Jag blev just klar med xenomorfkapitlet och ska börja ta mig an kapitlet om kampanjspel nu ikväll.
Jag upplever inte alls det där med att språket skulle vara "coolt" eller "hurtigt". Det finns några enstaka citat, generellt separerade från de andra textboxarna. That's about it. Kanske är det för att jag mest skummade stora delar av de plottriga reglerna, men i de världsbeskrivande delarna ser jag nog varken coolhet, hurtighet eller speciellt mycket fanservice. Snarare en ganska färglös och rakt-på-sak beskrivning av saker i spelvärlden.
Min upplevelse av rollspel i stort är att de är urusla på att tala om hur man faktiskt ska spelleda dem – hur man ska strukturera scenarier och kampanjer, hur man förbereder på ett sätt som leder till välfungerande icke alltför linjära scenarier. Eller ja, de ger väldigt sällan mig vad jag vill ha/behöver. Det finns några undantag, men generellt brukar jag komma från spelledarkapitlen besviken. Jag misstänker, utan att ha läst kampanjavsnittet, att jag kommer att tycka att det är… dugligt. Eftersom det finns, och eftersom Fria Ligan tidigare presterat ganska dugliga sådana kapitel. Men vi får se.
Jag tyckte om kapitlet om utomjordingar. Jag gillar att olika typer av aliens fick hyfsat sammanhängande förklaringar och stadier, vilka jag tänker kan användas för att ge ledtrådar och bygga scenarier på olika sätt. Jag gillar ju när monster beskrivs på sätt som inte bara är en hög stats utan faktiskt inkluderar sånt som kan användas till de delar av rollspel jag bryr mig om, dvs undersökande, utforskande och utredande.