neotech Edge som
@krank påbörjade (och som jag hoppas han ska fortsätta med någon gång
) och när jag kom med respons på Kopparhavets Hjältar efter en första spelomgång tyckte jag att
@Mogger och
@Leon var vänliga och lyhörda, även när jag framförde saker om spelet där jag tyckte att förbättringspotential fanns.
Summa summarum så tycker i alla fall jag att om det är så att det finns negativa saker med att det finns mycket spelskapare på
rollspel.nu så vill jag med emfas hävda att det då finns oändligt fler positiva saker med det än negativa.