Måns said:Färg är något som är irrelevant - färgen på en blomma, namnen på årstiderna, kungens ålder, antal invånare i en liten by, hur många vokaler det finns i alfabetet, längden på dvärgars skägg, en extra måne etc.
...does not change aspects of action or resolution in the imagined scene.
Där har du nyckeln. En måne som spängs och skickar meteoriter mot planeten är inte färg, för när de landar händer det grejer. Om kungen är döende är det inte färg o.s.v.
Isf är det antingen Situation eller Setting (där Situation kan sägas vara länken mellan Setting och Character).
(...)
Ja, du har fel där. Färg har inget med det att göra. Om kungen är 43 år gammal, och vid god hälsa, är det inte mycket att bygga en scen kring.
Det jag har problem med, förutom det uppenbara (att jag ogärna stödjer mig på The Big Model mer än absolut nödvändigt, eftersom jag inte är helt förtjust i modellen ifråga och inte vill att folk ska blanda ihop det jag snackar om med det som den teorin snackar om), är just uttryck som "the imagined scene" och att jag inte är helt säker på att jag vill hålla på med Forgestänkandets definitioner av saker som setting/situation.
Kort sagt, jag vill inte stänga in mig genom att knyta an alltför hårt till Forge, helt enkelt.
EDIT: Färg är alltså "irrelevant" för scenen. Men är det samma sak som att det ligger utanför den horisont rollpersonerna förväntas utforska? Färg på blommor, till exempel - blommor lär man ju se. Det är mer en detaljfråga. Färg på blommor ligger innanför horisonten. Blommor på andra kontinenter som speltillverkaren inte tänkt att man ska åka till däremot är knurg.