Ja, egentligen är då kanske Alien-forumet mer lämpat, men jag tycker att diskussionerna är intressantare och mer livfulla här. Jag får ofta en känsla av att de amerikanska spelarna mer tänker som om det vore ett datorspel. De vill veta vilken utrustning man ska ha innan man börjar döda monster.
Jag vet inte tillräckligt om den svenska rollspelsvärlden utanför WRNU för att säga om det egentligen är ett amerikanskt fenomen, men jag har också fått det intrycket. Just det här fokuset på det mekaniska, på stats och vapen och monster. Jag vet inte om det är så mycket "datorspel" dock; jag misstänker att det sättet att tänka kring spelande är äldre än dator- och tv-spelen i och med att rollspelen trots allt kom ur krigsstrategispel…
Mitt intryck av Aliens regler är att de känns som ett försök att tilltala just den crowden som vill ha den sortens spelande. Jämfört med till exempel Ur Varselklotet, som ju har rätt få specialregler och stats och sånt. Överlag kändes regelkapitlet ganska "amerikanskt" när jag läste det.
Hur som helst ser jag fram emot en tråd i Makarforumet här på wrnu; jag tycker att det skulle vara coolt med en bra struktur för att bygga kampanjer till Alien. Jag är inte helt klar med kampanjkapitlet ännu men jag får intrycket av att det Fria Ligan tänker sig som en typisk Alien-kampanj mer är som en Traveller-kampanj – alltså ofta ganska driven av spelarna ("vart vill ni åka / vilket uppdrag vill ni ta er an") och med äventyr som är ganska löst kopplade till varandra. Där det enda som gör det till en "kampanj" är just att det är samma rollpersoner inblandade.
Och det är ju ett helt giltigt sätt att spela kampanj, tänker jag. Det funkar bevisligen för många. Det är inte vad jag föredrar, men jag förstår till 100% hur man kan se på filmerna och därifrån tänka sig att man spelar så.
Jag föredrar ju att ha en massa bakomliggande jox, med hemligheter och sånt som ger frön till äventyr och skapar en röd tråd. Men jag har förstått att det finns många spelledare som inte behöver det alls, och som är fullt OK med att t.ex. droppa hintar om större hemligheter och företagsintriger utan att faktiskt ha bestämt vad dessa hemligheter eller intriger
är.
Jag tror för övrigt att om
jag skulle konstruera en Alien-
kampanj så skulle jag centrera den kring xenomorferna på ett mer övergripande plan. Låta rollpersonerna vara en grupp som av någon anledning fått uppdraget att utreda och begränsa xenomorfernas spridning, helst stoppa dem. Hitta ursprunget. Utforska sambandet med space jockeyn och ingenjörerna och neomorferna. Kanske har gruppen deltagare från olika organisationer, så att de kan få olika sub-uppdrag och agendor därifrån, ifall man vill köra med lite backstabbing. Nåt sånt.
Min grundinställning i alla rollspel är ju att jag egentligen bara vill spela
en kampanj – och att genom denna kampanj utforska spelvärldens centrala mysterier och hemligheter.