Angående vapenoutning: i nuläget har (vad vi vet) ulvarna att para ihop 7 spelare med 7 vapen. Risken att de gissar rätt är (antar jag, jag kan ingen matte!!) minimal. Men ju fler vapen som outats, och ju fler chanser (d.v.s. rundor) ulvarna får på sig, desto mer ökar risken.
Att outa vapen (även om det bara handlar om en spelares vapen) i R1 är för riskabelt tycker jag. Om vi avtvingar BDG hans beväpning har ulvarna 6 vapen att gissa på. Fortfarande mycket liten risk att ulvarna hamnar rätt. Men vi har alla möjligheter att spela det här som ett vanligt varulvsspel. För att:
Vi vet inte tillräckligt om den andra fraktionen för att det ska kännas bra att tvinga fram BDG:s beväpning. Tänk om:
- ulvarna har "siaren har vapen X", då vet de redan Basses vapen
- ulvarna har förmågan att få veta nattmördades vapen
- ulvarna har en vapensiare
Inget av de här scenariona är osannolika (även om jag nog hade konstruerat det här spelet utan dem. Tror jag!). Det räcker med att en av ovanstående stämmer för att jag tycker att vinsten i att BDG outar vapen blir överskuggad av risken.
En annan osäkerhetsfaktor är att vi inte vet hur ulvarnas gissningslek går till. Får de veta hur många rätt de har? Är det ett Mastermind-liknande spel de spelar med SL? Ingen aning.
Slutligen är jag lite oroad över att en vapenoutning kommer leda till en kultur i spelet där flera outningar följer. Det är en dynamik jag känner igen från många tidigare spel.
I grund och botten: så vitt jag kan se borde det gå alldeles utmärkt för oss att spela det här spelet som vore det helt vanilla. Jag tror vi är bra nog att ta hem ett vanilla-spel.