Det är ju inte bara förslag på missions, det är en karta över den kända rymden, det är en uppräkning av de stora spelarna, de mindre spelarna och hur saker och ting funkar i rymden, en cool bild på ett rymdskepp RP kan flyga runt i (samt regler kring detta), tabeller för hur man genererar system och planeter och en fin startmiljö i stationen Novgorod.
När det gäller metaplott så tycks den vara ganska rörig i Alienverse. Jag slutade hänga med efter de senare filmerna, men jag tycker att den främst är att likna vid "metaplotten" i Call of Cthulu - Det finns kosmiska krafter som tycks ha en helt egen agenda och vilka de var, är etc vet vi inte. Det hade jag gärna läst mer om. När det gäller företagshemligheter så är det ju inte alls konstigt. "Kan vi profitera på detta? Om ja, kan vi lägga vantarna på detta före våra konkurrenter?"
Jag skulle gärna se mer fluff, och gärna lite mer prylar som inte har direkt koppling till filmerna. Men spelet funkar utmärkt som det är. Jag har kört långa kampanjer i spel med betydligt mindre stöd för det.
Ok, då är vi typ överens, även om vi formulerar oss lite olika. Jag har också gjort en Lovecraft-koppling eftersom hans setting så uppenbart är en förebild. Om jag ska reducera settingen till ett enda tema så är det just detta: mötet mellan det obetydligt (?) mänskliga och det stora främmande som finns där ute. Det tycker jag är ett koncept i sig, som hade kunnat utvecklas mer. Att jämföra med olika Cthulhu-spel blir då relevant.
Detaljerna i alla turer kring de stora företagen ÄR svåröverskådliga. Det tror jag även att de som hanterar spelets lore tycker. Vad jag alltså hade velat se är verktyg för att hantera hur de fungerar i just den här settingen. Vilken typ av hemligheter kan de ha? På vilken typ av platser finns de? Hur ser konflikterna ut kring dessa händelser? Vilka vet mest och ungefär vad (några konkreta exempel)? Vår världs kalla krig är ju en uppenbar förebild (det finns till och med en sorts Sovjet), så inspiration hade kunnat hämtas därifrån (vilket också hade gjort spioner intressanta).
Det är helt riktigt att det finns en karta, som kan användas som stöd för kampanjer. Men även där hade jag velat se något som var ännu mer gestaltande av spelets grundteman - mötet med det främmande, det kalla kriget mellan storföretagen. Som jag ser det borde det vara en rymdkapplöpning. De olika aktörerna har kommit olika långt, tagit sig åt olika håll och hittat olika saker. Sedan försöker de komma åt varandras hemligheter. Intressant vore om det också fanns en icke-mänsklig aktör, som hade en egen och verkligen fullständigt främmande agenda (vad kan den som vet oerhört mycket mer vilja dem som vet nästan ingenting?). Det jag är ute efter är alltså gestaltade skillnader och konflikter. Inte bara konstatera att de finns. Tittar man på Prometheus ser man vad kartor skulle kunna betyda även i spelet. Kartor finns ju i princip i alla rollspel, men jag menar alltså att de skulle kunna vara något mer här.
Jag är fullt införstådd med att allt inte kan tryckas in i en regelbok, men i just det här fallet hade jag velat se en annan typ av innehåll. Just för att jag tycker att settingen inbjuder till det. Väsen, som ju också använder sig av YZ-motorn, har ett mycket tydligare verktyg för kampanjer (eller om det nu är scenarios, men det går att använda även för något större). Det exemplet visar att ett helt annat upplägg hade varit fullt möjligt här också.
(Och ja, jag närmar mig att själv skriva ett alternativt upplägg och lägga upp på detta forum.)