Jag samlar upp svar till både Sida och Fjodor här.
Sidd
Hur ska vi förhålla oss till en som inte hjälper byn i R1?
Vad tycker ni mer erfarna spelare?
Jag tycker att det är svårt att analysera spelare som inte deltar så mycket och Xyas är inget undantag. Under åren har jag dock ändrat min syn på honom, från att tycka att han är en osolidarisk spelare som duckar ansvar - till att vara en person som inte tänker säga något förrän han verkligen är säker. Det skiljer sig verkligen från min stil: jag babblar ju på om allt möjligt utan att vara det minsta säker. Xyas (tycker jag) är mer analytisk och väljer sina ord, särskilt i sådana här spel. I mer crunchiga spel har han lättare att diskutera spelupplägg, mekaniker mm och deltar då mer.
Nu vill inte jag ta Xyas i försvar utifrån hans närvaro eller spelstil - det vore ju slappt. Det som kan vara intressant att följa upp på Xyas är att han 1) egentligen bara pratar om sin beef med BdG och 2) svarar ganska snabbt på BdG:s post.
19:10 BdG skriver att Xyas är tyst
19:33 Xyas röstar på BdG efter att ha citerat Vimes som tycker att BdG har skrivit något konstigt
19:39 Xyas postar gammal konversation mellan Bdg och Xyas när de var ulvar.
Min samlade bedömning (för vad den kan vara värd) är ändå att Xyas är ganska grön. Jag tror på honom när han säger att hans grej är att diskutera speldesign, snarare än R1 i vaniljspel.
Fjodorsenuba
Om jag sagt "Tjolahopp" istället för "första tjing" hade det gjort någon skillad då? Vad använder du för glada tillrop när du kommer först?
Ja det hade gjort skillnad. Jag tänker så här: i R1 vet vi inget om varandra. Vem som får första rösten är inte så viktigt, tiebreakerfunktionen har ingen uppgift eftersom vi har så lite att gå på. I senare rundor kan det vara desto viktigare, när vi har info att gå på. Det som får mig att undra är om du redan innan spel hade bestämt dig för att rösta på Xyas och ville försäkra dig om att just han blir utröstad. Jag kanske läser dig fel här, men det är vad jag går igång på. Om du skrivit: "Tjolahopp, jag röstar Xyas, för han kommer sist i alfabetet!" så hade det vart en annan sak.
Jag försöker motivera mina röster. Supersvårt i R1, men så att andra kan läsa mig.
Men det där kan vara en ovidkommande detalj. Däremot uppfattar jag båda era inlägg som lite defensiva? Är det dumt att gräva runt det här?